Gå till innehåll

Båtlivet i USA


Lars Ström

Recommended Posts

More ABBA and Evinrude supporting my boat racing in the seventies. Look close at Björns yellow and blue t-shirts (My racing t-shirt).1f1f8_1f1ea.png??1f1f8_1f1ea.png

 

abba 1.jpg

abba 2.jpg

abba 3.jpg

abba 4.jpg

abba 5.jpg

abba 6.jpg

abba 7.jpg

abba 8.jpg

abba 9.jpg

abba 9a.jpg

  • Like 1
  • Tumme upp 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske intressant läsning..tar det på Engelska som jag redan skrivit.

 

Bob Spalding #11 Velden Racing/Carlsberg/Johnson RS V6 3 liter looper fuel injection.
Here you can see the air operated brake cylinders at the rear of the cat. Pretty sure this is from Drammen, Norway 1979 or -80.
In the second picture Bob is fueling up and next to the fuel tank is the air pressure bottle for the brakes.

5a4ce09bc77fb_JohnsonV63literbrakes..thumb.jpg.9e2c9e7837a1bf194a181d583bf152f1.jpg5a4ce066eb3a5_Spalingfueling..thumb.jpg.d6c908e43b8fa7073afd0a0a6e266758.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

This is from Chasewater 1978. Renato Molinari was leading the OZ class race with his new #20 Molinari/Evinrude CCC 3 liter looper with fuel injection when something went wrong with his brakes. A very bad crash and Renato was one lucky man walking away from this crash.
If I remember right this was the last race Renato used brakes..!!

 

5a4ce1546a3dc_RenatoChase78.png.7e3aebe88e7304bf8fae7bbebb27b56f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en granne till Dr. Bob..:D.. @Razzmatazz

Now here's something you don't see everyday. A man in Nebraska was caught on camera driving by with an interesting passenger in his front seat...a Longhorn.
*Warning there is profanity*

 

 

  • Haha 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tillbringade min första vinter i södra Florida (Boca Raton) vintern 1978/79 var det is på dom små pölarna ute på gatan en morgon när Vi vaknade. Även apelsinträden på baksidan av huset hade istappar hängande under apelsinerna.

Att det nu 39 år senare är frost här på morgonen är inget nytt..och ganska skönt då massa jobbiga bugs och annat försvinner ett tag..:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker dom nästan känns lite läskiga de där fiskebåtarna.
Men det gäller väl att komma först till bästa fiskeplatsen..
Man får hoppas att man är lika intresserad av att lära sig köra båt som att fiska.
Dom börjar hitta hit till Sverige så smått nu också, häftiga grejer säkert väldigt lockande för många.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


I have to honor my agreement with Mark Benson and my Canadian friends after Sweden lost to Canada in yesterdays hockey final.
"How about the looser has to wear the winning teams hat for one day & post photo on Facebook"
— at Motorcoach Resort RV Lot Sales.

 
 
 

Lars_Canada..jpg

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

This picture I just got from Jørgen Jørgensen makes me so happy and put a big smile on my face. Thanks Jorgen.
Its from the big boat race in Lappeenranta, Finland 1973.
My dream just came thru and I won the race everybody told me I could not win..
Its me in the Evinrude t-shirt, Hans Holmén next to me in front of my #99 Clerici/Evinrude SS. Bo Nilson and Orjan behind in his Schulze/Merc.
Full story here..http://svera.se/…/historien-om-hur-det-startade-i-stor-ska…/

Hasse och Lasse juli 1973 159-r.jpg

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 12/28/2017 at 15:03, Lars Ström sade:

 

Nu är dom i Hilton Head, South Carolina.

 

 

Drar han pickupen bakom bussen?

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av nyheterna från LOTO idag. Riktigt brant backe ner till Backwater Jacks..!!
Not a good day to go down the hill at Backwater Jacks.
Everyone is lucky. Guy jumped out just before it went over. It was going fast enough it only put a dent in the roof of the building and missed going in the pool and the lake.
The ice is bad at the lake today.
 
 
 

bwj.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 1/6/2018 at 12:17, Lars Ström sade:


I have to honor my agreement with Mark Benson and my Canadian friends after Sweden lost to Canada in yesterdays hockey final.
"How about the looser has to wear the winning teams hat for one day & post photo on Facebook"
— at Motorcoach Resort RV Lot Sales

 

Lars_Canada..jpg

 

Herregud vad Kanadensarna terroriserar mig över att dom spöade Sverige i finalen.. Stora samtalsämnet nu på frukosten här i klubbhuset..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Hockey, inga canadesiska funderingar över att de verkar ha tagit starkt intryck av italiensk fotboll?

Faller lätt och flyger som från en studsmatta, tråkigt inslag i sporten...

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej absolut inte och jag tyckte inte heller det var något fel med utvisningen i slutet av matchen.

Dessutom hade ju Sverige spelat bra med en utvisad tidigare och t.o.m gjort 2 mål mot USA med en utvisad.

Att skylla på domarna känns lite som dåliga förlorare.

Spelaren som slängde upp andra priset på läktaren borde fasen bli avstängd en match..kändes inte rätt när det visades live i TV jag kollade på.

Vi fick använda Harlands Kanadensiska satellite för att kolla matchen.

Matchen visades inte på Amerikanska TV.

( i Florida i alla fall.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill nog påstå att Sverigebekantingen och gamla F1-V8 polaren Ben Robertson är det bästa föraren någonsin i alla kattegorier.

Att köra själv är helt rätt.

Hoppas bara  inget går tokigt. Detta är superstor risk..och vad som hest kan hända.

Nära 200 MPH i en enskrovsbåt..!!..(själv skulle jag aldrig vilka ratta grunkan för allt smör i Småland)

Robertson Likely to Make Solo Record Attempt.

https://pokerrunsamerica.com/robertson-likely-make-solo-record-attempt/?utm_content=bufferbb023&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

BenRobertson.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått några till bilder från Jorgen Jörgensson som var ansvarig för Evinrude Danmark på 70 talet..

Har kan ni skratta lite..från Holbäck, Danmark 1973. Spöregnade hela helgen när vi körde båttävling där..men den långhåriga Svensk-fan vann..#99

Jobbade hos Arne Boden som ägde Skanstull Marin AB och hade en deal med honom..500 kronor om jag vann, 300 andra plats och 100 för treje plats.

Vann 10 tävlingar 1973 och snåla Arne ville inte sponsa längre. Slutade där och öppnade egen firma istället..

Ja, jag hade slagit ut en tand i krocken med Djursholmståget..!! tidigare på våren.

 

Lasse Ström NM SE Holbæk 1973 169-r.jpg

L Ström NM SE Holbæk 1973 170-r.jpg

L Ström NM SE Holbæk 1973 171-r.jpg

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ung och modig? Men du överlevde och vann många gånger. Många kan var duktiga förare men det är bara en som vinner varje lopp. Att vinna många lopp är inte tur. Det handlar om något annat. Antingen har man det eller så har man det inte. Jag kommer att tänka på Lill-Lövis. Jätteduktig bilförare, men vann han?

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jo racing är en tuff värld..allt måste stämma..rätt båt, motor, propeller för rätt tid samt slantar och viljan att vinna.

En till gammal bild från Nora, Sverige 1976..Europamästerskapen i SE klassen som vi till slut fick äran att arrangera i Sverige..

Fanns inget VM i SE klassen på den tiden..Max EM.

Man ser Bosse Nilsson i bakgrunden samt den lilla dekalen i övre framkanten på min motorkåpa..FT-19S gjorde livet surt för Mercury åkare och många andra..!!

 

More pictures from Jørgen Jørgensen. This is also from Nora, Sweden 1976 and my #1 Clerici with the first Evinrude FT-19s.
You can see Bo Nilsson in the background with is Clerici/Johnson FT-19s
Also the little FT-19s sticker on my cowling..
Thank you Jorgen..More here:.http://svera.se/…/four-european-championship-titles-in-a-r…/

Lasse Ström EM SE Nora 1976 172-r.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies