Gå till innehåll

Hjälp med bojvikt


Amund

Recommended Posts

Tja!

 

Är det någon som har koll på rekommenderade vikter för bojsten när det gäller förtöjning boj mot brygga?

Har bara hittat vikter som gäller för boj som används för svaj.

 

Platsen det gäller får väl anses vara utsatt. Mycket trafik och vågor pga det men inte speciellt utsatt när det gäller vind.

Båtvikt ca 8-9t

 

 

/Amund

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag har läst den och jag tycker det är konstigt om det ska behöva vara samma vikt som vid svaj? Har aldrig hittat något om specifika vikter vid annat än svaj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att belastningen är minst när en båt är på svaj. Med fixerad vinkel mot bryggan ökar ju belastningen ju mer vinden och svall närmar sig vinkelrätt mot båten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det funka med ett par 70 kilos P-ringar då? Jag har en 70 kilos för min 5.5-tonsbåt. Verkar ha grävt ned sig bra i dyn och känns mycket säker. Tänk dock på att ha minst 4-5 ggr djupet i kättinglängd (tror jag har 7 ggr djupet).

Ser nu att tabellerna i båtaffärerna stannar på 5 tons båtvikt:

BÅT P-ring P-ring

Dep. Ton Skyddat läge Oskyddat läge

- 0,5 25 Kg 40 Kg

0,6 - 1,0 40 Kg 70 Kg

1,1 - 2,0 70 Kg 70 Kg

2,1 - 3,0 70 Kg 70 Kg + 40 Kg

3,1 - 5,0 70 Kg 70 Kg + 70 Kg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att ytan på bojvikten har stor betydelse. Stor yta försämrar bojviktens funktion radikalt. Ringar är därför att föredra jmf med kubiska gjutna betong block.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, och kul med en liten diskussion :) 

 

Ja krafterna bör ju öka vid förtöjning mot brygga jämfört med svaj, men det räcker med 15 kg ankare i samma situation så det känns som att något som greppar i förhållande till vinkeln är vettigt. Är väl därför P-ringen fungerar så bra?

 

Men det verkar som jag får gjuta 2+ ton med betong. Hade gärna provat med 3 st P-ringar men vågar inte ifall det skulle gå illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intresssant. Anders, kan du utveckla lite kring yta och form på bojsten/ring?

.

En betongbåt flyter på grund av formen. En stor plan yta ger ökad lyftkraft. En ihålig ring ger i princip ingen lyftkraft. Jag har en P-ring av stål på endast  40kg  + kätting. Jag skulle behöva en bojsten på 560kg + kätting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, och kul med en liten diskussion :)

 

Ja krafterna bör ju öka vid förtöjning mot brygga jämfört med svaj, men det räcker med 15 kg ankare i samma situation så det känns som att något som greppar i förhållande till vinkeln är vettigt. Är väl därför P-ringen fungerar så bra?

 

Men det verkar som jag får gjuta 2+ ton med betong. Hade gärna provat med 3 st P-ringar men vågar inte ifall det skulle gå illa.

Jag har goda erfarenheter av P-ring. Vad har du för botten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svaren, och kul med en liten diskussion :)

 

Ja krafterna bör ju öka vid förtöjning mot brygga jämfört med svaj, men det räcker med 15 kg ankare i samma situation så det känns som att något som greppar i förhållande till vinkeln är vettigt. Är väl därför P-ringen fungerar så bra?

 

Men det verkar som jag får gjuta 2+ ton med betong. Hade gärna provat med 3 st P-ringar men vågar inte ifall det skulle gå illa.

Jag har goda erfarenheter av P-ring. Vad har du för botten?

 

Det är Mälaren och vad jag har förstått så är det dy-botten. Mellan 6 och 10m djupt beroende på om man träffar "diket".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack för svaren, och kul med en liten diskussion :)

 

Ja krafterna bör ju öka vid förtöjning mot brygga jämfört med svaj, men det räcker med 15 kg ankare i samma situation så det känns som att något som greppar i förhållande till vinkeln är vettigt. Är väl därför P-ringen fungerar så bra?

 

Men det verkar som jag får gjuta 2+ ton med betong. Hade gärna provat med 3 st P-ringar men vågar inte ifall det skulle gå illa.

Jag har goda erfarenheter av P-ring. Vad har du för botten?

 

Det är Mälaren och vad jag har förstått så är det dy-botten. Mellan 6 och 10m djupt beroende på om man träffar "diket".

 

Min p-ring ligger också i Mälaren och sitter grymt bra. Kompisen låg med en 70kg p-ring med sin 3+ tons segelbåt. Erlandsons säger 70kg för 5 ton. Men du har 9 ton.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Intresssant. Anders, kan du utveckla lite kring yta och form på bojsten/ring?

.

En betongbåt flyter på grund av formen. En stor plan yta ger ökad lyftkraft. En ihålig ring ger i princip ingen lyftkraft. Jag har en P-ring av stål på endast  40kg  + kätting. Jag skulle behöva en bojsten på 560kg + kätting.

 

 

Nja, det är allt Arkimedes princip som gäller. Annars får jag ju skrota ut alla mina badringar ;)  Man skulle kunna utforma även ett betongflak så att det tar hjälp av en dyig botten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ligger som sagt också i Mälaren. Båten väger mellan fem och sex ton och jag ligger med en 70 kilos p-ring och massor av kätting. Verkar sitta som berget! Ska gå ned med min ROV och fota hur mycket den grävt ned sig nån dag och då återkommer jag med bilder :)

70 kilo låter ju lite jämfört med betongklumpar på nåt ton men jämför man med ett ankare på 10 kg...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om du skulle vara intresserad av en 70kg bojring, har jag en som inte används, då vi fick Y bommar till bryggorna året efter jag köpte ringen hos Sea Sea. I skyddat läge tar den en båt med ett deplacement på 3,1-5 ton. I oskyddat läge bör man använda 2st 70kg ringar som seriekopplas med en kätting för att ta samma vikt. Bara att PM.a i såna fall.

Mvh

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

Om du skulle vara intresserad av en 70kg bojring, har jag en som inte används, då vi fick Y bommar till bryggorna året efter jag köpte ringen hos Sea Sea. I skyddat läge tar den en båt med ett deplacement på 3,1-5 ton. I oskyddat läge bör man använda 2st 70kg ringar som seriekopplas med en kätting för att ta samma vikt. Bara att PM.a i såna fall.

Mvh

Magnus

 

Tackar för erbjudandet! Ska kolla med försäkringsbolaget och höra vad dom säger.

 

Tack alla för all hjälp i tråden :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 år senare...
On 2014-12-27 at 22:58, Bengtsson sade:

Hej!

Om du skulle vara intresserad av en 70kg bojring, har jag en som inte används, då vi fick Y bommar till bryggorna året efter jag köpte ringen hos Sea Sea. I skyddat läge tar den en båt med ett deplacement på 3,1-5 ton. I oskyddat läge bör man använda 2st 70kg ringar som seriekopplas med en kätting för att ta samma vikt. Bara att PM.a i såna fall.

 

Mvh

Magnus

 

Det högst orimligt att du har bojringen kvar @Bengtsson efter 4 år, men värt att fråga I alla fall. (Jag googlade lite och landade i den här tråden. Tillbaka hemma igen så att säga)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Pirayaf20 sade:

 

Det högst orimligt att du har bojringen kvar @Bengtsson efter 4 år, men värt att fråga I alla fall. (Jag googlade lite och landade i den här tråden. Tillbaka hemma igen så att säga)

Hej, den finns kvar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies