Gå till innehåll

Självläns - lösningar


Haddock_

Recommended Posts

Hej

 

Har ett självlänsproblem på RIB båten, då vid vilande är den kanske 2-3cm över vattnet men när man går i, sätter sig, lastar med besättning så är durken nu ca 2-3cm under vattnet.

 

Så frågan är om någon känner till några bra backventiler eller liknande som är gjorda för självläns och som är gjorda för att vara under ytan, då utsläppen för självlänsen ligger ca 15cm under vattenytan. Andra "system" för att ha en durk under vattenytan är av intresse, hur löser man det, så att det kan självlänsa, även i vilande läge eller som sagt i belastat läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygger inte systemet på att utsläppet på durken måste vara över vattenytan? Backventil lär ju inte fungera om vattenytan är över durkytan. På min båt är det en klaff som som öppnar om vatten kommer från durken men den öppnar ju inte om inte vattenpelaren är högre på insidan.

 

image.png.256bbb2b8153624406e430ff83c116b7.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är det som är problemet...durken är tillfälligt under när man ställer sig bak eller backar eller har passagerare där bak. Tillfälligt alltså, inte hela tiden, och definitivt inte när man kör såklart. Det sitter nån form av gummiklaffar bak som sett bättre dagar, men de är inte täta så problemet, även om de funkade fint, skulle ändå finnas där att det rinner in lika bra som det rinner ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sån här sitter på min rib, som vid stillaliggande alltid har durken lägre än vattenytan. Den är otroligt nog helt tät och funkar ypperligt.

A52603EA-68A0-4B06-8CD0-35A53B91E490.jpeg

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, och den där sitter under ytan? Läste de är tänkta för att sitta över ytan men om du har dem under så får det bli såna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkoppla gärna efter montering! Jag har också problem då även min båt ligger på gränsen. Funkar fint utan nån ombord, men sen blir det blött.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies