Gå till innehåll

Aluminiumpontoner


keihin

Recommended Posts

Funderar på göra mig ett par alu-pontoner att ha till en flotte.

Några gubbar på jobbet har gjort tidigare, de fyllde den helt med typ markskivor och skruvade/limmade sedan ett lock av typ släpvagnsplyfa.

Åsikter/input om den lösningen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte bygga av rör och bara svetsa tätt. Fick tag på tunngodsrör upp till 300x5mm, men ville upp i 400mm i mitt fall och då fanns bara 10mm gods och det blev både egentungt och väldigt dyrt. Letade runt i stan efter någon som hade en riktigt fet vals, men gick bet på längder över 2m och slutligen återstod att bocka plåt och bygga vinklat tvärsnitt. Och där någonstans bestämde jag mig i mitt fall stt skaffa en trampbåt som ponton till vassklippen

som det handlade om i mitt fall, och det blev därmed inga pontoner.

 

Hade jag byggt hade jag nog byggt en tät volym och struntat i fyllnad. Alu i 4-5mm gods tål ordentligt med stryk så om det handlar om något lätt deplacementerande flytetyg så tror jag flytelement är lite överkurs. Men det beror ju på applikationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Gubbarna körde med 2mm alu om jag minns rätt, sen svetsa de ett el två 40x20 profilrör under som "slityta" och för lite styrning kanske?

Om markskivan inte suger vatten så är det väl inte så dumt att ha den, om man råkar köra hål på en ponton? 

Samt att man kan skruva fast toppen/locket på pontonen och därmed spara en massa svetsning. 

 

Vi har en vals på firman men jag tänker att man "tjänar" volym och därmed flytkraft med vinklat tvärsnitt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies