Jump to content

Unread Content

Showing status updates, topics and calendar events posted in for the last 365 days.

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Lars Ström

    Båtlivet i USA

  3. Last week
  4. EVC-C kan jag rapportera larmar ej när kompressorn inte laddar som den Skall eller är urkopplad.
  5. Lars Ström

    Sea foam i Sverige?

    Helt plötsligt ser jag Sea Foam var jag en går. Home Depot, Lowes, Menards, alla möjliga affärer även mataffärer och senast i dag på Walmart.
  6. Lars Ström

    Drevfundering

    Dessvärre har Bravo dreven vissa svagheter. Även läckande styraxel är väldigt vanligt och dyrt att fixa. Att inte Mercury gör om designen är klart märkligt när man vet att vatten läckaget händer på var och varannan sköld.
  7. Jarlingar

    SSRS!

    Nä jag tror inte vi gör det. Från länken ovan: "Insatsen är humanitär. Det är det så länge människor dör i de förfärliga mängder vi ser på Medelhavet." Människor slutade inte dö i förfärliga mängder på Medelhavet för att SSRS var där, snarare tvärt om tyvärr. Kan inte kommentera det närmare utan att gå in på minfältet politik.. Bla Robert Aschberg satt i styrelsen när beslutet togs.....
  8. Earlier
  9. robinrobin

    Hur stor båt får man köra?

    Frågor ang förmånsbeskattning och liknande besvaras bäst av din revisor. Sverige är väll inte det bästa landet på detta upplägg, ett exempel som jag själv har erfarenhet av att köper du ett hus utomlands på ditt företag för att hyra ut men även i perioder bo i själv (som du tänkt att göra med din båt) så blir du förmånsbeskattad veckovis alltid. Sen att du hyr ut säg 10v per och ej heller har tillgång till huset spelar ingen roll. Ej heller att det är ett semesterboende där du inte är skriven och inte förväntas bo på heltid i. Så att köpa lite roliga grejer på sitt företag är regeringen duktiga på att täppa till alla möjligheter till tyvärr. Bäst är antar jag att öppna ett bolag specifikt för båtcharter och kör båten via det bolaget, så kan ingen säga något. Och vem har koll att du använder båten privat?? Att sen bolaget går dåligt är strunt samma, än sålänge är det lagligt att göra dåliga affärer.
  10. Poxy

    Olyckor och annat otyg

    Ja, tyvärr. Inget vi märkte förens vi fick upp båten på trailern. Men blir väl än del krafter när det går från 65knop till noll. ☹️
  11. Gasglad

    Bilder Från Båtliv

    Lite ensammare än vanligt... kan nog sätta mitt namn på den här bryggplatsen efter sommaren. Vi vill väl egentligen åka någon annanstans men på dagen hittar många av barnens klasskompisar med familjer hit då det inte ligger så långt ut. Och vad gör man inte för barnen :). Jaja ska väl inte klaga för sämre kan man ha det.
  12. Låg en sån här vid bryggan idag. Den var rätt smart med stickkojer in under bänkarna bak.
  13. Draco 2900 Star

    DC med utombordare i 7-8 metersklassen. Funderingar.....

    Njae, dealen är en större båt än Dracon.......😎
  14. Ambj72

    En tråd om militära fartyg

    Oj. Självklart finns det intresset här. Börjar väl med gamla klassiska T38
  15. Speedy

    Båtfilm

  16. Gasglad

    Jorden-runt-drömmar

    Oj här måste det ha försvunnit massor med inlägg? eller finns det någon mer tråd någonstans om båten? För visst köpte du en Catta @Baretta. Vad blev det och hur har det funkat? Har för mig att du lät den ligga i men om man inte vill det hur tar man upp en sån pjäs?
  17. Peter 777

    Effekt

    Hej! Bytte till en ny D4-300 för några år sedan och gjorde då lite research vad som skiljer motorerna emellan D4-180 till D4-300. Om jag kommer ihåg rätt så är basmotorn för 180-260 väldigt lika förutom kompressor, turbo och mjukvara. 300:an skiljer mer och har andra kolvar, cyl.huv etc. Om du funderar på att byta mjukvaran med "chiptrim" så skulle jag verkligen avråda. Finns en anledning att det är olika turboaggregat mm mellan motorerna. Firmorna som utvecklar mjukvaror för effekthöjning har inte i närheten resurser och kunskap som VP har kring sina produkter. Volvo mäter förbränningstryck, pulslaster i block, turbovarvtal mm. //Peter
  18. Peter 777

    Kompressor D4-260

    Hej! Behöver inte vara kompressorn, blir samma symtom när tryckgivaren i inloppsröret säger upp sig. Detta är nästan ett "standardfel" på många D4/D6. Min D4-300 betedde sig precis lika som du beskriver och bytte givaren på 15 min och motorn funkade som den ska. Söker du på nätet borde du få träff på ämnet. Behöver inte vara detta fel men stor chans. Jag fick rådet från en aukt. Volvo Penta verkstad då de bytt flera givare som varit trasiga. //Peter
  19. Kalle AMK

    Vad är detta för båt??

    Jo jag hade en sådan. Den var ombyggd till styrpulpet med en form av jockeysäte i mitten samt att någon kapat ur en skida i aktern. Tror inte det gjorde så mycket till eller från. Inte mer än att alla plastningar satte sina spår och gjorde den lite ojämn och därmed instabil. Jag åkte 38,9 knop med en gammal 60hk tvåtaktare. 40 knop med en mercury rak4 85hk. I de farterna var den lite instabil men inte värre än att det gick att hantera. Jag hade ett tag en 90hk evinrude V4. Den var grymt stark och snabb. Mycket mer motor än mercuryn. Åkte som mest 44knop men det var inte full gas. Då kunde jag inte längre hantera båten. Så ja. 50-60hk är lagom enl min mening. 35-38 knop känns härligt snabbt i den båten. Har bilder i datorn hemma. Kan skicka på PM om du påminner mig. K
  20. Haddock_

    Inkoppling USB

    Tack för alla inspel. Självklart hade en färdig produkt varit önskvärt. Problemet är att jag vill ha det diskret. Dagens lösning ser ni nedan samt de svarta linjerna där jag vill sätta fyra uttag (gärna 2,1A, svar ja).
  21. Tack. Fann den och Djurö. Hur är det med sjömackar? Någon form av oljeavskiljning har de förmodar jag?
  22. Jarlingar

    Vatten i tanken

    Men vad fan! Spillde i 40 liter därifrån i söndags... 😬 Fast då var det kanske bättre i tanken..
  23. joi

    Båtramp i Hudiksvall

    Jo vi har åkt en del hit o dit som sagt fantastiskt fint här. Men nu drar vi hemåt
  24. Laxen

    Självläns - lösningar

    Detta är väl en vanlig lösning på RIB båtar. http://www.rib.net/forum/f8/adv-pls-how-to-terminate-rib-shop-drain-socks-75607.html
  25. JanJ

    Gummijolle vs. Vattenskoter?

    Ska man bogsera en vattenskoter ska man ofta klämma två slangar. Iaf om man kör över 4-5 knop. Fördelen med lite jolle är väl att den väger mindre och kan bogseras.
  26. Jarlingar

    Får inte till kylningen på min Penta 5,7 GL

    Cirkulationspumpen skulle jag gissa på.. Har hänt att impellern har lossnat från axeln, eller att någon monterat en cirkulationspump för bil som inte har rostfri impeller.. Är det slutet kylsystem eller sjövatten?
  27. Else marie

    LUX Sportmaster

    Begynner nesten å gråte, når jeg ser bilde av båten. Hadde en sånn i mange år. Solgte den til en guttunge for 10-15 år siden. Angrer masse enda. Det sto: g-ratten elektrolux 13'. På et instrument var det stempla 31. Mai 1961. Det instrumentet har jeg. Jeg leita masse uten å finne noen som hadde slik båt, før jeg solgte.
  28. karl

    backslag

    Hej...Jag har en motorseglare från 70-talet med en volvo penta MD3 motor som går som klockan. Problemet är backslaget. Då jag lägger i backen dör motorn, då jag ger mer gas dör bara motorn. Det har "klonkat" i backslaget några gånger och utgående axeln är aldrig stilla men det har funkat att lägga i backen tills igår då motorn dör varje gång jag ger gas med backläget i....Är det backslaget eller är det ngt annat ??? Tacksam för svar Karl
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies