Gå till innehåll

Båtlivet i USA


Lars Ström

Recommended Posts

Lite märkligt..

Åkte ner till MarineMax idag för att kolla Toms fina Sea Ray 60 han just köpt av Chad.

Tom är killen som köpte Azimut 64an Vi körde från Chicago till St. Louis. Han har haft massor av båtar, även Agent Orange en MTI cat Vi var ute med för några år sedan.

När jag stog där och kallade kom ett SMS-Text om Iquana..

Det är Toms bror som idag stängde ner Iquana Boat Sales.

 

5EBEA743-8FCA-4092-A506-8ECA52DE1132.jpeg

DBC4C026-7209-45C8-920F-BCBB6124A28A.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2019-06-17 at 13:29, Lars Ström sade:
Chad,
"Chris Voss and I worked him at Miami. Decided on a 60 Cruisers instead of the Azimut 60 Fly or 66. The dealership at LOTO that sells Cruisers doesn’t have a travel lift. Tried to save money pulling it out on their hydraulic"

 

igauna.jpg.78dddff594a7c65ff0bf018ff7e7339b.jpg

 

Jo, det var Iquana som välte med stora båten dom nyligen sålt ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv anser jag och har sagt en längre tid  att det är alldeles för många stora båthandlare här runt LOTO. Att Iguana kastade in handuken var rätt väntat.

En eller kanske två stora dealers till måste nog försvinna för att det skall bli någon sans och balance i branchen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Lars Ström sade:

Bokat en Aloha pontoon för Lördag.

 

Pratade med Jim såg äger Freedom Boat Club här på LOTO.

Trots att dom flesta båtar är nya för i år går dom sönder i den gropiga sjön under helgerna.

Speciellt pontoonbåtarna som spricker i svetsarna. Visserligen lagar tillverkarna på garanti men när fyra är trasiga samma vecka blir det kort om båtar för medlemmarna.

Tar ju några dar att frakta båtarna till respektive tillverkare. Sen tiden att laga samt frakt tillbaka.

Tyckte riktigt synd om Jim, då han verkligen försöker se till att alla medlemmar får båtar när dom så önskar.

Själv har jag inga problem om man får byta dag eller så men alla medlemmar är ju inte så förstående som mig.

Han har ju också några Rinkerbåtar och det var Iquana som sålt och skulle stå för garantijobben..nu är dom out of business så det blir ju extra knepigt.

Känns skönt att man inte är i marinbranchen längre när man hör sånt med gillar ju att hänga runt branchen om man så säger..:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högre lön är ju bra om den varar..!!

 

Byron som har jobbat på MarineMax service avdelning i många, många år och skött kundmottagning etc.

Tidigare i år sa han upp sig och ville gå på dagen för han hade fått bättre betalt på Iquana för samma typ av jobb.

Well..idag tycker jag nog lite synd om honom men som man bäddar får man ligga.

MarineMax vart riktigt besvikna på honom när han bara lämnade skutan i säsongsstarten och om jag känner dom rätt kommer han inte tillbaka dit.

Byron till höger.

Byron.jpg

  • Oops 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skall göra det klart att Iguana Boat Sales owner Dennis Reese satt inte företaget i konkurs utan stängde bara ner hela härigheten igår.

Han har fullt upp med sin lönsamma business på annat håll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WOW, hörde mycket märkliga rykten om anledningen till Iguana’s stängning.

Hoppas det inte är sant.

 

Vi är på G nu.

 

 

00971B5F-4539-4C5F-925D-F38011687490.jpeg

  • Tumme upp 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Citat

WOW, hörde mycket märkliga rykten om anledningen till Iguana’s stängning.

Hoppas det inte är sant.

mm en riktig cliffhanger, det är inte riktigt ok. Nyfiken nu.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lång tur idag. Ända ner till Big Island.

Gropigt satan och rätt hårt liv för Aloha grunkan.😃

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2019-08-16 at 09:52, Lars Ström sade:

Högre lön är ju bra om den varar..!!

 

Byron som har jobbat på MarineMax service avdelning i många, många år och skött kundmottagning etc.

Tidigare i år sa han upp sig och ville gå på dagen för han hade fått bättre betalt på Iquana för samma typ av jobb.

Well..idag tycker jag nog lite synd om honom men som man bäddar får man ligga.

MarineMax vart riktigt besvikna på honom när han bara lämnade skutan i säsongsstarten och om jag känner dom rätt kommer han inte tillbaka dit.

Byron till höger.

 

 

 

Det beror ju på varför han valde att gå. I skrämmande många fall här i Sverige så blir man bara mer underbetald (jämfört med yngre förmågor och ny personal överlag) ju längre man varit på ett och samma ställe. Vissa blir tagna för givet och ibland tar man själv andra för givet. Högre lön vill alla ha och på så sätt tar man sig fram här i livet. Om man inte har chansen att starta eget för att på så sätt komma ut "on top" 

 

Vill bara tillägga att jag är varken sosse eller slö på jobbet. Detta är ett faktum oavsett kompetensnivå och snudd på oavsett bransch. I SVERIGE. USA har jag ingen aning om. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja..så var det inte. Byron ville ha Servicechef jobbet och när han inte fick det av flera orsaker valde han att byta till Iguana Boat Sales.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev ju på en annan tråd att vid tillfälle skall jag berätta lite till om min fina röda Corvette GS Cab jag köpte ny men sålde några månader senare.
 
Härlig bil, men första misstaget var att jag av någon konstig anledning ville ha en med stickshift.
Kom ju på rätt snabbt at det var ju sk*tjobbigt.
Fanns några anledingar till att bilen vart kortvarig. Gillade inte att efter en körning med air condition på och man parkerade i garaget så fräste bilen en lång stund.
Visade sig att grejorna för air cond runt motorn droppar kondensvatten ner på grenrör-avgasrör.
Gick inte att fixa utan man för leva med det enligt Chevy dealern.
Cabben var också sådär när man körde upp och ner, samt inte riktigt tätt runt rutorna.
Kunde nog leva med allt detta ändå..men så kom det stora screw up av ägaren..
Planen var att lämna Corvetten i Florida när vi stack till marinan och Queen Larina för sommaren.
Brukade tvätta bilen på själv tvätten som har högtryck och spotless vatten.
Planen var att tvätta bilen innan Vi åkte och ställa den i garaget med täcket över samt batteriet den kopplat.
Så när dagen kom för tvätt tänkte snillet Ström till och tog med mig en halfull hink med vatten i bilen för det finns ingen vattenkran på själv tvätten. (Ville handtvätta sidorna på bilen innan högtryck för det blir inte riktigt rent med bara högtryck)
Tänkte först ställa halvfulla hinken bak men det blev på passagerarplats golvet.
Carina sa något att skall Du verkligen göra så..svaret blev något typ.. lägg Dig inte i..
Drog iväg och låg efter en bil på väg ut från Verano. 
Normalt håller sig bommen ut uppe om man följer bilen före rätt närma..
Självklart gjorde bommen inte det nu utan gick blixtsnabbt ner och jag fick tvärbromsa..
Då fick bilen fnatt..larmet gick på, fönstren gick ner och upp hela tiden, dörrlåsen av och på, lyset blinkade..Visste inte att bilens data satt bakom fotstötet på passargerarsidan. Där hamnade allt vatten i hinken..
Som tur var hade jag ju verktyg i bilen för att snabbt koppla bort plus och minus på batteriet..
Nu stog jag där och kom ingenstans. Ringde Carina som kom och Vi bogserade hem bilen samt jag fick lyssna på hennes "Vad var det jag sa"..
 
Dock loss allt runt fotstödet och fick bort allt vatten. Värme fläktar och annat fick blåsa till dan efter.
Vågade inte ringa Chevy dealern och fråga om råd..Knappast garanti för dum kund.
Dan efter kopplade jag på batteriet igen efter allt torkat upp..
Fick det mesta att funka utom fönsterhissarna som skall gå upp lite till efter man stängt dörrarna.
Nu vågade jag mig ner till Chevy dealern som felsökte och kom fram till att något konstigt hänt med datan bakom fotstödet.
Fick en ny på garanti och nu funkade allt.
Beslutade att ta bilen med oss till LOTO, men Carina vägrade köra det. Hon tog MB dieseln med lipstick trailern samt Lucky.
Satt ut en annons och första samtalet var killen som kom till LOTO och köpte bilen.
Så var det i stora drag.
Nu går man ju och sneglar på nya Corvetten med mitt motor. Vi får se..

corv 2.jpg

corv 1.jpg

Corv 3.jpg

Corv 4.jpg

  • Tumme upp 2
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår körde vi ner till Big Island och tillbaka.. Inte jättelångt med det var jäkligt gropigt från alla båtar. Aloha båten  fick en hel det stryk. Körde rund 4000 varv och Merc 150 4 stroke ville  20 gallon soppa för trippen. Kunde inte ta några bilder fullt upp att parera från alla vågor som kommer kors och tvärs.

Svarta och röda krysset är start - mål.

loto.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hälsade på Ron och Kristi.

Stannade också till hos Jeff, men han var i Kansas City berättad sonen Justin 

 

 

F593B5E8-7D8E-460A-ADF3-E06469242458.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompisen Robert Wood..AKA ”Woody”

tog denna bild igår och postade på min Evinrude FB sida..

“I thought you were the Mercury ambassador Lars !”

26860803-3A57-4C68-9630-5F2FD41A70FF.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snickarglädje kändes det inte som..:D

Har letat länge efter något att ha grejor på i utility rummet.(första bilden)

Finns inget som passar att köpa färdigt så häromdagen blev det Home Depot och köp av plankor, plywood, skruv, bets samt lim.

Efter mycket svärande och diverse felsågningar var den klar. Klart överdimensionerad.

Frun hjälpte mig in med den..

Hon tyckte den vart så bra så nu vill hon att jag skall bygga fler grejor till henne...

Nja..inte blir det detta år i alla fall blev svaret.

 

CFD030DE-1013-452C-A625-5E1D476D512F.jpeg.bdd6b8857413f8e5ca568c717df57955.jpeg

ADEE64BF-641B-4D5E-919D-18A46F61BCD9.jpeg.ab176d317a9d32259e737d15dbf63e24.jpeg

 

CC1CC264-9138-401E-BF6A-2E101FAE011F.jpeg.58d50c9a1df77c0e851ad9f59ec6e847.jpeg

9924D621-CA47-4355-8E34-1FAC872B5123.jpeg.a58bc7b8fecc4e18b964ca15b54c14a8.jpeg

 

  • Like 1
  • Tumme upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I morgon startar the Shootout veckan och båtar från hela USA och även andra länder kommer hit för att deltaga i detta fantastiska jippo.

Den här HCBbåten  kom idag till MarineMax. Vart tvungen att kolla närmare. En 53 fots CC med fyra Seven Marine-VP 627HP motorer. 2020 års modell.

Fick sprätta lite i plasten för att se Hull #.

 

5452B2FF-2FC0-4245-9282-328093CBE2F1.jpeg

377036FB-FB18-4EA3-973F-6B1B8373A772.jpeg

0E480768-1C33-47E7-8F86-1D53E8007B7C.jpeg

420FF291-F469-48E3-B075-4CBE54AA894E.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Lars Ström sade:
Skrev ju på en annan tråd att vid tillfälle skall jag berätta lite till om min fina röda Corvette GS Cab jag köpte ny men sålde några månader senare.
 
Härlig bil, men första misstaget var att jag av någon konstig anledning ville ha en med stickshift.
Kom ju på rätt snabbt at det var ju sk*tjobbigt.
Fanns några anledingar till att bilen vart kortvarig. Gillade inte att efter en körning med air condition på och man parkerade i garaget så fräste bilen en lång stund.
Visade sig att grejorna för air cond runt motorn droppar kondensvatten ner på grenrör-avgasrör.
Gick inte att fixa utan man för leva med det enligt Chevy dealern.
Cabben var också sådär när man körde upp och ner, samt inte riktigt tätt runt rutorna.
Kunde nog leva med allt detta ändå..men så kom det stora screw up av ägaren..
Planen var att lämna Corvetten i Florida när vi stack till marinan och Queen Larina för sommaren.
Brukade tvätta bilen på själv tvätten som har högtryck och spotless vatten.
Planen var att tvätta bilen innan Vi åkte och ställa den i garaget med täcket över samt batteriet den kopplat.
Så när dagen kom för tvätt tänkte snillet Ström till och tog med mig en halfull hink med vatten i bilen för det finns ingen vattenkran på själv tvätten. (Ville handtvätta sidorna på bilen innan högtryck för det blir inte riktigt rent med bara högtryck)
Tänkte först ställa halvfulla hinken bak men det blev på passagerarplats golvet.
Carina sa något att skall Du verkligen göra så..svaret blev något typ.. lägg Dig inte i..
Drog iväg och låg efter en bil på väg ut från Verano. 
Normalt håller sig bommen ut uppe om man följer bilen före rätt närma..
Självklart gjorde bommen inte det nu utan gick blixtsnabbt ner och jag fick tvärbromsa..
Då fick bilen fnatt..larmet gick på, fönstren gick ner och upp hela tiden, dörrlåsen av och på, lyset blinkade..Visste inte att bilens data satt bakom fotstötet på passargerarsidan. Där hamnade allt vatten i hinken..
Som tur var hade jag ju verktyg i bilen för att snabbt koppla bort plus och minus på batteriet..
Nu stog jag där och kom ingenstans. Ringde Carina som kom och Vi bogserade hem bilen samt jag fick lyssna på hennes "Vad var det jag sa"..
 
Dock loss allt runt fotstödet och fick bort allt vatten. Värme fläktar och annat fick blåsa till dan efter.
Vågade inte ringa Chevy dealern och fråga om råd..Knappast garanti för dum kund.
Dan efter kopplade jag på batteriet igen efter allt torkat upp..
Fick det mesta att funka utom fönsterhissarna som skall gå upp lite till efter man stängt dörrarna.
Nu vågade jag mig ner till Chevy dealern som felsökte och kom fram till att något konstigt hänt med datan bakom fotstödet.
Fick en ny på garanti och nu funkade allt.
Beslutade att ta bilen med oss till LOTO, men Carina vägrade köra det. Hon tog MB dieseln med lipstick trailern samt Lucky.
Satt ut en annons och första samtalet var killen som kom till LOTO och köpte bilen.
Så var det i stora drag.
Nu går man ju och sneglar på nya Corvetten med mitt motor. Vi får se..

corv 2.jpg

corv 1.jpg

Corv 3.jpg

Corv 4.jpg

Ja du Lasse. Så kan det gå. Jag har haft automatlådebilar sen sjuttiotalet. Med ett undantag. 1996 köpte jag en manuellt växlad Audi eftersom på den Audi jag haft hade lådan pajat två gånger. Men det tog inte lång tid innan jag sålde den. Att rycka i en spak är inte min grej. Du hade tur att du fick dealern att fixa problemet med vatten på boxen framför passagerarens fötter. Kanske inte världens bästa plats för en viktig detalj. Även jag är lite sugen på nya Corvetten. Men jag har ingen brådska. Första årgången brukar ha barnsjukdomar. Men visst är den läcker. Mycket bil för lite pengar.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Chevy dealern tog data boxen på garanti.

Dock höll jag inne med information om vattenhinken.:D

Kändes som det var ett måste.

Annars hade det säkert blivit nej på garanti.

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Ringleaders' in Miami-Dade Boat Theft Ring Arrested: Police

At least nine boats were stolen by the suspects, and another four attempts were made, police said

 

https://www.nbcmiami.com/news/local/Ringleaders-in-Miami-Dade-Boat-Theft-Ring-Arrested-Police-554794751.html?_osource=SocialFlowFB_MIBrand&fbclid=IwAR1D2T8sNIvfZhExoTXsST-JRZy5PQVClMXAFFJ3GmSX8vYoUihA3g_IVTc

tjuv.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer saker runt oss. Man rensar en stor fin tomt tvärs över Bluff Dr. från vårt ställe.

Ett annan jätteläckert ställe är nu klart bredvid denna tomt.

Skall ta bilder vid tillfälle

4BEFB0C1-4773-4D4C-BB53-3C5E3AADEFE3.jpeg

0E187517-9B97-4CF7-83F1-50A87F87485D.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SANDUSKY — The Ohio Department of Natural Resources is investigating how a boat ended up perched on a break wall north of the Sandusky Yacht Club.

At about 10:40 p.m. Saturday, a boat struck the break wall and became stuck on top of it causing significant damage including a hull breach, department spokesman David Roorbach said.

The boat had eight occupants, two of whom were taken to Firelands Regional Medical Center for injuries by Sandusky fire.

The boat’s operator — Louis Forconi, 62 — was cited with improper lookout and failure to control, but the crash is still under investigation, Roorbach said.

“One thing our officers have been noticing is with the higher water levels, obstacles that used to be easier to see are now covered more with water, which could have played a part in this,” Roorbach said. “We would tell people to very cautious because the high water means you might be able to boat places you weren’t able to before, but some of those obstacles won’t be immediately visible.”

Screenshot_2019-08-19 Sandusky Register Man cited for boat crash.png

  • Oops 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Lars Ström sade:

 

Ett annan jätteläckert ställe är nu klart bredvid denna tomt.

Skall ta bilder vid tillfälle

 

 

Här är Ray’s nya hus han byggt just nedanför oss.

Ray var killen som ägde Blue Moon Marine jag kollade på för en del år sedan.

D69305B0-D75F-4295-8C06-C4A753DFFABF.jpeg

F11F7F2D-60DC-43B4-8253-D352FF0B5E37.jpeg

  • Like 2
  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies