Gå till innehåll

Hjälp med båtval


TTT

Recommended Posts

Oj missade att det var en alupropp. Finns nog hubkit som passar Honda så du kan välja och vraka lite. Har dock ingen aning om vad som kan passa på din båt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog börja med att försöka hitta någon rostfri propp innan jag börjar fundera på ev hiss!

 

Är det någon som har en 80 trailer till salu? (jag har bara en 30 vagn och jag kommer att traila en del då den ska tjänstgöra som fiskebåt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ute idag och kollade med varvräknare och gps, 5500rpm topp 31 knop. Enl boken ska fullgasområdet vara 5-6000rpm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fyrbladig 17" och så mycket hiss du kan få till utan att borra nya hål skulle jag testa. Att få upp trimplanen är inte heller helt fel, särskilt om de inte sitter 100% rätt monterade. Sen beror det ju lite på hur båten går i vattnet och vad man prioriterar innan man bestämmer vidare optimering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite mer noga nu och det går inte att hissa motorn utan att ta upp nya hål, så jag skippar det. Jag satsar på en ny propp i rostfritt och hoppas att det blir lite bättre grepp iaf! 

post-162-0-65254100-1438627121_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Det är en som säljer en PowerTech klass D, 4-bladig, 13,25X17 med nav, men han vill ha 5500kr för den (i nyskick) Några erfarenheter av den proppen på forumet eller andra tips på lämplig stålpropp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tyvärr ingen koll på proppen.

En ny Turbo 2+2 kostar något liknande ny. Detta är ju säkert en mycket "finare" propp, men att kunna labba med rätt storlek är nog viktigare i sammanhanget. Finns ju också billigare fyrbladiga aluproppar som tål den hissning vi pratar om här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ingen koll på proppen.

En ny Turbo 2+2 kostar något liknande ny. Detta är ju säkert en mycket "finare" propp, men att kunna labba med rätt storlek är nog viktigare i sammanhanget. Finns ju också billigare fyrbladiga aluproppar som tål den hissning vi pratar om här.

Intressant, 5000 känns ganska dyrt när man inte har någonting att jämföra med! vilka aluproppar handlar det om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med 4bladig powertech på min Griffon. Överkant på vxl-huset i linje med botten och tål att jag trimmar utr det som går utan att tappa grepp. Vet däremot inte om det är samma modell som "din"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på de som finns hos drev.se. Men de är mecuryproppar. Vet inte om de behöver anpassas eller om det bara är att köpa rätt hubkit. 

Sen är ju frågan hur långt du vill gå i knopjakten. Det borde nog gå att lura upp den i närmare 40 knop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tänkte på de som finns hos drev.se. Men de är mecuryproppar. Vet inte om de behöver anpassas eller om det bara är att köpa rätt hubkit. 

Sen är ju frågan hur långt du vill gå i knopjakten. Det borde nog gå att lura upp den i närmare 40 knop.

Knopjakt är inte prio i första hand, jag är mest ute efter grepp så att jag kan trimma ut mera och därigenom kanske hitta någon knop extra! Jag kommer inte att göra mer än att hitta en lämplig propp, tror jag ;)

Redigerad av TTT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 månader senare...

Jag köpte en propp av propellertrim idag och dom rekommenderade en 13 3/3 X15 istället för min originalpropp 3x13.25x17 som tappar grepp så fort jag trimmar ut lite!

Honda anger fullgasområdet till 5000-6000rpm

 

Alltså

 

Original trebladig 3x13.25x17 5500rpm/31 knop med dåligt grepp

 

Fyrbladig            13 3/3 X15   6000rpm/31 knop med ett grymt grepp

 

Fyrbladig             13X17          5500rpm/32 knop

 

Trebladig Solas 3x13.25X17   5500rpm/31 knop med bättre grepp än original.

 

Det verkar inte gå att få mer fart, är rådvill med resultaten och vet inte vad jag ska göra nu.....

 

Jag ska lämna tillbaka proppen hos propellertrim, men vad tror panelen att jag ska prova nästa gång?

 

 

Redigerad av TTT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
On 26 augusti 2016 at 17:46, TTT sade:

Jag köpte en propp av propellertrim idag och dom rekommenderade en 13 3/3 X15 istället för min originalpropp 3x13.25x17 som tappar grepp så fort jag trimmar ut lite!

Honda anger fullgasområdet till 5000-6000rpm

 

Alltså

 

Original trebladig 3x13.25x17 5500rpm/31 knop med dåligt grepp

 

Fyrbladig            13 3/3 X15   6000rpm/31 knop med ett grymt grepp

 

Fyrbladig             13X17          5500rpm/32 knop

 

Trebladig Solas 3x13.25X17   5500rpm/31 knop med bättre grepp än original.

     Fyrbladig 15, kunde övervarava till 6400............samma toppfart

On 26 augusti 2016 at 17:46, TTT sade:

 

Det verkar inte gå att få mer fart, är rådvill med resultaten och vet inte vad jag ska göra nu.....

 

Jag ska lämna tillbaka proppen hos propellertrim, men vad tror panelen att jag ska prova nästa gång?

 

 

 

 

Nu har jag provat dom propparna som propptrim hade, och jag får köra med den trebladiga 17. Bättre grepp än original och ett behagligt marchvarv, men det gav inte mycket på topp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag skrev det tidigare 31 kn med en 90 hk på en nästan 6 meters båt är en bra siffra speciellt när motorn sitter på standardhöjd. Sen är det så att det är otroligt mycket mer som spelar in än stigning, antal blad, alu eller stål för att få en snabb propeller. Du skriver inte vilken Solas som det handlar om tex de har många olika trebladiga med olika egenskaper. Sen när det inte går fortare än det gör så är det inte riktigt värt att optimera för mycket då kostnaden lätt drar iväg.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Gasglad sade:

Tror jag skrev det tidigare 31 kn med en 90 hk på en nästan 6 meters båt är en bra siffra speciellt när motorn sitter på standardhöjd. Sen är det så att det är otroligt mycket mer som spelar in än stigning, antal blad, alu eller stål för att få en snabb propeller. Du skriver inte vilken Solas som det handlar om tex de har många olika trebladiga med olika egenskaper. Sen när det inte går fortare än det gör så är det inte riktigt värt att optimera för mycket då kostnaden lätt drar iväg.  

 

Precis, jag tappade grepp med originalaren och det har jag kommit ifrån nu, det greppar bra med den här proppen och det är nöjd med......

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies