Jump to content
Donzi

Jag jobbar som Volvo Penta-tekniker, ställ era frågor

Recommended Posts

Baretta

Hej igen och tack för att du tar dig tid att svara på våra frågor :)

Om man har skapligt med plats runt motorerna i motorrummet går det att byta topplockspackningen på KAD43:or utan att behöva lyfta motorerna?

Känner du till nån som gjort det?

Jag inser att det är ett ganska stort jobb och mycket kringutrustning som måste bort...

- Baretta

Edited by Baretta

Donzi

Hej,

Jag har gjort det många gånger, det är inget problem, det är bara att strippa ner maskin.

Dock brukar det inte ta mer än 2 h att plocka drevet och lossa motorn, och det har man igen kan jag lova. Framförallt när allt ska ihop igen, med allt vad det innebär, tex rengöra packningsanligg och moment dra toppen.

Baretta

Tack för snabbt svar och jag är helt med på att man nog vinner tid i slutändan på att plocka ur maskinen. Ville bara ha koll på alla alternativ.

Följer upp med en följdfråga: Jag är nästan helt säker på att det är topplockspackningen som läcker glykolvatten från främre hörnet under kompressorn. Är detta nåt du stött på tidigare och kanske ett vanligt ställe där det kan börja läcka? Motorn har gått ca 1200 timmar och går bra för övrigt.

- Baretta

Donzi

Nej, det har inte med varmgång att göra. Har inte heller något bättre svar än så, men det är relativt vanligt. Finns div. spraylim du kan använda, så bör inte problemet återkomma. 

Vid återmontering ställer du ventilerna, och efter ett par timmar kontrollerar du ventilspelet igen, och ev justerar igen. 0,4 mm.

Lycka till!

Jim

Främre hörnet vid kompressorn, kontrollera o-ringarna på det lilla plaströret som ansluter mellan termostathus och värmeväxlare. 

Donzi

Där läcker det sällan, om man inte misslyckats vid byte av cirkpump.

Att en kad läcker vid toppen är vanligt.

Baretta

Tack Jim, har kollat det röret men detta verkar tyvärr vara topplockspackningen :/

Spraylim? Du menar för att få det extra tätt runt nya packningen?

Jag antar att det inte är nån idé att först prova "efterdra" topplocksskruvarna?

Donzi

Ja, helt rätt, har dragit hundratals toppar med gott resultat.

Nej, att efterdra skruvarna kommer inte att avhjälpa problemet. Toppen skall vinkeldras, det står att läsa i verkstadshandboken.

Speedy

Skulle gärna vilja veta om du vet nåt om min fråga om min display?

Junker

min far söker en databox till sitt volvopenta log och ekolod 

finns det några nya i jömorna

Tistronskär

Jag ska ev titta på en båt med en Volvo Penta 7.4 GXi 1999, va 380-400 timmar.. Är det något speciellt man bör se upp med och är det  överlag en pålitlig maskin?

Tistron.

Haddock_

Donzi, vet du varför man slutade med EDC displayer och finns det verkligen inget vettigt sätt att få ur kördata ur EDC maskiner? Kan lägga ett gäng tusenlappar på saken men inte 10k plus...

Donzi

Vet inte, men edc och dess displayer är ju daterade. Finns ju enkla interface att köpa, där du kan få upp motordata digitalt, dyrt är det inte heller. Hansen har en variant som är billig. 

Haddock_

Vet inte, men edc och dess displayer är ju daterade. Finns ju enkla interface att köpa, där du kan få upp motordata digitalt, dyrt är det inte heller. Hansen har en variant som är billig. 

mina sökningar kammar noll. Möjligt jag får ringa Hansen - ok, men Internet visar detta är typ omöjligt.

ska finnas en pryl som översätter J1587 (som mina har? KAD300?) till J1939 och sen finns fler vanliga översättare, t.ex. Från Maretron för att ta sig till nmea 2000. Lyckas inte brkäfta att jag har J1587 definitivt, hittar bara lite udda refernser på boatdiesel.com, ungefär lika många som säger "det går inte". Den översättare J1587->1939 finns en specifikation på parametrar som är helt bilinriktade, känns som lite roulette... http://www.c-a-i.net

Edited by Haddock_

Kbk

hmm det här vill jag veta mer om! 

Menar ni att det går att få ut förbrukning etc från VPs kad300or. 

/kbk

Kbk

Nej det har du inte!

Mer jag som drog den slutsatsen eftersom det gamla orginalinstrumentet visade bla detta. eller har jag fel?

/<KBK

Haddock_

Jag var inte extremt tydlig, "motordata" för mig innehåller ett gäng parametrar, förbrukning är en av dem. På något sätt skickar maskinen ut info eftersom det går att sätta en display där som visar. Jag vill få tillgång till den dataströmmen och göra om till nmea 2k. Helst samtliga parametrar. ska ringa Hansen men håller inte hoppet högt.

CarMan

Om jag får gissa så fungerar det såhär.

Bränsleförbrukning räknas fram utefrån rådande bränsletryck i fulerailen i kombination med hur länge spridaren är öppen.

Detta ger en teoretisk förbrukning och är väldigt nära verkligheten. 

Det är så man gör på bilar!

Motorstyrenheten har all denna info.

Sen måste man addera fart från annan styrenhet.

Edited by CarMan

Haddock_

Jag är nöjd om jag får förbrukning per tid, det duger för mig. Som det är nu har jag ingen aning eftersom tanken är enorm och vi kör väldigt blandat och tankar aldrig fullt, så jag har ingen aning vad vi gör av med eller vad en bra ekonomisk fart är. Att montera flödesgivare är ganska bökigt...måste ju då ha fyra stycken pga både till- och retur på två maskiner och ytterst tveksam min Garmin 4010 klarar av detta.

Danne76

Kad300 är väl ingen commonrail maskin? Utan traditionella spridare och inga injektorer som öppnar och stänger. Denna data borde inte finnas alltså om det inte finns flödesmätare monterat original från vp. 

Haddock_

Stämmer, inte CR men mängdreglering är elektronisk och EDC displayen kan enligt manualerna visa förbrukning, så nånstans vet styrdatorn och styr detta.

har talat med "Roffe" på Hansen...nada. Finns verkstadsdiagnostik utrustning men det är typ 10x mer pengar än jag tänkt lägga.

får väl krypa till korset och köpa en EDC display från Ebay...

Edited by Haddock_

Speedy

Skulle gärna vilja veta om du vet nåt om min fråga om min display?

Vet du nåt om min fråga?

Alltså denna: http://www.cybermarine.se/forum/topic/2035-jag-jobbar-som-volvo-penta-tekniker-ställ-era-frågor/?do=findComment&comment=54942

Edited by Speedy

LM Osberg

Mycket intresserad av mer information angående Kad300 och eventuell möjlighet att kunna koppla en gateway för omvandling till nmea 2000.

Kan du ta reda på vad det är för ett språk som kommer ur den 2 poliga kontakten i boxen där man ansluter diagnosen.

Skulle det funka med en sån här tro?  http://www.maretron.com/products/j2k100.php

Finns 2 st edc displayer på ebay men dom är för dyra även om dom med tull å frakt skulle kosta en bråkdel av 2 här http://www.ebay.com/itm/VOLVO-PENTA-EDC-LCD-DISPLAY-FOR-A-LIMITED-TIME-881674-22629328-/351547453356?hash=item51d9dc6fac:g:0zwAAOSwu4BVhZ48&vxp=mtr

Enligt denna lista så skall det tydligen vara J1939 men e det verkligen så http://www.maretron.com/support/knowledgebase/phpkbv7/article.php?id=544

20150708_223323.jpg

Edited by LM Osberg

Flajjan

Det finns ju andra interface som är betydligt billigare om man vill få ut sin motordata, fungerar till alla maskiner. Då står det iofs inte Volvo Penta på displayen, men det kan iallafall jag leva utan. Sök på Ebay och du skall finna..