Jump to content

Unread Content

Showing status updates, topics and calendar events posted in for the last 365 days.

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Draco 2900 Star

    Mått för bockar till Bavaria 27 Sport

    Tyresöbocken typ 1 eller 2 funkar. Alla bockar lyfter högsta punkten på botten tillräckligt för drev... Om du skall tillverka själv, ta mått på färdiga bockar
  3. Lars Ström

    Båtlivet i USA

    I morgon är det 1 år sen Vi lämnade vårt kära MarineMax som "husbusshem" på sommaren i 4 år. MarineMax här på LOTO har förändrats enormt dom senaste två - tre åren. Inte till det bättre utan stor personal omsättning samt service avdelningen funkar enormt dåligt säger dom som använder sig av MM. Chad har köpt ett hus i Florida och har för avsikt att sälja båtar i Florida minst 6 månader per år. Ibland slår mig tanken att MarineMax huvudkontor i Clearwater, Florida har klart mindre intresse av deras LOTO marina efter Dave Bigge flyttade härifrån. Vi får se..konkurrensen i båtbranchen här är stenhård och få marinfirmor tjänar pengar. En vacker dag kanske någon annan förmögen herre som gjort storkovan i någon annan branch köper MarineMax stället. Inte vet jag..bara en gissning.
  4. Earlier
  5. Jag har en Nimbus 26 med md 21A som läcker diesel ifrån en av fyra banjokopplingar på inspr pumpen. Jag har bytt tätbrickor på de tre övriga men den fjärde är LITE bökig att ens se och väldigt svår att komma åt. Motorn ligger ju under golvdurken. Någon som har något mektips? Något som jag kan demontera för att komma åt? Vill helst inte lyfta motorn! Det läcker ju en del då det handlar om högtrycksdelen i bränslesystemet Tacksam Andréas
  6. norpan

    Hur stor båt får man köra?

    Bara som ett litet tillägg till frågan, ja man får framföra fartyg utan utbildning men du är fortfarande skyldig att framföra fartyget enligt gällande regler. Enklast att skaffa sig en insikt/överblick om dem kan ju faktiskt vara en utbildning även om det absolut inte är ett krav.
  7. Nimbus

    Uttern s64

    La ett bud igår och fick nej tack från säljaren. Fortsätter att leta.
  8. Magnus Z

    Läcker kylvatten och olja

    Börja med att identifiera varifrån vattnet kommer. Det ger i alla fall en hint om det verkligen kommer från motorn och inte från någon genomföring, vattepump eller annat som inte kostar en massa pengar. Det behövs inte många droppar olja för att täcka en vattenyta, så att tro det värsta på en gång är onödigt. Om du nu inte vill hitta en orsak till att byta motor......
  9. Lars Ström

    Sea foam i Sverige?

    Helt plötsligt ser jag Sea Foam var jag en går. Home Depot, Lowes, Menards, alla möjliga affärer även mataffärer och senast i dag på Walmart.
  10. Lars Ström

    Drevfundering

    Dessvärre har Bravo dreven vissa svagheter. Även läckande styraxel är väldigt vanligt och dyrt att fixa. Att inte Mercury gör om designen är klart märkligt när man vet att vatten läckaget händer på var och varannan sköld.
  11. Jarlingar

    SSRS!

    Nä jag tror inte vi gör det. Från länken ovan: "Insatsen är humanitär. Det är det så länge människor dör i de förfärliga mängder vi ser på Medelhavet." Människor slutade inte dö i förfärliga mängder på Medelhavet för att SSRS var där, snarare tvärt om tyvärr. Kan inte kommentera det närmare utan att gå in på minfältet politik.. Bla Robert Aschberg satt i styrelsen när beslutet togs.....
  12. Poxy

    Olyckor och annat otyg

    Ja, tyvärr. Inget vi märkte förens vi fick upp båten på trailern. Men blir väl än del krafter när det går från 65knop till noll. ☹️
  13. Gasglad

    Bilder Från Båtliv

    Lite ensammare än vanligt... kan nog sätta mitt namn på den här bryggplatsen efter sommaren. Vi vill väl egentligen åka någon annanstans men på dagen hittar många av barnens klasskompisar med familjer hit då det inte ligger så långt ut. Och vad gör man inte för barnen :). Jaja ska väl inte klaga för sämre kan man ha det.
  14. Låg en sån här vid bryggan idag. Den var rätt smart med stickkojer in under bänkarna bak.
  15. Draco 2900 Star

    DC med utombordare i 7-8 metersklassen. Funderingar.....

    Njae, dealen är en större båt än Dracon.......😎
  16. Ambj72

    En tråd om militära fartyg

    Oj. Självklart finns det intresset här. Börjar väl med gamla klassiska T38
  17. Speedy

    Båtfilm

  18. Gasglad

    Jorden-runt-drömmar

    Oj här måste det ha försvunnit massor med inlägg? eller finns det någon mer tråd någonstans om båten? För visst köpte du en Catta @Baretta. Vad blev det och hur har det funkat? Har för mig att du lät den ligga i men om man inte vill det hur tar man upp en sån pjäs?
  19. Peter 777

    Effekt

    Hej! Bytte till en ny D4-300 för några år sedan och gjorde då lite research vad som skiljer motorerna emellan D4-180 till D4-300. Om jag kommer ihåg rätt så är basmotorn för 180-260 väldigt lika förutom kompressor, turbo och mjukvara. 300:an skiljer mer och har andra kolvar, cyl.huv etc. Om du funderar på att byta mjukvaran med "chiptrim" så skulle jag verkligen avråda. Finns en anledning att det är olika turboaggregat mm mellan motorerna. Firmorna som utvecklar mjukvaror för effekthöjning har inte i närheten resurser och kunskap som VP har kring sina produkter. Volvo mäter förbränningstryck, pulslaster i block, turbovarvtal mm. //Peter
  20. Peter 777

    Kompressor D4-260

    Hej! Behöver inte vara kompressorn, blir samma symtom när tryckgivaren i inloppsröret säger upp sig. Detta är nästan ett "standardfel" på många D4/D6. Min D4-300 betedde sig precis lika som du beskriver och bytte givaren på 15 min och motorn funkade som den ska. Söker du på nätet borde du få träff på ämnet. Behöver inte vara detta fel men stor chans. Jag fick rådet från en aukt. Volvo Penta verkstad då de bytt flera givare som varit trasiga. //Peter
  21. Kalle AMK

    Vad är detta för båt??

    Jo jag hade en sådan. Den var ombyggd till styrpulpet med en form av jockeysäte i mitten samt att någon kapat ur en skida i aktern. Tror inte det gjorde så mycket till eller från. Inte mer än att alla plastningar satte sina spår och gjorde den lite ojämn och därmed instabil. Jag åkte 38,9 knop med en gammal 60hk tvåtaktare. 40 knop med en mercury rak4 85hk. I de farterna var den lite instabil men inte värre än att det gick att hantera. Jag hade ett tag en 90hk evinrude V4. Den var grymt stark och snabb. Mycket mer motor än mercuryn. Åkte som mest 44knop men det var inte full gas. Då kunde jag inte längre hantera båten. Så ja. 50-60hk är lagom enl min mening. 35-38 knop känns härligt snabbt i den båten. Har bilder i datorn hemma. Kan skicka på PM om du påminner mig. K
  22. Haddock_

    Inkoppling USB

    Tack för alla inspel. Självklart hade en färdig produkt varit önskvärt. Problemet är att jag vill ha det diskret. Dagens lösning ser ni nedan samt de svarta linjerna där jag vill sätta fyra uttag (gärna 2,1A, svar ja).
  23. Tack. Fann den och Djurö. Hur är det med sjömackar? Någon form av oljeavskiljning har de förmodar jag?
  24. Jarlingar

    Vatten i tanken

    Men vad fan! Spillde i 40 liter därifrån i söndags... 😬 Fast då var det kanske bättre i tanken..
  25. joi

    Båtramp i Hudiksvall

    Jo vi har åkt en del hit o dit som sagt fantastiskt fint här. Men nu drar vi hemåt
  26. Laxen

    Självläns - lösningar

    Detta är väl en vanlig lösning på RIB båtar. http://www.rib.net/forum/f8/adv-pls-how-to-terminate-rib-shop-drain-socks-75607.html
  27. JanJ

    Gummijolle vs. Vattenskoter?

    Ska man bogsera en vattenskoter ska man ofta klämma två slangar. Iaf om man kör över 4-5 knop. Fördelen med lite jolle är väl att den väger mindre och kan bogseras.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies