Gå till innehåll

Volvo Penta 4.3 GL-A


John Strouken

Recommended Posts

Hej,

jag har ett problem med power till bränslepump VP 4.3 GL. Pumpen bytte jag ut förra året och antar att den håller et tag till.

jag mäter ström fram till relä som sitter närmast bränslepump. Men verkar så att det inte går vidare till pumpen. Jag tror man ska höra att den funkar genom att den ger ett liten click ifrån sig, eller?

men inget ljud alls. Bytte ut relä men inget resultat. Jag läste något om att det bara reagerar om det finns oljatryck och att själva oljatrycksensor ger ström till bränslepumpen så att den funkar. Kan det stämma?

i så fall var sitter själva sensor så att jag kan kolla......

blir gradvis mer desperat ???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vet, men två ställen att titta på är ovan oljefiltret eller bakom insuget i ovankant av motorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jopp det stämmer, sitter förmodligen två klumpar nånstans vid oljefiltret ena är till oljetrycksmätaren och andra är en on off givare till bränslepumpen. På min var dessa rätt stora och efter ett antal timmar vibrerade röret av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min sitter oljetrycksbrytaren för bränslepumpen ovan oljefiltret, och oljetrycksgivaren bakom insuget på blockets ovankant. 

Men jag har byggt min motor själv.. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser säkert lite olika ut från år till år och är inte riktigt 100% på att min var orginal från fabrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har hittat den, tänkte oxo kola bränslepump..... tog bort bensinslang på ovansidan och hällde in liten bensin....

det började koka.....???

mistänker att jag förstörde pumpen.... eller är det normalt att den blir kokande het? Låter inte klokt i så fall

Jag kämpar på, men liten synd om tiden nu vädret är såpass fantastisk.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast normalt.. 

Och blir den så varm så verkar den få ström iaf..... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm..... då bar du rätt i, skulle betyda att oil åressure sensor funkar altså.

då blir chansen att bränslepump är sunder ännu större....

tack i alla fall

John

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att pumpen sitter fast, då blir den ju varm om det ligger spänning på. Elpumparna kan sätta sig över vintern om man inte kör igenom lite oljeblandad soppa vid konserveringen. Det behövs bara att någon tänker "vatten i soppan" så sätter den sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nån tips om hur man kan åtgärda det? Om det går över huvud taget....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick byta min. De är ju helkapslade så det går inte att fixa vad jag vet. Prova att jucka loss den med backspänning kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu är ärendet fixat....äntligen.

testade oil pressure sensor men den var ok. Nya pumpen fungerade bra.

Började mäta alle sensoren och reläs, visade sig att reläs i fusebox var sunder.....

nu snurrar den som en nöjd katt igen.

 

 

 

5890427A-476E-4293-ACAF-C881FC9B4478.jpeg

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies