Gå till innehåll
Donzi

Jag jobbar som Volvo Penta-tekniker, ställ era frågor

Recommended Posts

Isbrytarn

Jag har en kad44. När jag kört marshfart och drar av till tomgång varnar den för lågt oljetryck. Vad kan det bero på?

Ibland hackar samma motor i acceleration i övergången mellan kompressor och turbo. 

 

/Isbrytarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Baretta

Jag har två Kad43:or i min båt som börjat ryka/sota i marschfart efter att jag bytt till nya turbos som ger turbotryck aningen senare (lite större avgashus). Hur ska jag felsöka detta? Kan det vara rökbegränsaren på insprutningspumpen som krånglar? Jag upplever att den ena motorn sotar mer än den andra. Annnars funkar maskinerna bra och sotade inte alls innan turbobytet.

- Baretta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Donzi

Jag har två Kad43:or i min båt som börjat ryka/sota i marschfart efter att jag bytt till nya turbos som ger turbotryck aningen senare (lite större avgashus). Hur ska jag felsöka detta? Kan det vara rökbegränsaren på insprutningspumpen som krånglar? Jag upplever att den ena motorn sotar mer än den andra. Annnars funkar maskinerna bra och sotade inte alls innan turbobytet.

- Baretta

är omöjligt att svara på, varför inte montera volvo orginal turbos, finns ju ingen direkt effekt att hämta. Man ska vara rädd om sina maskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Isbrytarn

Oljan har inte gått många timmar. Hackar, kompressor kopplar ur men turbon laddar inte tillräckligt tappar varv och kompressorn går på igen. Händer bara ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Baretta

Jag har två Kad43:or i min båt som börjat ryka/sota i marschfart efter att jag bytt till nya turbos som ger turbotryck aningen senare (lite större avgashus). Hur ska jag felsöka detta? Kan det vara rökbegränsaren på insprutningspumpen som krånglar? Jag upplever att den ena motorn sotar mer än den andra. Annnars funkar maskinerna bra och sotade inte alls innan turbobytet.

- Baretta

är omöjligt att svara på, varför inte montera volvo orginal turbos, finns ju ingen direkt effekt att hämta. Man ska vara rädd om sina maskiner.

Tanken var att denna turboeffektkurvan passar den här lättdrivna båten bättre. KAD43 ska enligt uppgift även ha funnits med detta större avgashus. Jag är självklart rädd om mina maskiner.

Jag förstår om det är omöjligt att svara på vad som är fel men som VP mekaniker kanske du kan ge mig tips på hur jag går vidare med felsökningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Donzi

Jag är inte mekaniker, utan tekniker (läs ingenjör).

Det är omöjligt att svara på din fråga, då jag inte vet vilka turbos du monterat.

Mitt råd är att du monterar nya Volvo turbos och renoverar spridarna, då kommer röken att upphöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Lindskrot

jag har en arbetsbåt med tamd122a i och twindisc 514 backslag.

Har problem med vibrationer i båten, speciellt mellan 1300-1600rpm.

Har kört med en motor och låtit den andra snurra med avstängd på friläge. även då vibrerar motorn. 

Hur fastställer man om det är dålig linjering, obalans i propeller, eller flex i propelleraxeln som är boven i dramat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Donzi

jag har en arbetsbåt med tamd122a i och twindisc 514 backslag.

Har problem med vibrationer i båten, speciellt mellan 1300-1600rpm.

Har kört med en motor och låtit den andra snurra med avstängd på friläge. även då vibrerar motorn. 

Hur fastställer man om det är dålig linjering, obalans i propeller, eller flex i propelleraxeln som är boven i dramat?

Det är bara att mäta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Lindskrot

med vad? förmodar att det krävs mer specialiserad utrustning är tumstock...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Anton Edman Carlsson

med vad? förmodar att det krävs mer specialiserad utrustning är tumstock...

är ingen expert men misstänker att du får rycka bort proppade och använda en tolk för att se om motorn sitter i linje eller ej, för att mäta upp obalansen i proppaxeln får du nog använda en mikrokatorklocka.

montera klockan i ett fast läge så den ej kan röra sig nånting (brukar ingå/man får leta upp lämpligt fäste)

sen är det bara att snurra axeln och kika på klockan hur mycket den rör sig:)

hade mätt på iaf 3 ställen på axeln,

proppen är det samma procedur med fast i lite andra vinklar änn rakt och med lite annorlunda fästen till klockan;)

dock kan det va så att det blir självsvängningar/resonanser vid just det varvtalet. alla roterande saker får självsvängningar,frågan är bara hur mycket och vid vilket varvtal ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tistronskär

Hej, går det att uppgradera en Volvo Penta 5.7 GSi PEFS från ca 2001 via boxen?

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ale

Rekommenderar du någon speciell olja till en VP 5.0 Gi?

Jag har som många andra även en defekt timmätare, är det byte som gäller eller finns det något man kan göra med den befintliga för att kanske få liv i den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Lindskrot

med vad? förmodar att det krävs mer specialiserad utrustning är tumstock...

är ingen expert men misstänker att du får rycka bort proppade och använda en tolk för att se om motorn sitter i linje eller ej, för att mäta upp obalansen i proppaxeln får du nog använda en mikrokatorklocka.

montera klockan i ett fast läge så den ej kan röra sig nånting (brukar ingå/man får leta upp lämpligt fäste)

sen är det bara att snurra axeln och kika på klockan hur mycket den rör sig:)

hade mätt på iaf 3 ställen på axeln,

proppen är det samma procedur med fast i lite andra vinklar änn rakt och med lite annorlunda fästen till klockan;)

dock kan det va så att det blir självsvängningar/resonanser vid just det varvtalet. alla roterande saker får självsvängningar,frågan är bara hur mycket och vid vilket varvtal ;)

båten är 20m och väger 35ton så det är tyvärr inget man bara rycker upp ur vattnet för att plocka ur axeln. 

 

 

Varvet får kika på det i vinter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Donzi

Rekommenderar du någon speciell olja till en VP 5.0 Gi?

Jag har som många andra även en defekt timmätare, är det byte som gäller eller finns det något man kan göra med den befintliga för att kanske få liv i den?

vanlig Volvo vds3 mineralolja. Timräknararen är ett sorgebarn. Det är en ny som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Conny

Rekommenderar du någon speciell olja till en VP 5.0 Gi?

Jag har som många andra även en defekt timmätare, är det byte som gäller eller finns det något man kan göra med den befintliga för att kanske få liv i den?

Vi byter display i varvräknaren och då blir det även rätt motortimmar. Kostar om jag minns rätt ca 1500 om instrumenten kommer in löst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Conny

Jag har en kad44. När jag kört marshfart och drar av till tomgång varnar den för lågt oljetryck. Vad kan det bero på?

Ibland hackar samma motor i acceleration i övergången mellan kompressor och turbo. 

 

/Isbrytarn

Det finns en ny programvara till EDC som ofta löser problemet vid acceleration. Kolla med din verkstad om du har den senaste. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Blue Marlin

Rekommenderar du någon speciell olja till en VP 5.0 Gi?

Jag har som många andra även en defekt timmätare, är det byte som gäller eller finns det något man kan göra med den befintliga för att kanske få liv i den?

Har precis förra veckan själv löst slocknad tidmätare på min VP-varvräknare med rektangulär display. Beställde här http://drevdelar.se/vdo-instrument/varvraknare  , fungerade perfekt och fick tillbaka mina timmar, då instrumentet lagra timmarna utan fungerande display. Kanon:)  Det kritiska är när man skall dra av varvräknarenålen, men det gick bra med en fin spetstång. Beställer servicedelar från Micab i Stockholm, måste väl var Sveriges största Penta försäljning, men de hade inte denna reservdel vilket jag tycker var märkligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Peter 777

Hej!

Uppskattar att du erbjuder oss denna hjälp, mkt uppskattat.

Två frågor ang en D4 300.

1. oljetrycket pendlar något, 0,1-0,5 bar, vid marschfart, ca 2700 rpm. Har varit så sen motorn var ny. Har för mig att jag läst på något forum att detta var ett känt fel som åtgärdats på en del motorer. Vet du orsakerna till pendladet?

2. Vid kallstart pendlar motorn något i varvtal i 30-45 sekunder, är det något du hört om tidigare?

Stort tack på förhand.

/Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Donzi

Hej!

Uppskattar att du erbjuder oss denna hjälp, mkt uppskattat.

Två frågor ang en D4 300.

1. oljetrycket pendlar något, 0,1-0,5 bar, vid marschfart, ca 2700 rpm. Har varit så sen motorn var ny. Har för mig att jag läst på något forum att detta var ett känt fel som åtgärdats på en del motorer. Vet du orsakerna till pendladet?

2. Vid kallstart pendlar motorn något i varvtal i 30-45 sekunder, är det något du hört om tidigare?

Stort tack på förhand.

/Peter

 

Det är normalt att att den svajar i oljetryck, det hade tempen också gjort om man inte lagt in i mjukvaran att den alltid ska ligga på 85 grader, för att hålla kunderna på mattan.

Angegående att motorn rullar lite kall är också normalt, vet inte vad det beror på men så är det med d4:or, inget att vara orolig för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Teji

Ohoy.

Jag luffar runt i en Orrskär 1000 med en Kad43 och den är riktigt undermotoriserad.

Eftersom jag inte har så bråttom längre så tog jag bort kompressorremmen för att slippa höra oljudet.

Tidigare har farten varit 6knop innan kompressorn där bak river i, nu kan jag ligga på 2000 varv, 8knop och det känns helt okey, nu orkar den naturligtvis inte upp i varv så turbon skjutsar på men jag behöver inte åka 14knop med en båt som ändå känns blytung i den hastigheten.

Men är det okey att köra så eller är det nåt annat jag måste tänka på?

/Tommie

Redigerad av Teji

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Donzi

Ohoy.

Jag luffar runt i en Orrskär 1000 med en Kad43 och den är riktigt undermotoriserad.

Eftersom jag inte har så bråttom längre så tog jag bort kompressorremmen för att slippa höra oljudet.

Tidigare har farten varit 6knop innan kompressorn där bak river i, nu kan jag ligga på 2000 varv, 8knop och det känns helt okey, nu orkar den naturligtvis inte upp i varv så turbon skjutsar på men jag behöver inte åka 14knop med en båt som ändå känns blytung i den hastigheten.

Men är det okey att köra så eller är det nåt annat jag måste tänka på?

/Tommie

Det går bra, är många taxibåtar som går tusentals timmar med kompressorn av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Donzi

Jobbade i min ungdom på varv, så jag kan även svara på spörsmål om konservering av maskiner samt va-system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Speedy

En lite annorlunda fråga kanske - ej heller säker på om det är mätar-tillverkaren eller VP som sitter på svaren, då det är en kombinationslösning. Hursomhelst, Jag har en Monterey 214SS med en VP270/SX. Ett av instrumenten (varvräknaren) har en "färddator"-display i botten av sig, och man kan med knappval bläddra genom olika värden och information som visas. Dock är det som visas inte helt logiskt alla gånger. Rpm, temp och Liter kvar i tanken är ju rätt givet, men det som är mest intressant är ju dom olika som har med förbrukning att göra. Och dom är inte helt logiska för mig, och det står inget om det i manualen heller dessvärre. Där står det bara vilken information som kan visas, och det är även olika mellan mercruiser och vp-bestyckade båtar.

Det finns alltså två val som båda verkar vara någon form av fuelconsumption som visar olika värden. Den ena varierar stort beroende på varvtal och fart medans den andra bara har mindre ändringar.

 

Screen_Shot_2015-09-17_at_08.35.40.thumb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies