Gå till innehåll

Hur får ni med jollen?


red_line

Recommended Posts

Hallå!

Har funderingar på att fixa en jolle för att bli mer rörlig när man väl lagt till vid favoritholmen, då kommer ju frågan....

Hur får ni med er jollen?

Dävert? På släp? På rufftaket?

Båten vi har gör ju 25-30 knop så att få upp jollen ur vattnet känns ju mest praktiskt

/red_line

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väll lite på vad du har för jolle!
När jag var liten, så släpade vi alltid en. Pioneer 8 efter en Maxim. Fick fixa med kort och lång lina när man skulle lägga till.
Sen blev det en Jofa kuling efter maximen (stackars båt) då slänge man i nån i kulingen och gjorde loss, när det var dags att lägga till.
När maximen byttes mot en Marine Tradera 36 så blev det mer proportionsenligt, men samma procedur, båda båtarna är ju båtar som går sakta.
Senare blev det en gummibåt, då fick det åka med istället. Den backades in över badbryggan, sen lyfte man upp den så den stod på högkant.

På min nuvarande båt har jag dävert, men dom blir ju lite i vägen när man är på badbryggan, så jag rekommenderar inte dävert. Till gummi båtar finns det flera olika lösningar för att vika upp den på badbryggan, med sidan nedåt. Inte på högkant som vi gjorde på Marine Tradern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en liten gummibåt upplyft bak på min AZ 32. Har ingen bra bild men lite syns här.

 

post-3-0-90591800-1400373872_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har klurat en del på detta. Finns ingen bra lösning egentligen. Tänker främst mindre gummijolle m uppblåsbar v-botten.

 

dävert: svårt m tillträde badbryggan vid tilläggning, min fru gillar att vi backar in (mot bryggor)

släp: well...lägre fart och högre förbrukning

fördäck: skymmer sikt, måste stå upp och jobbigt häva upp den men görbart

tömma och vika ihop i säck: säcken väger 25-30kg och skrymmande som attan, har redan utrymmesproblem. Teoretiskt kan man förvara den på badbryggan. Blir ett jäkla tömmande och pumpande...

 

några andra varianter? Förutom köpa 52fots Fairline m garage... ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Töms på luft kan du glömma! Det tar för lång tid och är för besvärligt. Då tappar du helt vitsen med att snabbt och enkelt använda jollen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en gummi båt som var 3,4m lång.en den kändes lite för klumpig. Så i år har jag bytt till en mindre.

Nu har jag funderat på att skaffa mig en vattenskoter. Då har jag liknande problem som du, hur ska jag få med den, och hur gör jag vid tilläggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båten vi har en uttern 6.90 med akterruff, har fått tag i en vad jag tror är en ryds 2.55 gratis som eventuellt ska få följa med i sommar.

Lurar lite på att antingen bygga dävert, eller ha den på rufftaket, vikten är på ca 40 kg

Hade tankarna på en gummibåt men priset på denna avgjorde saken ;)

Hur pass mycket ökar förbrukningen att ha den på släp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en hydraulisk kran som jag lyfter jollen med och ställer den på badbryggan, har inte hittat bra jollen än..

 

har förövrigt en manuellt hydraulisk kran med elvinch som ligger å skräpar i garaget, den skall blockas. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-190-0-54129100-1400425848_thumb.jpgpost-190-0-46128200-1400425920_thumb.jpg

Såhär ser den ut.

den går att dra ut och korta ner om man vill. Rör till golvet är med och inte fot, den sitter kvar till den nya kranen. 

post-190-0-59108400-1400425959_thumb.jpg

post-190-0-31859800-1400425976_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flajjan, har du en bild när allt är monterat på båten? Intressant lösning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fot är ju lätt tillverkat,  en kran är ju absolut det bästa, och 2 fina v-formade plåtar i Rostfritt alt skivor i passande trä för att ställa jollen på badbryggan.. 

 

Allra bäst om skivorna är löstagbara så slipper man slå tårna i dom när jollen ligger i och några G&T har blivit intagna på badbryggan  :lol:  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billigaste gummibåten från Erlandssons. Planen är att stuva den alternativt lägga den på aktre soldäck (motorluckan).

- Baretta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på om man kan ha en liten gummijolle uppdragen halvvägs upp med fören upp över badbryggan mot ryggstödet bak och ändarna på tuberna liksom i vattnet vid låg fart och när planar så bara hänger den. Fladder kan begränsas genom att spänna ned mellan knaperna bak. Svårt att förklara...vad tror ni?

 

Det enda andra är väl att ge upp och montera snap davits och ha på tvären uppfälld bak. Ska man backa in får man hiva upp på fördäck eller skicka iväg barnen i den innan man lägger till. Fast jag vill inte förstöra min fina badbrygga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju på hur din badbrygga ser ut och hur stor gummibåt du har. På förra båten en Flipper 760 hade vi förra sommaren en liten gummijolle, 210 lång. Den vek vi upp, lät ena sidan ligga mot badbryggan, sedan band vi fast den med några tampar, fungerade riktigt bra. Davits är ju enklare speciellt om det är en lite tyngre och större båt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en liten gummijolle som jag dragit efter min Bayliner 2455 några gånger men den blir lite för lätt när det går lite fortare och känns som den skall välta när man drar med lite längre lina och det går lite sjö. Har även dragit upp den halvt på badbryggan med fören vilket funkat lite bättre. När jag gjort ny badbrygga blir det nog nån variant där jag kan tippa upp den på sidan längs bak för att få ur den ur vattnet.

 

/Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

v7439.jpgInte min båt men likadan sånär som targabågen.

 

Tycker man borde kunna ha den med fören upp mot ryggstödet. Jag tänker mig minsta möjliga gummibåt med lite v-botten, typ 2,5m lång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade provat att lägga den på sidan på högkant, så har du inget som släpar bakom..

Det enklaste är att prova en varm dag på lite olika sätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns fästen att vulka fast på sidan av gummibåten. Sen monterar man motsvarande del längst ut på badbryggan. Efter det klickar man fast gummibåten och viker upp den (som ett gigantiskt gångjärn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kikar på den lösningen oxå men den är skapligt dyr och lite svårt att veta om det blir bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Red_line, kan du lägga den på fördäck tror jag det är en bra men kanske inte så snygg lösning.

Dra den får ju dels effekten att det du förbrukar mer bränsle samt att det blir knöligare att lägga till.

OM jag får i MiniMaxen i år tänkte jag också dra med en lite Örnvik 2xx (minsta modellen jag sett iaf) eller en zodiak 240.

Blir det plastskorven så tror jag att jag drar den, gummibåten får ligga på badbryggan eller uppe på fördäck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte vet hur jag ska transportera har jag inte köpt nån jolle än. Att ha den uppvikt på tvären bak gör det svårt att lägga till med baken först plus att man får tråkiga fästen på badbryggan att slå tårna i. Vi gillar verkligen vår badbrygga och att det är mjukt och inget kantigt (dvs ankarspel bak = no no också) just för att barnen springer och hoppar från den och stegen är superb etc.

 

inte lätt detta... :( oh well, inte ett akut problem att lösa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man ha permanenta/uppstickande fästen, man kan inte "bara" knyta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies