Gå till innehåll

Inkoppling USB


Haddock_

Recommended Posts

Hej

 

har ett önskemål på fler USB laddkontakter i båten. Har identifierat ett bra ställe, men finns inga färdiga saker som passar, det ska ju vara diskret och ingen stor plast-blaffa. Vill därför koppla in ett antal USB honor som panelmonteras bakifrån, tänk:

https://www.amazon.co.uk/StarTech-com-USBPLATE4-Female-Plate-Adapter-Grey/dp/B00015Y0FK/ref=pd_bxgy_147_img_2/260-5616333-1571323?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B00015Y0FK&pd_rd_r=1615d98d-dac0-465d-adf8-3b783d376ba8&pd_rd_w=YNEj6&pd_rd_wg=LJf3P&pf_rd_p=07e3e597-b71b-4701-a3fd-d79c50f48406&pf_rd_r=PFHMP2XMC5TM628KEY8E&psc=1&refRID=PFHMP2XMC5TM628KEY8E

 

men då kommer frågan...antar dessa går på 5V eller så? Vad behövs ytterligare (strömadapter?) för att ansluta mot båtens 12V system? Och vilka kablar kopplar man så de ger 2A eller så, någon som vet?

 

micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kräver en 12-5 v adapter också.

Jag har ersatt "cigpluggen" med typ en sån här- funkar utmärkt.

20190801_003420.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vet du vilken av sladdarna man ska sätta 5V över?

 

där uppe är inga problem, det är nere behovet finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De brukar normalt vara de svart-röda kablarna för spänning så det skall inte vara några stora utmaningar.

Men är de inte enklare att sätta "cigguttagsmodellen" i båten i stället? Typ variant 1 eller variant 2

Du slipper 12-5V omvandlare och får en mer robust lösning. En PC-produkt i båt känns inte rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De USB uttag jag har sett är 12v och kräver ingen extern transformator. En råd är dock att kolla vilken ström uttagen orkar att ge, många enklare/billiga är bara på ~1A och det är i klenaste laget för att ladda en modern telefon eller platta. 

 

Jag har monterat dessa: https://www.seasea.se/el/panel-kontakter/kontakter/usb-uttag-dubbelt-blue-sea och de funkar bra, man kan enkelt ta bort täcklocket om man inte behöver dem (som för mig).

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inspel. Självklart hade en färdig produkt varit önskvärt. Problemet är att jag vill ha det diskret. Dagens lösning ser ni nedan samt de svarta linjerna där jag vill sätta fyra uttag (gärna 2,1A, svar ja).

 

C74E1637-6928-4942-888A-7423EB880944.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies