Gå till innehåll

Vad lagar ni för mat ombord?


Floyd

Recommended Posts

Matlagning är ett av mina intressen och i livet med en styrpulpetsbåt så krävs det ofta lite planering och tänk redan på torra land. Därför tänkte jag här att vi tillsammans skulle kunna skapa en faktabank med enkla men goda recept, tips och råd kring köksredskap och utrustning för ett båtanpassat leverne. Givetvis finns det medlemmar med båtar vars kök är större än det i min första lägenhet, men grundtanken är alltså "trangiamat".

 

Jag inleder med ett oerhört enkelt mattips:

 

Tortellini med kall sås.

 

  • Koka upp en kastrull med dricksvatten, häll i tortellinin och låt den stå. Man behöver faktiskt bara koka upp vattnet, när pastan ligger i kokande  vatten kan man stänga av och spara bränsle. Det tar någon minut eller två längre bara. Det här gäller för all pasta, ris, couscous och liknande torrvaror. Förutom att spara bränsle så frigör man en brännare till annat. En grytmys är en bra investering.
  • När tortellinin är färdig, häller av vattnet och låter den ånga av.
  • Sedan öppnar man en burk med smaksatt crème fraiche och vänder ned i kastrullen.
  • Färdigt att servera!

 

Till detta behövs alltså bara två ingredienser, en kastrull och en brännare och någon liter vatten. För dagsutflykter där det ska ätas till lunch brukar jag strunta i kylväska, men eftersom pastan tar upp vatten så föredrar jag dricksvatten över havsvatten.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är ganska (läs helvetes) lat och lagar istort sett aldrig bara det som behövs för dagen då jag lagar mat utan det blir så mycket kastrullerna rymmer varje gång och resten fryses ner, och tas tex med ut ombord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att frysa in pastasåser är ett riktigt bra tips på god och enkel mat i fält!

 

På de lite svalare turerna är gulaschsoppa en favorit.

Jag köper färdig soppa på påse, piffar upp den med ett paket ölkorv, soltorkade tomater och lite kryddor. Vill man få den lite matigare så tillsätter man potatis, som tärnas och kokas nästan färdig i vatten och färdigt i själva soppan. Till detta blir det nygräddade timjansscones. Blanda torrvarorna i en plastpåse, när det är dags för mat häller man i vatten och knådar i påsen, steker i lite olja. Avnjutes med en "disktrasekall" öl.

 

Även här är det minimalt med disk, en kastrull, en stekpanna och en brännare samt en skärbräda och kniv är allt som behövs i köksväg och ingen av ingredienserna behöver förvaras i kyla.

 

Och på tal om knivar så kan jag varmt rekommendera knivar från Scanpan. De är ordentligt vassa redan från fabrik och håller skärpan bra, är trevliga att jobba med, har ett handtag som fungerar även med kalla och blöta händer, kommer i glada färger så de syns även om man lägger ifrån sig dem i det gröna, men framförallt så följer det med en tunn plastslida till bladet så man kan slänga ned dem i packningen, stuvutrymmen och alla andra tänkbara ställen utan att behöva oroa sig för vare sig materiella eller personskador! Ett riktigt bra köp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul tråd!

Jag vill dra en lans för den gamla Omniaugnen.

Köp till kokboken så finns massor av gott att göra!

Allt från calzone till sockerkaka.

Eller bara att känna doften av nybakat när man värmer sina bake-up bröd på morgonen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brinnade kärlek på stormkök.

 

Kok upp vatten, Ställ stekpannan uppe på grytan och ös i hackad bacon och purjolök.

 

När vattet kokat upp, vispa i potatismospulver till mos. Stek på bacon och purjo, Blanda i allt i grytan.

 

Vill man spara disk äter man direkt ur grytan.

 

Ska man vara fin i kanten är det rätt gott med knäckebröd till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, är precis tvärt emot flera, jag lägger gärna tid på att laga mat i båten.. 

Sista vändan ute gjorde jag kantarelltoastar till mig och några vänner, många som gick förbi på bryggan å blev sugna när dom kände doften. 

 

Jag äter inte halvfabrikat. All mat vi äter har vi lagat. 

 

Sjukt enkel fajitas: Strimla kyckling, stek, strimla paprika och gullök, fräs tills det är mjukt i en kastrull. Kasta ihop en guacamole ät det i tortillabröd :) 

 

Vår standard när vi varit ute: 

Grönsaksröra, paprika, lök, vitlök, vitkol å vad man nu har kastat in i skafferiet - ner i en kastrull och fräs det till det är mjukt - gott som fasen.

Till det grillar vi kött, kyckling eller firre. 

Enklaste grillsåsen: Lika delar crème fraîche och Ajvar. 

 

När man står på berget å grillar kan det vara surt att dra ner till båten å glo på pluggen eller annat. Jag köpte en liten gasolspis, finns på Tema och alla båt affärer. Den tar jag med mig och kör plugg eller vad jag nu ska ha till middag - slipper man ränna runt :) 

 

Det viktigaste är att det finns rikligt med goda viner så man inte törstar ihjäl :) 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Em sådan portabel gasolplatta som flajjan tipsar om skaffade jag också, grymt bra, blev att använda uppe i sittbrunnen ibland bara för att slippa stå nere i ruffen, typ till tacosköttfärsen, rosta bröd osv.

 

Men man ska givetvis vara försiktig, gas, öppen låga, varmt....

 

post-12-0-37074100-1388598302_thumb.jpg

 

Brödrosten gillar jag skarpt, lite sådär pyssligt att vända sina bröd på frukosten. Båtmys helt enkelt.

post-12-0-95175800-1388598302_thumb.jpg

 

Eller för den del ute i fält. Notera konservöppnaren/grythandtaget....

post-12-0-52196000-1388598393_thumb.jpg

 

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man göra sig poppis hos mina ungar så är det en rätt begränsad meny.. Taco's, Lasagne eller som nedan - Pizza.

 

999365_401645699939668_1581347836_n.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så man känner igen sig i ditt kök Navigare.. :P

 

Du har samma pappershållare från Watski som vi har också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får vi hejda oss innan detta blir nån segelbåtstråd va?

 

:P  :P

 

Jag ska inte skriva allt för mkt om maten ombord eller annanstans, skulle bli så pinsamt om Fia såg det...är ju liksom inte jag som står för dom bitarna i någon större utsträckning.

 

Men jag köpte en Primus Vidar gasolgrill/häll och den är vi grymt nöjda med.

Tar ofta med kött som vi marinerat hemma så är det bara kasta på, smutt!

 

post-12-0-16101100-1388599713_thumb.jpg

 

snodd bild på Vidar...

post-12-0-37470600-1388599884_thumb.jpg

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får vi hejda oss innan detta blir nån segelbåtstråd va?

 

Men vi gör i alla fall maten medan vi är i båten, behöver inte krypa upp på land och fixa... :P

 

I ärlighetens namn är det nog så att jag i alla fall knallar upp med grillen på stranden för att slippa allt os i båten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så man känner igen sig i ditt kök Navigare.. :P

 

Du har samma pappershållare från Watski som vi har också

Våra båtar är nära syskon och Beneteau kör mycket modultänk så det är inte förvånande, jag är riktigt nöjd med layouten och tycker det är imponerande stort för en 30-oftare. :)

När jag tittar närmare på bilden ser jag hur stökigt det var runt pentryt. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hade du gett personalen ledigt?

 

Efter maten kommer...kaffet.

Hur gör ni kaffe i båten? Presso tycker jag är smidigt, kör det även hemma.

ska dock införskaffa en liten espresso till denna sommar, som man kör på gasolspisen givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu får vi hejda oss innan detta blir nån segelbåtstråd va?

 

Men vi gör i alla fall maten medan vi är i båten, behöver inte krypa upp på land och fixa... :P

 

I ärlighetens namn är det nog så att jag i alla fall knallar upp med grillen på stranden för att slippa allt os i båten

 

 

Säg inget till någon, men jag är rätt imponerad av dom som kan segla. Men det skulle jag ju aldrig låta t.ex. Navigalen få veta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, så sant. Men du är en jävel på pizza och det är det som räknas i denna tråd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man äta på sjön för att inte bli dålig i magen? Har erfarenhet av några sommrars seglatser och efter ett par dagar är det uppror i de nedre regionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi äter i princip samma saker som hemma bortsett från långkok.. :) 

 

Orolig mage handlade nog om annat, dåliga råvaror eller om du var ny på sjön - lite ovana för kroppen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pasta potatis å ris är kanske inte så dumt för å fixa en risig kista.

Men framförallt.. dra ner på ölen lite :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske kan bidra med ett tips..

 

Ibland när vi är ute och fiskar brukar vi fylla en Thermos med kokande vatten och lägga i korvar i den. på så sätt kan man koka korv utan köksutrustning.
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förgyller alltid båtlivet med god mat. Eftersom jag inte steker på gasol hemma så köper jag mer kött och t ex tonfisk till båten än hem eftersom det är omöjligt att misslyckas ;). Grillar gör jag på en cobb som funkar att ställa på bordet. Så här kan en typisk middag se ut, rostas sötpotatis champinjoner sockerärtor och en gorgonzolasås.

post-228-0-59313900-1389114684_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man ska stödja skärgårdskrogarna..... :)
Däremot är det bra att ha med fika och dryck i båten.

Men bra recept i tråden, det medges absolut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg väldigt gott ut det där!

Sötpotatis är sällan jag fått anledning att äta, kanske något man ska testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies