Gå till innehåll

Vad lagar ni för mat ombord?


Floyd

Recommended Posts

Mkt grilla på en Weber så klart men en annan favorit är följande:

 

Koka pasta, töm ur vattnet.

Rör i lite rökt lax, pesto, rödlök, gurkbitar och lite sallad om det är så att man vill.

 

Klart och sjukt gott.

 

En annan favorit till köttet är att pilla ihop som en form med folie som man häller i olivolja, pressad vitlök och havssalt i. Sedan har man i kokt potatis som man steker i detta på grillen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej...måste få tillfälle att rekommendera en lunchmacka .  

Gårdagens kalla potatisar skivas på en smörad hårdmacka ...typ ..Vikabröd ....Kalles åvandpå och lite finskuren rödlök som garnering .

Det är så sjukt gott  :-) 

den som kan , och vill ...kombinerar detta med en öl och nubbe  ! 

 

Njuuuuut :-D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Rårivna tomater på toast är en snabb och lätt lunch eller förrätt som passar oss med små båtar.

 

Riv tomaterna grovt och låt de rinna av. Riv vitlök på den fina sidan av järnet och blanda i tomaterna tillsammans med lite olivolja, vinäger samt salt&peppar.

Rosta brödet i en torr och het stekpanna, lägg upp tomatröran med lite lufttorkad skinka och garnera med tunna skivor rödlök. Det finns de som pratar om rödvin, men jag tycker faktiskt att pilsner smakar bäst till.

 

Köper man "riktig" lufttorkad skinka så är det inget som behöver förvaras i kyla.

Utrustningsmässigt går det åt:

Stekpanna

Kniv+skärbräda

Skål

Rivjärn

Sil

 

//Floyd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi haft vattenbrist har vi kokat ägg till frukost och sedan hällt vattnet i presson för att få kaffe - funkar.
Potatis och ägg kokar man galant tillsammans.

 

Vi lagar alltid all mat från grunden. Eftersom vi numer har ett större kök med både ugn och spis kommer det nog att bli mer ordentlig matlagning.

 

Vi gör ofta grönsaksröror, paprika, succini, lök, vitlök och vad man nu vill ha i en kastrull så fräser man det till det har den konsistens man gillar. Till detta serveras fågel, fisk eller kött. Som sås kan man enkelt röra ihop ajvar och creme fraiche. Super gott!

 

Jag har alltid med mig bra peppar i kvarn och en termometer.. Första gångerna garvade mina vänner åt mig och tyckte att jag var lite väl anal med min matlagning.. Alla lånade min pepparkvarn och termometer, bara för att kolla eftersom den endå fanns.. Sista vändorna ut så körde alla med termometer.. Hahaha, skrattar bäst som skrattar sist.

Jag lagar Alltid all mat med termometer - går inte att misslyckas.

 

I sommar ska jag irritera mina vänner med egengjord bearnaise, det är sjukt gott å inte så knöligt att göra, lite tid och pill..

 

Det viktigaste i båtköket i min mening:

 

en BRA kniv

skärbräda

en kastrull med lock

en stekpanna där man kan använda locket från kastrullen

termometer

alufolie

salt

bra peppar i kvarn

en skål

en bra grilltång

 

Någon form av miniugn, finns formar som man använder på en spisplatta/ biltema gaskök å lite standard torrvaror, mjöl och annat, sjukt nice speciellt en regnig dag att smita ut och plocka blåbär eller vad man kan hitta å göra en paj eller kaka.. Det gör livet i regnet så fantastiskt.

 

Jag har lagt ner en massa "bra att ha" saker som jag inte använt på 4 år. Allt detta kommer att få stanna i garaget..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag inbillat mig något när jag bedömer att vattnet efter ett äggkok är otjänligt att sätta i sig?

Så har jag alltid resonerat, tycker det varierar friskt hur rena de är och man vet ju vart de kommer ifrån...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget standardförfarande att göra kaffe på äggvattnet.. Men vi har inte blivit sjuka och det fungerar utmärkt, vad göra när man har vattenbrist..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kokar ju vattnet så ev bakterier försvinner så det kan knappast vara så farligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, det borde ju inte vara farligt med bakgrund i ditt resonemang Danne, jag tänkte ett steg längre när jag ställt frågan.

 

Dock från den stora äggproducent (bondgård) där många köper sina ägg lokalt här omkring, kommer de till min vetskap från hönan, via avsyning och rakt ner i kartong. Så därifrån skulle jag inte komma på tanken att göra det även om bakterierna i teorin är döda, och jag är inte den personen de flesta skulle kalla kräsmagad och känslig. Men kanske har jag överdramatiserat detta lite granna.

 

Googlade lite och hittade bland annat detta..

 

Många ägg säljs tvättade. De är märkta med en ruta i stämpeln. Tidigare fick inte ekologiska ägg vara tvättade, enligt Krav för att det skulle försämra hållbarheten. Reglerna ändrades för några år sedan, och "tvättade ägg" har redan i produktionsledet tvättats på ett skonsamt sätt som inte lär försämra hållbarheten.

Källa: http://www.svt.se/plus/artikelarkiv/fakta-om-aggmarkning-och-krav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat med äggte en gång, en gång och aldrig mer det smakade hönspuppa  :wacko:

Men kaffe kanske döjer det bättre men det är säkert 30år sedan och jag glömmer inte...

Långsint ? Normalt inte men på den hönan så  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora frågan för mig är hur man kan ha brist på vatten att koka ägg i när man är på båtsemester...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Standardlunch samma dag som vi har provianterat är hos oss en kycklingtortilla.

Blanda en grillad kyckling (förslagsvis rensad)med en stor burk créme fraiche,

häll på en påse riven ost och krydda med grillkrydda. Rör ihop och smeta på mjuka tacobröd,

vik ihop och stek i olivolja på medelvärme. Gott!

Pasta med pesto och riven parmesan blir det ofta strax innan det är dags att åka o handla igen. :-)

Burkugnen är min bästa vän! Jag gör en tandoori-biff som serveras med ris.

Krydda nötfärs med en ordentlig mängd tandoori och häll i smeten i burkugnen.

När den gottar sig på spisen slänger man ihop en tzatziki.

Till grillen kan överbliven kokt potatis skivas ner i ugnen, riv lite ost över och ät till köttet.

De flesta grönsaker som börjat bli trista kan åka med där. Allt mår bättre med lite ost till!

Lapskojs, såklart!

Pulvermos och salta biten. Servera med rödbetor.

Med lite basvaror som parmesan, olivolja, kapris, kryddor och soja kan man piffa upp även den enklaste pastan.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Som nyutsedd kock ombord på vår "flytande husvagn" har jag naturligtvis skruvat lös den illa fotogenspisen med 2-plattor och burit in min mors gamla Hammock i vardagsrummet för att helt enkelt öva under vintern och bli en mästare i matlagning på minimal yta.

 

Men den stora frågan vad ska jag laga, finns det trix man ska veta för att göra resan till en smakupplevelse av klass?

 

Hittills har jag provat Ravioli med gott resultat. Surströmmingen är ju given men gör man ett storkok pärer på den lilla spisen? Eller blandar man fryst potatis med jäst och sen kokar på annat vis redan i land och helt enkelt dricker dem ombord på båten?

 

Sådär ge mig alla era hemligheter och recept så jag inte verkar vara den nybörjare jag är nästa sommar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha tråden fanns redan..ber om ursäkt att jag inte sökte. Lasse ni har sån tur att ha era subs här längs Norrlandskusten saknar vi dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Hej på er

vårat mackjärn följer altid med oss, går att använda till mycket, steka burgare , korv, kött m.m. Helst över öppen eld men funkar även på gasolplatta. Det använder vi även vintertid på skoterturer.

mvh Johan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här uppe säljs dom på många ställen, särskilt nu på vårvintern då folk ska ut och göra "klämmackor" i snödrivor lite varstans :-)

Mitt senaste av 3 köpte jag på XL bygg i Pajala.

 

Finns lite olika stuk, men jag gillar dom som klämmer mackan till en snäcka typ. Finns dom som är mer öppna.

 

Ett annat tips är att ta rätt på / få tag i ett gammalt våffeljärn från den tiden man använde järnspisen. Dessa funkar även att grädda våfflor i över öppen eld!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies