Gå till innehåll

Dags för ny båt, men vad? :)


matte_lule

Recommended Posts

Hallå

 

Jakten på en ny båt har börjat och jag har blivit intresserad av en Sea Ray 268 som sāljs av Båtaffāren AB I Norrköping.

 

Någon här som känner till det företaget? Bra eller dåliga saker? Skriv privat on du vill :)

 

 

mvh

 

Matte_lule

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har missförstått en grej. Midcabinbåt stavas Fjord. ;)

Närå,  Den där verkade ju vettig med lite modernare maskin o drev. Här ba köp bort den.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns inga bilder på drev eller motorrum så frågan är vad som är fel? Ska ringa iaf.

 

sen är frågan on det medföljer båtvagn?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som varningsflaggor på båten bör hissas inte på företaget. En 30 år gammal Sea Ray 268 känns i min värld tveksam.

Blöt akterspegel och blött skum i skrovet är vanligt.

Ta med någon skrov expert med fuktmätare är mitt råd.

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för rådet Lasse. :)

 

Annars köpa Tommys Sorrento för 50' och hitta någon som är kunnig och har tid och kan bygga Ihop den med vad som saknas för den summan som sea rayen kostar. :D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT

Har nån kollat vad som är "fel" på denna som ligger en bra bit under vad som brukar begäras för dessa?

Redig familjebåt i samma prisläge utan drev som kräver service och med skottsäkra 41a

 

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Nimo 27 http://www.blocket.se/vi/75349344.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HeeHee..finns nog inget som tillverkats för marinbranchen som är skottsäkert.

Har sett flera såna som skrunkat på olika sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Närå, så är det nog.
Mest jag som är svag för dieslar :-)

Men jag tror @matte_lule är intresserad av just de där gamla Sea Raysen och jag vet ju hur det är när man snöat in på något :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigt att kolla upp skrovet på Sea Ray båten om man nu är insnöad på den.

30 år är klart slutet av livet för den typen av Sea Ray.

Kolla History på den så den inte har varit i Florida halva livet eller mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner Fredrik som har Båtaffären via olika affärer, han är reko, som Lasse säger måste Du kolla upp båten om den motsvarar dina förväntningar på skick etc, glöm dock inte bort att den är c:a 30 år och inte ny, ny hade den kostat betydligt mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå gjort affärer med Fredrik på Båtaffären. Han är reko att göra affärer med. Dock hade jag om jag var sugen på en 30 år gammal båt gjort ordentlig undersökning av båten - av egen erfarenhet vet jag att det blir dyrt med gamla båtar som inte är i bra utgångsskick. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner till Sea Ray när min bror äger en 250 från -87 sundancer och jag tycker det är en väldigt trevlig båt.

 

Horisonten såldes för att den var för liten. Men vad som står på önskelistan är en båt med toalett, midcabin och inte så satans mycket trä som det oftast är i äldre båtar. Men tips tas tacksamt emot.

 

Och eftersom jag och Nbottning mfl bor i en skärgård med kort säsong med max 3 månader om vi har tur med båtåkande så känns det dumt att binda upp mycket kapital i en båt.

 

Man kan inte sätta ett pris på hobby & livskvalite men som kommun anställd med en rätt dålig lön så har man inte så mycket pengar att sätta i en båt. 

 

Vi får se vad som händer :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast å andra sidan är varje dag av säsongen mer värd :D

 

Gäller bara att hitta rätt exemplar.

Där någon tagit kostnaden i att byta motor o installerat värmare, ankarspel o vad man nu vill ha...

 

Är det bara planande båtar som gäller?

 

Endast midkabin?

 

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@matte_lule

 

Jag kanske kan kika på den nån helg framöver, lite beroende på vad dom har för öppettider fredag - söndag.

Obs, ingen besiktning, men ett första intryck kanske jag kan ge,

 

Vi tar allt via PM, skickat nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, nbottning sade:

Fast å andra sidan är varje dag av säsongen mer värd :D

 

Gäller bara att hitta rätt exemplar.

Där någon tagit kostnaden i att byta motor o installerat värmare, ankarspel o vad man nu vill ha...

 

Är det bara planande båtar som gäller?

 

Endast midkabin?

 

 

 

Jag är bortskämd med att ha haft planande båtar så jag tror jag håller mig till det. :) 

 

Men man ska aldrig säga aldrig. Åkte med min fru för något år sen och vi tog en tur i en albin 25 och hon sa den gick sakta och att allt vibrerade. Så den var inte aktuell fast hon sa att den var rymlig.

 

Så vi vill kunna köra sakta om det är fint väder men när man ska hem så ska man kunna fälla spaken och vara hemma ganska fort. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, matte_lule sade:

 

Jag är bortskämd med att ha haft planande båtar så jag tror jag håller mig till det. :) 

 

Men man ska aldrig säga aldrig. Åkte med min fru för något år sen och vi tog en tur i en albin 25 och hon sa den gick sakta och att allt vibrerade. Så den var inte aktuell fast hon sa att den var rymlig.

 

Så vi vill kunna köra sakta om det är fint väder men när man ska hem så ska man kunna fälla spaken och vara hemma ganska fort. 

 

 

Albin 25.. :o please, don't!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag ser ju också fördelen med att komma nånstans på vettig tid.

 

Tänkte mer att det är bättre med en fin o fungerande snipa vid bryggan än en akterspegelsrenovering på land.

Sen behöver det ju inte vara snipor i 6 knop.

 

En Nimbus 26 med rätt motor kan man nog tugga på i typ 18 knop med. 

Eller en Fjord 27 Selcruiser.

Dock bägge med akterruff.

 

Jag tänker att budget är ca 100k då(?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, dag55 sade:

Albin 25.. :o please, don't!!!

 

Nej ingen albin eller saga :)

 

11 timmar sedan, nbottning sade:

Jo jag ser ju också fördelen med att komma nånstans på vettig tid.

 

Tänkte mer att det är bättre med en fin o fungerande snipa vid bryggan än en akterspegelsrenovering på land.

Sen behöver det ju inte vara snipor i 6 knop.

 

En Nimbus 26 med rätt motor kan man nog tugga på i typ 18 knop med. 

Eller en Fjord 27 Selcruiser.

Dock bägge med akterruff.

 

Jag tänker att budget är ca 100k då(?)

 

Budgeten är väll runt 100-150k. Många båtar som man spanade på under sommaren / hösten har försvunnit från blocket och de har väll blivit sålda eller så har de dragit tillbaka  annonsen för att försöka på nytt nästa år. Det fanns en intressant Formula 26PC i Haparanda som krävde med rätt nytt motorpaket men som krävde en del puts och kosmetisk uppfräschning. Men även den har försvunnit från blocket.

 

Men vi har en del att fundera på :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Beeblebronx sade:

Som A25 ägare känner jag mig mobbad här ;)

Jag är på ditt lag. Albin 25 är en ikon.

Det enda jag vet är att jag kommer ägt en innan jag viker in årorna för gott. 

 

Ja, om ja nu inte slickar på en lyktstolpe o frys ihjäl o då dör i förtid.

  • Tumme upp 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inge fel på en Albin 25, Växte upp på en DL årsmodell -74 så Albin kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat :) 

 

Men eftersom jag själv bara haft planande båtar så ska jag försöka hålla mig till det, om det går :D 

 

Den här kan du köpa nbottning https://www.blocket.se/lulea/Albin_25_till_hostpris_75639839.htm?ca=1_9&w=0 när du nu är båtlös ;)

 

 

 

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2017-10-18 at 11:00, matte_lule sade:

 

 

 

Budgeten är väll runt 100-150k.

 

 

 

Jag skulle bjuda 150 för typ en sån här; https://www.blocket.se/stockholm/Flipper_760__87_75308151.htm?ca=1_9&w=3

 

Jag är ju själv inte så förtjust i Orrskär 27. Men i den prisklassen är det ju faktisk en båt det kan finnas en del fina att välja på.
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flipper 760 är en riktigt BRA båt. Ganska osnygg å så, men bättre båt i stroleken sett till utrymmen för att sova och förvara sina prylar vet jag inte om det finns bättre. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orrskär är fina båtar med mycket utrymme men jag har aldrig riktigt fastat för dessa båtar. Några på blocket under åren har varit riktigt prisvärda.

 

Varför jag inte riktigt har fastnat för dessa kan vara för att Erik Samuelsson förlorade i sin orrskär mot HansFjellström och sin horisont under slutet av 60 -talet om vilket båt som klarade högsjö och blåst bäst :D 

 

Flipprarna är fina med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orrskär 850 tycker jag är vettigare då man har midkabin. 

27orna är inte så rymliga. Går ju inte att jämföra med amerikansk 27fotare nånstans. Men skarndäck är ju alltid skarndäck :)

 

Får man en Flipper 760 i vettigt skick med hyfsat rätt utrustning för 150 känns det som en klok båt.

 

Aldrig hört om en sur akterspegel där?

 

Flipper 850 finns ju rätt ofta numer under 200 och ibland nernundr 150 i begjort pris.

 

Ack så praktiska familjebåtar. 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies