Gå till innehåll

Besök i Regalfabriken


Peter 777

Recommended Posts

Hej i våras var vi på besök i Florida. Utav en ren slump lyckades jag lokalisera Regalfabriken 10 min från vårat hotell i Orlando. Jag åkte dit och efter ett tag hade vi bokat ett fabriksbesök dagen efter. Jag tänkte lägga in lite bilder därifrån o fylla på allt eftersom under kommande vecka.

 

Fabriken var indelad i tre hallar/hangarer. En hall för småbåtarna upp till 23/24 fot, en hall för 26-35 och en hall för bjässarna upp till 52 fot tror jag den största var.

 

I denna hall plastade o monterade man ihop mellansegmentet dvs 26-35 fot

 

post-284-0-59721800-1389041425_thumb.jpg

 

post-284-0-81783300-1389041457_thumb.jpg

 

post-284-0-62090400-1389041489_thumb.jpg

 

post-284-0-00224200-1389041519_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samma hall tillverkade man alla dynor stolar och övriga textiler själv, dock inte kapellen om jag kommer ihåg rätt. Mycket erfaren o rutinerad personal var väldigt tydligt.

 

post-284-0-67893300-1389041911_thumb.jpg

 

post-284-0-23385100-1389041941_thumb.jpg

 

post-284-0-51710400-1389041972_thumb.jpg

 

post-284-0-68802200-1389042002_thumb.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bredvid dyntillverkningen låg elavdelningen. Här tillverkade man allt kablage som tillhörde båten, inte motorn givetvis. Man monterade även ihop instrumentpanelerna på denna avdelning.

 

post-284-0-98550600-1389042214_thumb.jpg

 

post-284-0-92460400-1389042244_thumb.jpg

 

post-284-0-67455800-1389042278_thumb.jpg

 

post-284-0-93067800-1389042306_thumb.jpg

 

Mer bilder kommer under veckan!

 

//Peter

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt intressant läsning och bilder!! Vill gärna se fler bilder ang. elen ifall du har :-)

Med vänlig hälsning,

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyller på med bilder från "Stora fabriken"

 

Hallen från utsidan

post-284-0-17667900-1389120164_thumb.jpg

 

Instrumentpanel som ska monteras

post-284-0-03723300-1389120370_thumb.jpg

 

Dags för uppstart o test

post-284-0-89566100-1389120227_thumb.jpg

post-284-0-19297500-1389120280_thumb.jpg

 

Då detta var i mitten på Mars och jag hade inte känt lukten av båtavgaser sen i oktober fick jag dem att starta upp en stor bowrider i testbassängen. Frank som är kvalitetschef undrade hur skruvad svensken egentligen är :)

post-284-0-52874000-1389120258_thumb.jpg

 

Slutmontering

post-284-0-46099000-1389120311_thumb.jpg

post-284-0-87910200-1389120342_thumb.jpg

post-284-0-65444200-1389120427_thumb.jpg

 

Dem var mkt imponerade av Volvos nya 380-maskin, mer effekt o mindre vikt än BB.

post-284-0-04029300-1389120401_thumb.jpg

post-284-0-49166400-1389120195_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi gick sen vidare till plasthallen för de stora båtarna. För mig som jobbar med motormontering så är renhet mkt viktigt för att få kvalité på bitarna. Fick en smärre chock när jag kom in i plasthallen, men det är väll så det ser ut i en hall som producerar glasfiberkomponenter.

post-284-0-53514400-1389120899_thumb.jpg

post-284-0-81800800-1389120930_thumb.jpg

 

52-fotaren

post-284-0-23216900-1389120957_thumb.jpg

 

post-284-0-50130200-1389120985_thumb.jpg

post-284-0-78334400-1389121011_thumb.jpg

post-284-0-77366300-1389121035_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se! Speciellt för mig som gammal Regalägare. Jag kan intyga att kvalitén var riktigt bra redan för 25 år sedan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ute på gården stod det motorer i långa rader. Majoriteten av alla deras båtar som tillverkas stoppar man Volvomaskiner i. När jag frågade varför man valde Volvo Penta så var deras svar väldigt tydligt, "kvalite" på dreven framför allt.

 

För dieslarna så tyckte man Volvo Penta var de enda som kan leverera en komplett modern drivlina och specielt på IPS-instalationerna på de större båtarna.

 

Däremot var man mycket tacksam för förändringarna som då var på gång kring servicenätet i USA för Volvo Penta. Tänkte på Lasse Ströms D12:or när han berättade detta.

 

post-284-0-65241300-1389121691_thumb.jpg

post-284-0-52470400-1389121714_thumb.jpg

post-284-0-40288300-1389121739_thumb.jpg

 

Det här var sista bilderna jag hade från besöket, hoppas ni får lite rolig läsning!

 

//Peter

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att se.

Har precis nu också sett på tv hur man bygger en Porsche 911 i ett reportage från den fabriken.

Slående hur otroligt automatiserad biltillverkningen är samtidigt som  båttillverkning till stora delar fortfarande är hantverk. 

Nu skiljer det ju en hel del i volymer men ändå otroligt att det är sådana skillnader.

Imponerad av Porsche!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag längtar efter att komma hem till datorn så jag kan läsa igenom denna tråd på ett vettigt sett! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies