Peter 777 Postad 6 Januari, 2014 Rapport Share Postad 6 Januari, 2014 Hej i våras var vi på besök i Florida. Utav en ren slump lyckades jag lokalisera Regalfabriken 10 min från vårat hotell i Orlando. Jag åkte dit och efter ett tag hade vi bokat ett fabriksbesök dagen efter. Jag tänkte lägga in lite bilder därifrån o fylla på allt eftersom under kommande vecka. Fabriken var indelad i tre hallar/hangarer. En hall för småbåtarna upp till 23/24 fot, en hall för 26-35 och en hall för bjässarna upp till 52 fot tror jag den största var. I denna hall plastade o monterade man ihop mellansegmentet dvs 26-35 fot 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lindahl195 Postad 6 Januari, 2014 Rapport Share Postad 6 Januari, 2014 Spännande, då har jag något att läsa imorgon efter jobbet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peter 777 Postad 6 Januari, 2014 Författare Rapport Share Postad 6 Januari, 2014 I samma hall tillverkade man alla dynor stolar och övriga textiler själv, dock inte kapellen om jag kommer ihåg rätt. Mycket erfaren o rutinerad personal var väldigt tydligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peter 777 Postad 6 Januari, 2014 Författare Rapport Share Postad 6 Januari, 2014 Bredvid dyntillverkningen låg elavdelningen. Här tillverkade man allt kablage som tillhörde båten, inte motorn givetvis. Man monterade även ihop instrumentpanelerna på denna avdelning. Mer bilder kommer under veckan! //Peter 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ambj72 Postad 6 Januari, 2014 Rapport Share Postad 6 Januari, 2014 Spännande. När vi var i Orlando så hade de stängt över julen. Hoppas på fler härliga bilder Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pressfoto Postad 6 Januari, 2014 Rapport Share Postad 6 Januari, 2014 Sjukt intressant läsning och bilder!! Vill gärna se fler bilder ang. elen ifall du har :-) Med vänlig hälsning, Magnus Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lars Ström Postad 6 Januari, 2014 Rapport Share Postad 6 Januari, 2014 Ballt..alltid kul att besöka båtfabriker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peter 777 Postad 7 Januari, 2014 Författare Rapport Share Postad 7 Januari, 2014 Fyller på med bilder från "Stora fabriken" Hallen från utsidan Instrumentpanel som ska monteras Dags för uppstart o test Då detta var i mitten på Mars och jag hade inte känt lukten av båtavgaser sen i oktober fick jag dem att starta upp en stor bowrider i testbassängen. Frank som är kvalitetschef undrade hur skruvad svensken egentligen är Slutmontering Dem var mkt imponerade av Volvos nya 380-maskin, mer effekt o mindre vikt än BB. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peter 777 Postad 7 Januari, 2014 Författare Rapport Share Postad 7 Januari, 2014 Vi gick sen vidare till plasthallen för de stora båtarna. För mig som jobbar med motormontering så är renhet mkt viktigt för att få kvalité på bitarna. Fick en smärre chock när jag kom in i plasthallen, men det är väll så det ser ut i en hall som producerar glasfiberkomponenter. 52-fotaren Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Andrew Postad 7 Januari, 2014 Rapport Share Postad 7 Januari, 2014 Kul att se! Speciellt för mig som gammal Regalägare. Jag kan intyga att kvalitén var riktigt bra redan för 25 år sedan! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peter 777 Postad 7 Januari, 2014 Författare Rapport Share Postad 7 Januari, 2014 Till slut kom vi till slutmonteringen för de mindre båtarna. Man gjorde då vi var där 7/dag Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peter 777 Postad 7 Januari, 2014 Författare Rapport Share Postad 7 Januari, 2014 Ute på gården stod det motorer i långa rader. Majoriteten av alla deras båtar som tillverkas stoppar man Volvomaskiner i. När jag frågade varför man valde Volvo Penta så var deras svar väldigt tydligt, "kvalite" på dreven framför allt. För dieslarna så tyckte man Volvo Penta var de enda som kan leverera en komplett modern drivlina och specielt på IPS-instalationerna på de större båtarna. Däremot var man mycket tacksam för förändringarna som då var på gång kring servicenätet i USA för Volvo Penta. Tänkte på Lasse Ströms D12:or när han berättade detta. Det här var sista bilderna jag hade från besöket, hoppas ni får lite rolig läsning! //Peter 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lindahl195 Postad 7 Januari, 2014 Rapport Share Postad 7 Januari, 2014 Spännande läsning! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JanJ Postad 7 Januari, 2014 Rapport Share Postad 7 Januari, 2014 Intressant att se. Har precis nu också sett på tv hur man bygger en Porsche 911 i ett reportage från den fabriken. Slående hur otroligt automatiserad biltillverkningen är samtidigt som båttillverkning till stora delar fortfarande är hantverk. Nu skiljer det ju en hel del i volymer men ändå otroligt att det är sådana skillnader. Imponerad av Porsche! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Victor L Postad 7 Januari, 2014 Rapport Share Postad 7 Januari, 2014 Jag längtar efter att komma hem till datorn så jag kan läsa igenom denna tråd på ett vettigt sett! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.