Gå till innehåll

Gissa Platsen


Toaen

Recommended Posts

Kenty kanske, Ingarö i så fall.

 

Uppdaterat: Kentys sjösport, Vallbo Industriområde på Ingarö närmare bestämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Göran..och det är mekanikern Sven som jobbar med en Evinrude..Vad Kenty har döpt han till går nog inte att skriva här..!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på Lars inlägg ovan.

Kan tro det, verkstaden ser ut som en kontainerstapel utifrån och ett skrotupplag inne, men satan i gatan va kunskap och delar det finns där!!! När jag skulle montera rak-sexan på Rockan så var kablaget till powertrimen avklippt så jag behövde "färg till vad". Åkte ut och Kenty rev av ett pyamaspapper och ritade upp ett elchema för hela murklans externa system, färger, knappar, reläer... allt direkt ur minnet. Allt han frågade var "Årsmodell?" Extremt imponerande, kan bara varmt rekommenderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo..Kenty är unik på många sätt. Jobbade ju hos honom som grabb.

Var på besök där när bilden togs. Gick runt med Kenty bland tusentals olagade propellar..varpå Kenty sa..

..Lasse..kan Du fatta att det finns folk som inte har något att göra..!!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var är vi  nu då?

 

Bonusfråga: Vad heter färgsättningen på farbrorns mjukisbyxor??? :D

 

attachicon.gifBildfråga.JPG

Jag vet, men tycker det är ojuste då jag ägt macken mellan  85-90

vet dessutom vad herrarna heter.

men färgsättningen går jag bet på :-) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hamnar jag of toppic, men jag måste fråga.

Lars, när jobbade du där? Jag bodde ovanför brunn, 69-74, sommarjobbade på driving ranchen, var med och startade Ingarö segelsällskap, byggde optimistjollar i stockvillan mitt emot posten. Var sedan med och drog igång IMK i samma stockvilla, där festades det vilt kan jag lova!!

Stockvillan är väck men postkåken finns kvar, är pizzeria nu. Känns som jag nog borde köpa käpp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK..Svarar här..

Jobbade hos Kenty runt 1970 när hans firma låg på Brännkyrkagatan på söder.

Han byggde Piraya båtar på en gammal Djurgårdsfärja som låg vid Söder Mälarstrand.

Sen flyttade båtbyggeriet till Stäket, Kallhäll. Efter det Landfjärden ut mot Nynäshamn.

Slutligen hamnade Kenty där han är nu på Ingarö.

Tror han startade i Saltsjöbaden någongång tidigt 60-tal.

Fanns ingen bättre marinskola en Kenty när man var grabb..Enormt roligt dom två år jag jobbade hos honom.

Ibland fick man lön också..!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen då hade du det som jag då, lite lön då och då. Men inte på ön då. Vi var inte många bofasta där då så jag borde vetat vem du var, men förklaringen var ju enkel. Du bodde inte där då helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Ö är det, men inte nån av våra större. Fast stor är den -  till karaktären. Den har allt vad "baksidan" av Sverige innehåller.  ;)  :P

 

post-260-0-69231800-1390479017_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norra Fårö då, ser en fyr i horisonten som skulle kunna vara Fårö fyr.

 

Fyren ligger visserligen i norr, men det var ju på Sveriges "baksida" ;)  :P och där ligger väl varken Gotland eller Öland!

 

Ön ifråga har allt vad västkusten har att erbjuda.

 

post-260-0-18235400-1390482484_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då e' jag lost

 

Jaså - du är aldrig på den sidan av Sverige, där "solen i havet sig sänker". Hade det inte varit för att det hade varit en missledande text, så skulle jag länkat till Lasse Dalqvists finaste sång. Men den fyren ligger på en ö betydligt längre norr ut än den ö som jag efterfrågar.

 

post-260-0-54385500-1390483480_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Då e' jag lost

 

Jaså - du är aldrig på den sidan av Sverige, där "solen i havet sig sänker". Hade det inte varit för att det hade varit en missledande text, så skulle jag länkat till Lasse Dalqvists finaste sång. Men den fyren ligger på en ö betydligt längre norr ut än den ö som jag efterfrågar.

 

 

 

 Jodå, jag har mina svärföräldrar i Skottorp nära Laholmsbukten och Båstad, men måste erkänna att resten av den kusten är kvar att upptäcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, Björkö (Birka) Mälaren. Taget uppifrån Korset

 

Näää, fel av mig ju... För snabb. Nää Det är ju rätt, Det är som jag skrev... (Börjar känna mig lite skitso, sitter här och resonerar med mig själv...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja som sagt Björkö, låg där i somras sista natten innan hemtransport till Runn.

inte riktigt riktigt för de är svårt att räkna natten i Enköping   :( = vemod efter 55nätter i skärgårn...

 

post-14-0-94233700-1390491872_thumb.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Då e' jag lost

 

Jaså - du är aldrig på den sidan av Sverige, där "solen i havet sig sänker". Hade det inte varit för att det hade varit en missledande text, så skulle jag länkat till Lasse Dalqvists finaste sång. Men den fyren ligger på en ö betydligt längre norr ut än den ö som jag efterfrågar.

 

 

 

 Jodå, jag har mina svärföräldrar i Skottorp nära Laholmsbukten och Båstad, men måste erkänna att resten av den kusten är kvar att upptäcka.

 

 

Du är ju så nära så du nästan har snubblat över svaret.

 

Men vad heter då Ön. Den enda som finns på hela den kuststräckan av något värde.Ligger inte i samma landskap fast man gärna skulle tro det.

 

post-260-0-83986200-1390494049_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallands väderö?!

 

Precis

 

Jag varär alldeles för snäll när det gällde att ge ledtrådar, men när du var så nära....................

 

Har du varit där. En helt fantastisk ö. Den har allt vad västkusten har att bjuda, från Hallands sandstränder till Bohusläns vrakvikar. Ca 40 olika arter av björnbär. Och för de som kan så mycket biologi så att de kan skilja mellan tall och furu så är det en guldgruva att botanisera bland.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/segling-sorover-del-1.html

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/segling-sorover-del-2.html

 

post-260-0-28453200-1390497119_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hallands väderö?!

 

Precis

 

Jag varär alldeles för snäll när det gällde att ge ledtrådar, men när du var så nära....................

 

Har du varit där. En helt fantastisk ö. Den har allt vad västkusten har att bjuda, från Hallands sandstränder till Bohusläns vrakvikar. Ca 40 olika arter av björnbär. Och för de som kan så mycket biologi så att de kan skilja mellan tall och furu så är det en guldgruva att botanisera bland.

 

Nej, det är ju det... Vi har varit nere och badat bland bilarna på sandstranden, kollat på Bratsen i hamnen och alla Yuppis i Båstad under tennisveckan :rolleyes: , ätit halvsmält glass på Danska glassbaren. Stulit runda stenar vid Alö Stenar :blush: , mm. Men jag har aldrig varit ute på den ön, får ta mig i kragen därvidlag förstår jag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies