Gå till innehåll

Stora grilltråden med smidiga båtgrillar


lp75

Recommended Posts

Vi har hittills släpat runt på en liten enklare variant från Jula, tror jag, enligt bild.

Men faktiskt är den helt oanvänd trots att den varit med i båten hela sommaren.

De grilltillfällen som infunnit sig har det blivit korv på pinne över öppen eld.

 

Men nu skall nog båten uppgraderas och detsamma gäller nog grillen så det är intressant att se vad ni andra har!

 

post-285-0-19645800-1392022142_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har hittills släpat runt på en liten enklare variant från Jula, tror jag, enligt bild.

Men faktiskt är den helt oanvänd trots att den varit med i båten hela sommaren.

De grilltillfällen som infunnit sig har det blivit korv på pinne över öppen eld.

 

Men nu skall nog båten uppgraderas och detsamma gäller nog grillen så det är intressant att se vad ni andra har!

 

attachicon.gifgRILLA.jpg

Sån där hade jag i förra båten, köpte den på OKQ8. Den fungerade bra för behovet vi hade då, lite väl enkla luftventiler som inte håller tätt.

I nuvarande båten saknar jag helt stora fack där man kan förvara "smutsiga" prylar i den storleken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köpt en L32;a på Svinninge marina Åkersberga, fått städat den ett antal veckor och sjösatt den gick jag till SXK´s kansli på Nackastrand för att registrea båten. Passade också på att  köp Stockholmskretsens hamn precis nyutkommna hamn och farledsbeskrivning (något jag ångrade, väldigt snart) och en rostfri kombinerad grill/rök som SXK sålde.

 

Den var avsedd att hänga på puchpit. Nu var det ju En L32;a jag hade så den passade inte på den puchpiten. Fick så småningom tillverkat ett fäste, så att det gick att hänga grillen som det var tänkt.

 

Nu tillhör jag väl inte "grillfolket" trots att jag varit scout och scoutledare och "bränt vid" hundratals korvar under livet.  :P

Min specialitet under scouttiden var pinnbröd med bacon - bättre än korv.

 

Köpte i alla fall lite attiraljer för att prova den nya grillen. Möjligtvis på Möja.

 

Dan efter - cirka en vecka efter inköpet av grillen hamnade jag i en fin naturhamn väster om Möja - Säck. Förtöjde strax intill den lilla udden på Krokholmen som  jag markerat på bifogat sjökortsklipp. Att anbringa grillen på båten gick ju inte, så jag bar iland det jag behövde, inklusive en fotogenlykta.

 

Det fanns en fin plats att sitta intill den lilla udden. I fotogenlyktans ljus grillades anrättningen. Precis när jag skulle börja äta kom en lite rävunge från Säck och var tvungen att passera mig väldigt nära. Den tvekade länge innan den smög förbi på så långt avstånd som möjligt 3-4 meter.

 

När den passerat och kom på säkert avstånd från mig stannade den och tittade på mig länge. Kastade till den några små grillade köttbitar, men den gillade inte mina grillkunskaper, så den smakade inte ens. Så småningom försvann den söderut.

 

Tror jag använde den grillen en handfull gånger de två efterföljande åren. Den var värdelös som grill, men är mycket bra att röka makrillfiléer i, vilket jag använder den till idag.

 

Jag har pappersjökort över hela Sverige - en del  är ganska gamla, men som backupp för plottrar och läsplattor tycket jag personligen att de duger. En bekant från Kungshamn skulle segla hem en båt från Stockholm och visste att jag seglat samma sträcka och frågade om jag hade några sjökort han kunde få låna. Han är av den gamla stammen och tyckte att mina gamla och orättade sjökort var helt ok att segla efter.

 

När jag fick tillbaka dem fick jag även en Kobbgrill. En av hans kompisar var generalaggent för Kobbgrillen.

 

Den har jag använt väldigt mycket.  :P  Sommaren 2010 hade jag 4 möjliga seglingsdagar på hela sommaren. Tre av dem blåste det småspik. En natt var vinden uppe i stormstyrka. Låg två dygn i en kryssarklubbsboj mellan Kungshamn och Lysekil. En av kvällarna grillade jag.

 

Nu i somras var jag i Vänern. En kväll i min ensamhet fick jag för mig att jag skulle grilla och plockade fram grillen. Den var oerhört skitig och äcklig. Jag la ner väldigt jobb på att få den ren. Den teflonbelagda grillplattan hade rostat så att det mesta av teflonet hade försvunnit. 

 

Funderade väldigt mycket på när jag använt grillen sist. Efter att ha rådbråkat min hjärna kom jag fram till att sista gången jag använde Kobbgrilen var i August 2010.

 

Som ni förstår är jag en riktig storgrillare som i medeltal grillar en gång vart fjärde år. :)

 

Kobbgrillen duger gott åt mig - även om den har många belackare.  :rolleyes:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har hittills släpat runt på en liten enklare variant från Jula, tror jag, enligt bild.

Men faktiskt är den helt oanvänd trots att den varit med i båten hela sommaren.

De grilltillfällen som infunnit sig har det blivit korv på pinne över öppen eld.

 

Men nu skall nog båten uppgraderas och detsamma gäller nog grillen så det är intressant att se vad ni andra har!

 

attachicon.gifgRILLA.jpg

Jag hade en sån där första åren på båten. köpte den på ÖB. Jag var inte alls nöjd med den, den passade inte mina behov.

För liten grill yta, fördelat på två grillar. Går inte att reglera värmen. Den brinner alltid ut. Askan rinner ut på sidorna, om man inte tömt den.

 

Men den är ju billig, och passar säker nån annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vi har hittills släpat runt på en liten enklare variant från Jula, tror jag, enligt bild.

Men faktiskt är den helt oanvänd trots att den varit med i båten hela sommaren.

De grilltillfällen som infunnit sig har det blivit korv på pinne över öppen eld.

 

Men nu skall nog båten uppgraderas och detsamma gäller nog grillen så det är intressant att se vad ni andra har!

 

attachicon.gifgRILLA.jpg

Jag hade en sån där första åren på båten. köpte den på ÖB. Jag var inte alls nöjd med den, den passade inte mina behov.

För liten grill yta, fördelat på två grillar. Går inte att reglera värmen. Den brinner alltid ut. Askan rinner ut på sidorna, om man inte tömt den.

 

Men den är ju billig, och passar säker nån annan.

 

Kan hålla med där, är en billig grill och kan inte jämföras med dyrare grillar.

För oss följde den med som reserv, om det inte fanns grillgaller vid brasan, istället för engångsgrill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en längre tid tänkt införskaffa en Weber Go Anywhere men efter att ha läst denna tråd slog jag till på denna i stället. Blir spännande att se när den kommer hem. :)

 

http://www.tvshopping24.com/cgi-bin/internationalshop/iboshop.cgi?showdsearchhibachi:11100100!0,172944326077854,9901958_1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle välja Weber Go Anywhere alla dar i veckan före Hibachi, då webern har lock, = möjligheten till indirekt grillning.

Försök å grilla en köttbit eller kycklingfilé på en grill utan lock utan att köttet blir torr som en skosula :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog också valt en Weber om det inte vore för väskan och att jag ville testa nå annat. Kör Weber klot grill hemma.
Hibachi grillen är ju lite mer MacGyver grill, att köttet skall bli så mycket torrare tycker jag är lite överdrivet. Använder ju ofta alufolie då det är risk för att bli torrt.

Tycker det verkar vara Webern, Cobb eller Hibachi som är bra alternativ beroende på behoven. Om man inte vill köra gasol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Min Cobb funkar fint men briketten som brinner 2 timmar är ett problem. Skulle räcka med en timme till allt jag gör. Kan man kapa den på hälften eller nåt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Landman hade nån bbq briketter som jag upplevde brinna fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-706-0-67671900-1406447858_thumb.jpg

Rostfritt, I like !!

Läste att det fanns en tråd om grillar  :) , tänkte spä på lite om vad jag använder!

 Efter att genom åren provat ett antal varianter så har jag fastnat för Magma kolgrill(kört med den under två säsongen) innan denna använde jag Campinggaz, lite svår stuvad + att jag tycker det är lite mer känsla med kol, lukt/smak :drool: . Annars en bra pryl!

Viktigt med Magman när man grilla på båten, att tända med tändblock så man slipper lågor som jag såg på en av bilderna tidigare från lars ström. Inte bra!!

Landfäste ( original) fungerar smidigt då det på ett rafflande sätt går att fälla ihop.

post-706-0-12084300-1406448611_thumb.jpg

Det inte minst viktiga, stuvningen av grillen. Den måste vara enkel att plocka fram och lägga tillbaks!

post-706-0-66403200-1406448946_thumb.jpg

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna grunka används flitigt till lunch i skärgården. Ica har levererat. Hur bra som helst men lite otymplig med locket.

post-218-0-57428400-1406497529_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 år senare...

Dags att gräva upp den här tråden igen tycker jag, nu när säsongen närmar sig.

 

Det har av olika skäl inte varit i storfokus men har nu efter kanske 5-7 grillar på min Son of Hibachi lärt mig hur man ska göra för att få den optimala grillningen, såväl korven som kycklingen (som ju gärna blir bränd). :) Här är den under uppvärmningsfasen hemma igårkväll. Nöjd, eftersom jag fick till perfekt grillning av hamburgare och kyckling utan att någon blev för bränd, eller undergrillad (vilket jag ogillar, ska vara krispigt på ytan, men saftigt inuti).

 

D10A8C5A-1F3D-424C-AB5B-9557912B137F_1_105_c.jpeg.08ce873ca811acafce9c65daeb44176a.jpeg

 

 

Nu till mitt dilemma, som alltid...

 

gasgrillen hemma har naturligtvis trots "rostfritt" rostat sönder i brännarna, lite märkligt kan tyckas men förmodligen handhavande fel från min sida då rost från gallret trillat ned och legat på brännarna, gallret är gjutjärn och det har väl då ätit hål på det rostfria via galvanisk korrosion (där kom båtkopplingen!).

 

Helst vill jag bara ha en grill för infällnad och göra en egen bänk men de är ju 3-4x dyrare än en vanlig gasgrill på egna ben...jag förstår inte varför då? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en vanlig gasolgrill och skippa benen motsv, kan ju inte vara omöjligt å fälla in en så? Särskilt när du ska göra bänken själv. Betong? 

 

Jag gjorde nya brännare till min landmann i 316 rostfritt.. 😁👍

Emaljerat galler i nyskick trots flitigt grillande i sju år!! 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev det ju en herrans massa andra uppdateringar i år, så grill får vänta lite.

 

Jag har en Weber Go anywhere Gasol som fungerar riktigt bra sedan några år, dock är den lite för hög för mitt stuvfack framförallt går den inte att montera på pushpit som en Magma kan - vilket känns smidigt & säkert. 

 

Förr så satt vi alltid på berget, släpade upp allt och hade sig, nu känns det smidigt och enkelt att grilla på båten och äta på båten, om vi inte är ett större gäng som träffas. Idag fäller vi ned akterspegeln och ställer grillen där. känns inte helt 100. 

 

Webern är den andra go anywhere - den första var kol & höll i över 10 år. 

 

Gasolvarianten är lite mindre dammig men blir som alla gasolgrillar kladdig - är iofs enkelt att rengöra som många gasolgrillar. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
On 2020-04-07 at 16:15, Haddock_ sade:

 

Nu till mitt dilemma, som alltid...

 

gasgrillen hemma har naturligtvis trots "rostfritt" rostat sönder i brännarna, lite märkligt kan tyckas men förmodligen handhavande fel från min sida då rost från gallret trillat ned och legat på brännarna, gallret är gjutjärn och det har väl då ätit hål på det rostfria via galvanisk korrosion (där kom båtkopplingen!).

 

Helst vill jag bara ha en grill för infällnad och göra en egen bänk men de är ju 3-4x dyrare än en vanlig gasgrill på egna ben...jag förstår inte varför då? Någon som vet?

 

Varför inte bara köpa nya brännare? Det gjorde jag till vår hemma grill för något år sedan, blev betydligt billigare med 5 nya brännare än en helt ny grill.. I år fick utsidan sig en omgång med autosol så den ser nästan ny ut :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Flajjan sade:

 

Varför inte bara köpa nya brännare? Det gjorde jag till vår hemma grill för något år sedan, blev betydligt billigare med 5 nya brännare än en helt ny grill.. I år fick utsidan sig en omgång med autosol så den ser nästan ny ut :D 

 

Broil King 👎 finns nästan inga reservdelar att köpa.

 

Slängt ut skiten nu på sopstation. Går över till Weber...ska bara hosta upp hela semesterkassan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies