Gå till innehåll

Gummijolle vs. Vattenskoter?


cyberknutte

Recommended Posts

Skulle det kunna vara ett alternativ att köpa en vattenskoter istället för en 3,5m rib med 25-40 hästare? Ribbar med lite större och modernare motor blir ju sjukt dyra och det finns få vettiga objekt, men vattenskotrar dräller det ju av...

Detta är kanske en idiotisk fråga med ett självklart svar, men jag har nästan ingen erfarenhet av vattenskotrar så jag hoppas att någon med mer insikt och erfarenhet kan svara.

Tanken är att ha den på släp och utföra samma uppgifter som man gör med en jolle. 

 

// Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattenskoter är kul och kan vara praktisk. Beror på modell. 

Vi har en Spark Trixx nu och hade en Seadoo RXT förut. Trixx är som gjort att leka med men funkar för att ta en tur. RXT var precis tvärtom. 

Trixx gör 76 km/h och drar max 9 liter/tim

RXT gjorde 0-100 km/h på typ 3 sekunder, maxade 108 och drog säkert 80 liter i timmen på fullt skaft... Men kul var det. 😃

Vattenskoter är som cykel, bara att hoppa på och åka. Enklare än båt. 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med att dra en vattenskoter efter båt? Surras en hel del om att det inte är bra och att det kan hamna vatten på fel ställen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja sålänge du inte planerar bogsering i  40+ knop så ser jag ingen risk.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror ju på vad man ska ha den till.

jag skulle kunna tänka mig att ha ett släåfordon som går att dra iväg 4 vuxna för att handla, äta eller hämta besättning med packning.

 

sen är det rätt opraktiskt att fendra av och knyta fast en vattenskoter. Så i mitt fall är valet enkelt.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man bogsera en vattenskoter ska man ofta klämma två slangar. Iaf om man kör över 4-5 knop. 

Fördelen med lite jolle är väl att den väger mindre och kan bogseras. 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies