Jump to content
Sign in to follow this  
Dick

Får inte till kylningen på min Penta 5,7 GL

Recommended Posts

Dick

Hej

 

Har en Volvo Penta 5,7 GL som gick fint förra året. Nu vid iläggningen går helt plötsligt motorn varm, snabbt upp till 100 grader.
Det som nu är gjort för att få ordning på problemet är:
-ny impeller
-nya limpor

-nya knän

-ny termostat

-nytt termostathus 

 

Motorn går nu bättre men jag måste köra utan termostat för att den inte ska bli för varm. Motorn blir varm när jag går över ca 3000 varv. Annars kyler den bra.

Nu vet jag inte vad jag ska göra för att få ordning på problemet?

Pentan sitter med ett nyrenoverat sx-drev. 

 

Tacksam för svar och idéer!


Mvh

Dick

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jarlingar

Cirkulationspumpen skulle jag gissa på.. 

Har hänt att impellern har lossnat från axeln, eller att någon monterat en cirkulationspump för bil som inte har rostfri impeller.. 

 

Är det slutet kylsystem eller sjövatten? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies