Gå till innehåll

Båtfilm


Nito

Recommended Posts

Glamis, Imperial Valley, California/Colorado River, Parker, Arizona.



Colorado River, Needles, California.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Gissar på att det är jetdrift och han lägger i full back..men som sagt en gissning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stämmer helt riktigt. Ett partytrick som händer om man kör med mycket trimplan samt slänger i backen med vattenjet.

 

 

så här ser det ut när 17ton stridsbåt stannar från drygt 35knop på under 40m...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som en helt vanlig Master Craft vattenskidbåt med mittmonterad motor och axel. De går ju ganska lågt med fören normalt och jag tror att vågorna den går igenom precis när han svänger runt är tillräckliga för att få den och dyka.

Jag tror han tänkt sig ett annat trick och det är att "sladda" runt båten, i och med att det sitter fenor mitt under båten för att göra den mindre känslig (mer riktningsstabil) för de sidokrafter åkaren skapar kan man få dom att vända rätt snabbt genom att slå av gasen och ge fullt styrutslag på rodret. Det brukar dock sällan sluta som på filmen :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo..mittmotor är det ju om man kollar noga och förmodligen rak axel..men tror ändå att han lägger i backen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Helt plötsligt fick jag ett sug att åka Luleå - Strömstad, gärna i skitväder.
Smaken är säkert olika, men det här gillar jag.  B)

 


  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja..
HSCV-versionen på andra filmen ser ju ut att vara byggd för civilt bruk.
Undrar vad dom kostar, eller om man ens vill veta?  :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är en civil lyxyacht. Det smiskar nog på priset ganska rejält!

 

Det är i princip en stridsbåt 90 med hytten bak istället. Samt förlängd 1m för att kunna hysa större motorer... Men skroven är väldigt lika.

Inte konstigt då det är samma tillverkare.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kul gammal film de där Trosell,, och Faley minns jag väl då han hadde flytblocksfirma i Hedemora. Handlade även Königmotor av han på 70 talet.Tror även Faley var med och drev ishockeyn i sverige.//  Dan H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stämmer helt riktigt. Ett partytrick som händer om man kör med mycket trimplan samt slänger i backen med vattenjet.

 

 

så här ser det ut när 17ton stridsbåt stannar från drygt 35knop på under 40m...

Var det inte så att robbotbåtarna stannade på 1och en halv båtlängd? Vid nödstopp!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet jag inte, men robotbåten har propelleraxlar och backslag, så jag tror det hade blivit pinneved i backslaget om man försöker byta rotationstiktning på stora propellrar i 40knop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies