Gå till innehåll

Fartygsbefäl klass 8


Bänkt

Recommended Posts

Billigare finns det garanterat, behöver du behörigheten till något särskilt? dvs köra kommersiellt på något vis? eller är det bara av intresse och för fritidsbåtsbruk?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är sugen på att jobba med något marinorienterat och då är det "bra att ha". Tips på billigare? Fördelen med GBG är att jag kan bo hos min lilla mamma där ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog det i lumpen och lärde mig mycket om navigering och sjömansskap.

Om du vill köra yrkestrafik så är det nog en bra kurs, där man lär sig grunderna i det mesta, även brandutbildning och lite sjukvård. 

Tänk på att du bara får framföra ett fartyg med max 12 passagerare med klass 8. 

 

Om det är värt ca 12K kronor kan jag inte svara på eftersom jag fick det gratis i lumpen  :D  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att gå en utbildning till fartygsbefäl klass 8. Vad säger ni som gjort det, eller ingående kollat upp möjligheterna? Verkar det vara en vettig utbildning? Finns det "bättre" eller billigare?

Det är en bra arrangör och priset är helt ok, utbildningen är bra men den behöver ofta kompletteras med tex maskinbefäl klass 8 om man ska köra kommersiellt! Men den kanske du redan har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag ingen tidigare behörighet. Tack för "varningen" då det kanske blir mycket dyrare att få en behörighet man verkligen har nytta av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du köra rib kommersiellt behövs klass 8 samt handhavande av snabba fartyg. Har båten mer än 550hp så krävs även Maskinbefäl klass 8. Kan vara bra att veta. Kan dock rekommendera fartygsbefäl klass 8 samt handhavande av snabba fartyg då de är vettiga även privat och kul att gå!

skeppsteknik.se har utbildat mig i dessa och dem kan jag varmt rekommendera.

Basic safety är även en utbildning du måste ha om du skall jobba som mönstrad på större båt. Den är kanonkul då där även ingår utbildning i rökdykning och brand.

Skall du köra större båtar än 20 bruttoton(70bt med behörighet ) så är det sjömansutbildning så gäller!

Rådgör gärna med Kjell på skeppsteknik han är kanon.

 

OBS denna info gäller bara om du skall köra kommersiellt annars så är det skepparexamen som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag ingen tidigare behörighet. Tack för "varningen" då det kanske blir mycket dyrare att få en behörighet man verkligen har nytta av.

 

Jag vet inte vad du har tänkt att jobba med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker 8:an är en trevlig utbildning.

och du får kustskepparintyget på köpet, och rätt bra kläm på radar.

brand och HLR är också bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju något partisk då jag arbetar som instruktör hos just Sjöklar... ;-) Hade dock ingen koll på priser.

 

Nav 8 är i princip en glorifierad kustskepparexamen. Inget avancerat om du läst ett sjökort förr. Har du dessutom läst kustskepparn så kommer du enkelt ta dig igenom kursen.

Kan säga att det är ytterst lite praktik i kursen. Så någon fantastiskt mycket bättre sjöman kommer du inte bli. Men det är nog inga problem då du har god erfarenhet sedan tidigare.

 

Thomas Runholm här ovan har god koll på behörigheterna och har redan redogjort för kraven. 

Vad är det för båt du tänkt jobba med? under 550hk och under 35knop toppfart på båten så klarar du dig med Klass 8. 

Är båten motorstarkare eller har högre toppfart (oavsett vilken fart ni avser färdas i) än 35 knop så sticker kostnaden för utbildningarna iväg ordentligt.

 

HSF som jag instruerar i är mycket mer båtpraktik. Nav 8 är dock förkunskapskrav för HSF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen klar plan på vad jag vill/kan komma att jobba med. Bara att det skulle vara hemskt trevligt att ha möjligheten. Dessutom är kunskap aldrig tungt att bära... Med mina preferenser känns högfarten som en given uppföljare  :rolleyes:  :captain:

 

Dessutom skulle det naturligtvis vara kul att träffa Skroten IRL. (Jag fixa forumreportage, du fixa rabatt! Ehy, ehy B) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

;-)

 

mig träffar du först på HSFen. Klass 8 är för mycket teori för min smak. jag är praktiker....

 

HSF tycker nog många båtvana är en bra erfarenhet med. Det är ju en ganska speciell och väldigt effektiv navigationsmetodik man använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju något partisk då jag arbetar som instruktör hos just Sjöklar... ;-) Hade dock ingen koll på priser.

 

Nav 8 är i princip en glorifierad kustskepparexamen. Inget avancerat om du läst ett sjökort förr. Har du dessutom läst kustskepparn så kommer du enkelt ta dig igenom kursen.

Kan säga att det är ytterst lite praktik i kursen. Så någon fantastiskt mycket bättre sjöman kommer du inte bli. Men det är nog inga problem då du har god erfarenhet sedan tidigare.

 

Thomas Runholm här ovan har god koll på behörigheterna och har redan redogjort för kraven. 

Vad är det för båt du tänkt jobba med? under 550hk och under 35knop toppfart på båten så klarar du dig med Klass 8. 

Är båten motorstarkare eller har högre toppfart (oavsett vilken fart ni avser färdas i) än 35 knop så sticker kostnaden för utbildningarna iväg ordentligt.

 

HSF som jag instruerar i är mycket mer båtpraktik. Nav 8 är dock förkunskapskrav för HSF

 

Nån (på sjöfatsverket) påstod  att den gamla skepparexamen som jag läste 1970 skulle motsvara "fartygsbefäl klass 8"!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet inte jag. Fartygsbefäl klass 8 är en examen för kommersiellt bruk. 

 

Det har ju omvandlats äldre behörigheter förr. Mitt tips är att ringa transportstyrelsen och fråga vad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt säker på att den gäller med tillägg av VHF, brand och sjukvård: s utbildningarna. Kanske även radar av nåt slag tillkommer.

/Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är helt säker på att kustskepparexamen inte gäller som klass 8 oavsett hur många tillägg du har. 

Däremot kan det eventuellt hända att transportstyrelsen kan utfärda en klass 8 om du kan uppvisa Kustskepparexamen + VHF + Brand&sjukvård + Radar. Men att gå kurser inom radar, sjukvård och brand, + praktiska moment är nog större jobb än att gå en klass 8 kurs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är helt säker på att kustskepparexamen inte gäller som klass 8 oavsett hur många tillägg du har. 

Däremot kan det eventuellt hända att transportstyrelsen kan utfärda en klass 8 om du kan uppvisa Kustskepparexamen + VHF + Brand&sjukvård + Radar. Men att gå kurser inom radar, sjukvård och brand, + praktiska moment är nog större jobb än att gå en klass 8 kurs.

 

Det behövs även ett avsnitt med Sjörätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nån (på sjöfatsverket) påstod  att den gamla skepparexamen som jag läste 1970 skulle motsvara "fartygsbefäl klass 8"!?

 

Skepparexamen var fram till 1985(?) en kommersiell sjöbefälsexamen som sedan ersattes med Fartygsbefäl klass VIII. Med den gamla skepparexamen får du göra i princip allt som en innehavare av fartygsbefäl klass VIII får göra utom att gå utbildningen Handhavande av snabba fartyg. Vill du gå den så krävs viss komplettering. Länkar till en sida från transportstyrelsen som exempel där det är rätt tydligt att kraven på utbildning hela tiden skrivs "Fartygsbefälsexamen klass VIII eller skepparexamen" http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/thb/tillsynshandboken.htm#bilagor/Bilaga_1_to_8_till_19_01.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 år senare...
1 timme sedan, JanJ sade:

Finns det åldersgräns för att gå Fartygsbefäl kl 8?

Så gammal är du väl ändå inte?

?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18år är gränsen. 

 

Uppåt i åldern är det fritt fram till man inte klarar läkarintyget mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes tyvärr. Eftersom det är ett kommersiellt utbildningsbevis krävs att man är myndig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, misstänkte att det var så.

Det är nog kursen efter (och kanske RIB) som lockar mer... :)  Men FB8 är ju grundkrav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är handhavande av snabba fartyg du menar så är det en rolig kurs ja. 

 

Var i Sverige håller ni hus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Lindskrot sade:

Om det är handhavande av snabba fartyg du menar så är det en rolig kurs ja. 

 

Var i Sverige håller ni hus?

Ja, den lockar ju mest. 

Håller till på framsidan utanför Kungl Hufvudstaden. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. 

 

Gerhard på beckholmens sjöskola är mycket duktig om man vill gå kurser på den sidan. 

 

Om man faktiskt vill köra i en riktig skärgård istället för en dränkt skog så är han välkommen till bästkusten. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Nja, några kala grund som sticker upp har vi här också... :D  Men barnen fuskar ibland och kör saltvatten i Sannäsfjorden. Fast det är lite fusk, med det siktdjupet ser man ju grunden...hehe 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Denna tråd och lite annat fick mig att anmäla mig till nämnda kurs. Började igår på Marina läroverket / Sjöutbildning.

 

Såhär långt känns allt bra, genomarbetat och proffsigt. Kl 09 går vi ombord och bor tre dagar (två nätter) med all möjlig praktik vad jag förstår.

På söndag är det examen. 5 dagars kurs som föregås av en hel del självstudier med 2 webkurser.

 

Återkommer om någon vill veta mer om denna utbildning.

 

K

  • Tumme upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick den på samma ställe, Marina läroverket Stocksund våren 2017 och det var riktigt bra.

 

Fortsätter vädret i samma stil som det varit den senaste tiden så kommer ni få kanonfina dagar på sjön.

 

Åker ni med Petsamo eller Viksten?

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies