Jump to content
Sign in to follow this  
rune_99

Kompressor D4-260

Recommended Posts

rune_99

Min motor går upp till mellan 1700-1800 rpm sedan "segar" den upp till 2000 rpm. När turbon går in går det linjärt upp till maxvarv.

Jag kan se att magnetkopplingen slår till mellan 1400-1500 rpm.

Kontrollerat spelet i kopplingen, som ligger mellan 0,5-0,6 mm.

Kan det vara så att kopplingen slirar trots att måttet är inom tolerans?

Går det att byta shims för att få ett mindre spel eller måste kopplingen bytas?

Om det är kompressorn, kan den renoveras eller byter man den?

 

Om det nu inte är kompressorrelaterat, vad kan det då vara?

 

Håkan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Emtech

Det kan vara kompressorremmen som slirar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Peter 777

Hej!

Behöver inte vara kompressorn, blir samma symtom när tryckgivaren i inloppsröret säger upp sig. Detta är nästan ett "standardfel" på många D4/D6.

Min D4-300 betedde sig precis lika som du beskriver och bytte givaren på 15 min och motorn funkade som den ska. Söker du på nätet borde du få träff på ämnet. Behöver inte vara detta fel men stor chans. Jag fick rådet från en aukt. Volvo Penta verkstad då de bytt flera givare som varit trasiga.

 

//Peter

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies