rune_99 Postad 4 Augusti, 2019 Rapport Share Postad 4 Augusti, 2019 Min motor går upp till mellan 1700-1800 rpm sedan "segar" den upp till 2000 rpm. När turbon går in går det linjärt upp till maxvarv. Jag kan se att magnetkopplingen slår till mellan 1400-1500 rpm. Kontrollerat spelet i kopplingen, som ligger mellan 0,5-0,6 mm. Kan det vara så att kopplingen slirar trots att måttet är inom tolerans? Går det att byta shims för att få ett mindre spel eller måste kopplingen bytas? Om det är kompressorn, kan den renoveras eller byter man den? Om det nu inte är kompressorrelaterat, vad kan det då vara? Håkan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Emtech Postad 4 Augusti, 2019 Rapport Share Postad 4 Augusti, 2019 Det kan vara kompressorremmen som slirar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peter 777 Postad 4 Augusti, 2019 Rapport Share Postad 4 Augusti, 2019 Hej! Behöver inte vara kompressorn, blir samma symtom när tryckgivaren i inloppsröret säger upp sig. Detta är nästan ett "standardfel" på många D4/D6. Min D4-300 betedde sig precis lika som du beskriver och bytte givaren på 15 min och motorn funkade som den ska. Söker du på nätet borde du få träff på ämnet. Behöver inte vara detta fel men stor chans. Jag fick rådet från en aukt. Volvo Penta verkstad då de bytt flera givare som varit trasiga. //Peter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.