Jump to content
Bengtsson

Hur stor båt får man köra?

Recommended Posts

Bengtsson

Hej alla!

Jag har en fråga.

Hur stor båt får man köra utan att ha någon som helst utbildning för framförsel av flytetyg på sjön.

Har hört max 12m lång och max 4m bred. finns det andra kombinationer typ att längden får överskridas om inte bredden gör det alternativt att bredden får överskridas om inte längden gör det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
CarMan

Om båten är längre än 12m och samtidigt bredare än 4m så är det ingen båt längre, och då måste du ha kustskepparbevis.

 

Du kan framföra en båt som är 15x 3,99 eller 12,99x 4,5 utan någon form av skriftligt intyg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bengtsson

Ett klart och rakt svar som jag tackar för.?

Share this post


Link to post
Share on other sites
nomad
32 minuter sedan, CarMan sade:

Om båten är längre än 12m och samtidigt bredare än 4m så är det ingen båt längre, och då måste du ha kustskepparbevis.

 

Du kan framföra en båt som är 15x 3,99 eller 12,99x 4,5 utan någon form av skriftligt intyg.

12,99x4,5 är inte ok. Du måste ha skrivit fel CarMan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bengtsson

Kan tänka mig att CarMan menade 11.99m x 4.5m.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars Ström

Tror man just ändrat 12 meters regeln.

Share this post


Link to post
Share on other sites
TTT

Det är bara på förslag än så länge, än så länge gäller 12X4 meter!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lindskrot

Sen framgår det inte om behörighetskraven, alltså kravet på kustskepparexamen för fritidsbåtar skulle ändras.

Det går lite stick i stäv med senaste årens diskussioner att införa båtkörkort för alla båtar, och sen i nästa ögonblick ändra så man kan köra runt med 24m fartyg som väger upp emot 100 ton utan några intyg alls...

 

Jag tror en stor del är att transportstyrelsen äntligen börjat snegla på brittiska MCA vad gäller klassning. De har en klass som heter small workboat vilken just begränsas av max 24m lwl.

Med tanke på att det bara i Göteborg (båtarna seglar runt om i europa) finns ett 30tal arbetsbåtar som ägs och drivs av Göteborgsföretag, men samtliga har brittisk flagg då svenska regler är helt åt helvete. Det har diskuterats att anamma något som liknar small workboat, samt godkänna Master of Yacht som behörighet. En behörighet som är giltig i 28 länder i världen sedan tidigare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Justin Time

Kustskepparexamen, vad skiljer den från den "gamla" Skepparexamen som man läste på -80 talet i Kalmar, Sjöfartshögskolan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bengtsson

Men kan vi vara överens om att detta är ok med dagens regler.

 

Du kan framföra en båt som är 15x 3,99 eller 11,99x 4,5 utan någon form av skriftligt intyg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lindskrot

Yes det stämmer. 

 

Den får vara 40 X3,99 med. 

 

Eller 11.99x11.99. 

 

Med kustskepparintyg så är det bara gå loss och köpa sig det största flytetyg man hittar sen

Share this post


Link to post
Share on other sites
nbottning

Och om jag vill ta med ett gäng folk och visa dem skärgården och laga lunch åt dem och för detta ta betalt så behöver man? (om jag kan kapa in här o fråga er som har koll)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Justin Time
12 minuter sedan, nbottning sade:

Och om jag vill ta med ett gäng folk och visa dem skärgården och laga lunch åt dem och för detta ta betalt så behöver man? (om jag kan kapa in här o fråga er som har koll)

Lite det jag funderar över också. Visst gäller gamla Skepparn för komersiella äventyr?

Share this post


Link to post
Share on other sites
nbottning

Och blir det skillnad eller är det samma sorts kommersiell trafik om jag har en båt och är t.ex. snickare och kör den ut till stugor o öboenden och gör jobb?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gasglad

För att var på den säkra sidan så ja det är samma kommersiella trafik. Transporterar du bara dig själv till din arbetsplats.. Dvs du är anställd på ett byggföretag som skall bygga på en ö och du väljer att att åka egen båt dit. Då är det ju en privat resas till och från arbetsplats och inga intyg behövs.

 

Om du däremot fraktar ut materiel som kunden betalar då är det kommersiell trafik, Samma sak om du har en fast arbetsplats att utgå ifrån och åker i tjänsten.

 

Sen finns det gråzoner tex en dyklubb får förfrågan om att skjutsa ut ett företag i skärgården, då går det att "lösa" genom att alla som är med på turen blir sponsor medlemmar i klubben under ett år för en viss peng och däremot har rätt att åka på en av klubbens anordnade utfärder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lindskrot

Nbottning i ditt fall gäller sjöbefäl klass 8. då är du begränsad till 12 passagerare samt max bruttotonnage om 20. Samt om båten har en fartkapacitet över 35knop även handhavande av snabba fartyg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gasglad

Ja precis klass 8 gäller det glömde jag att skriva, har man sen en 45 knop+ båt så måste man ha både kapten och navigatör båda med högfartsintyg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
BME

Alltså, Jag har grottat i Nbottnings fråga förr. Det jag kom fram till (utan att kunna bellägga det med paragrafet just nu)

 

1a. Klass 8 mm enligt ovan. (endel har ju gått runt det genom att sälja "en trevlig helg i bottenviken" och sedan tagit en tur med sina "nyblivna vänner" med båten. Alltså menat att det inte är kommersiellt.) Tror dock det är svårt att få igenom.

1b. Max antal passagerare på ett oklassat fartyg är 12 i alla lägen, privat som kommersiellt.

 

2. Verksamhet där båtkörningen inte primärt behövs för att genomföra tjänsten kräver EJ Klass 8 ( Snickarfirman kan äga båt och transportera sig med den. Rimligtvis kommer det bli tveksamheter om mtrl.leveranserna blir större än vad som "typ" kan tas med på släpkärra utan extradebitering på land (motsvarande hur snickaren jobbar på land))

 

/Mattias

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
nbottning

Ser när jag läser på lite att man måste ha godkänd läkarundersökning, enligt denna:
http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/regler/tsfs_svenska/tsfs-2009/tsfs_2009-3.pdf

 

Intressant detta, jag ska börja med att göra klar kustskepparen som av någon anledning rann ut i sanden, så kanske man går Sjöbefäl sen, fanns ju en del roliga modeller av utbildning bl.a en där man åker till Kanarieöarna och går kursen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lindskrot

ja läkarintyg för sjöfolk krävs för alla kommersiella sjömän.

 

Vid internationell fart är den tvåårig, jag uppdaterade min egen för en månad sedan.

För inre fart i svenska vatten kan man få den 5årig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
peali
On ‎2017‎-‎06‎-‎01 at 09:43, Justin Time sade:

Lite det jag funderar över också. Visst gäller gamla Skepparn för komersiella äventyr?

 

Ja, "gamla" skepparexamen var en kommersiell utbildning närmast motsvarande Fartygsbefäl klass VIII men med vissa begränsningar.

 

Från Sjöskolan på Beckholmens hemsida:

"Om du har en gammal Skepparexamen skall du hålla hårt i den, och titulera dig gammal sjöbjörn. Den fungerar fortfarande bra - nästan att likställa med dagens Fartygsbefäl klass VIII. Har du en Skepparexamen och vill läsa Handahavande av Snabba Fartyg måste du däremot komplettera med radar och säkerhet. Du kan heller inte redovisa sjötid till Transportstyrelsen för att plocka ut någon behörighet på din Skepparexamen, då måste du läsa upp till Fartygsbefäl klass VIII. Men i övrigt kan du använda din gamla Skepparexamen som dagens Fartygsbefäl klass VIII, men blanda inte ihop den med Kustskepparintyg.
Fartygsbefäl klass VIII är en yrkesutbildning, och Kustskepparintyg är en fritidsutbildning."

Share this post


Link to post
Share on other sites
Enocson

Vad händer om man kör för stor båt utan skepparexamen? Böter?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Flajjan
On 2017-06-01 at 16:35, BME sade:

Alltså, Jag har grottat i Nbottnings fråga förr. Det jag kom fram till (utan att kunna bellägga det med paragrafet just nu)

 

1a. Klass 8 mm enligt ovan. (endel har ju gått runt det genom att sälja "en trevlig helg i bottenviken" och sedan tagit en tur med sina "nyblivna vänner" med båten. Alltså menat att det inte är kommersiellt.) Tror dock det är svårt att få igenom.

1b. Max antal passagerare på ett oklassat fartyg är 12 i alla lägen, privat som kommersiellt.

 

2. Verksamhet där båtkörningen inte primärt behövs för att genomföra tjänsten kräver EJ Klass 8 ( Snickarfirman kan äga båt och transportera sig med den. Rimligtvis kommer det bli tveksamheter om mtrl.leveranserna blir större än vad som "typ" kan tas med på släpkärra utan extradebitering på land (motsvarande hur snickaren jobbar på land))

 

/Mattias

 

 

 

Jag har för mig att det finn en begränsning i effekt, antal HK på motorerna oxå, är det större motorer än xxx så skall det finnas en mekaniker med.. Jag hade drömmar om att köra charter med min Princess, 46 fot, 2 x 375 hk, det var inga problem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Flajjan

Tilläggas kan väl oxå göras: 

 

Kustskeppare: Teoretisk utbildning + radar intyg. 

 

Kl 8, praktisk utbildning med lika mycket teori som praktig, säkerhetskunskap och annat = mycket "bättre" utbildning ur mitt perspektiv. 

 

Skall man lägga pengar och engagemang på kunskap ocu utbildning som kustskeppare - gå hela vägen och ta kl8 - det har man så mycket mer nytta av. Bara utbildningen som sådan - som jag gick var superkul! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lindskrot
11 timmar sedan, Flajjan sade:

 

Jag har för mig att det finn en begränsning i effekt, antal HK på motorerna oxå, är det större motorer än xxx så skall det finnas en mekaniker med.. Jag hade drömmar om att köra charter med min Princess, 46 fot, 2 x 375 hk, det var inga problem. 

 

Med totaleffekt över 405kw så krävs maskinbefäl klass 8. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
NickeI
23 timmar sedan, Enocson sade:

Vad händer om man kör för stor båt utan skepparexamen? Böter?

 

Antar att det blir problem om något skulle hända och försäkringsbolaget får reda på att du inte har behörighet. Men någon annan kanske har bättre info?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bengtsson

Utan att veta, så blir det väll olovlig körning, och då kanske bilkörkortet ligger pyrt till.

Tar dock inte gift på detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Strömbergs

Om det skulle vara så att man har massa pengar och köper ett fartyg eller båt som är t.ex 200x50m så får man köra fartyget OM det inte är någon passagerare ombord.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lindskrot

Och i dessa fall så är fenderhängare en klassisk uppgift för ”besättningen”.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies