Gå till innehåll

Ungdomsutbildning via Sjövärnskåren


norpan

Recommended Posts

Nu är det dags att söka till sommarens ungdomsläger.

 

Sjövärnskåren är en frivillig försvarsorganisation som varje år bedriver ungdomsläger på 5 platser i Sverige, 2 i Stockholm (på ön Märsgarn utanför Berga), Lungö i Härnösand, Karlskrona och Göteborg, målgruppen är ungdomar 15-17 år (detta gäller alltså ungdomsverksamheten, finns även vuxen verksamhet) sommarlägret är 2-3 veckor med delvis militär inrikting men mestadels båt/sjö utbildning. Under vinterhalvåret är det sedan hemortsutbildning som bland annat (till övervägande del) förarbevis, år 2 nytt sommarläger med fortsättningskurs, vinter 2 är det hemortsutbildning med tonvikt på kustskepparintyget, det hela avslutas sedan med en tredje sommar med ytterligare utbildning, utöver detta är det fullt möjligt att söka till utlandsutbyten, segling med Gladan/Falken samt efter den tredje sommaren (ibland vinns då Klass VIII utbildning på vintern) en instruktörskurs.

 

För att få mer information samt även ge era tonåringar möjligheten att anmäla er använd länken nedan.

http://www.sjovarnskaren.se/hem-74282090/962-ungdomsverksamheten-2014

 

Glad kommande sommar!

 

Kan tillägga att denna utbildning en gång i tiden väckte mitt båtintresse eller i vart fall förstorade det då jag varitp å sjön sedan barnsben men här lärde jag mig massor...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag inte nämde förut men som kanske kan vara av intresse, är ju såklart prislappen.

Medlemsskap i Sjövärnskår är jag inte säker på vad det kostar i varje kår runt om i landet men i den kåren jag är aktiv i (Sjövärnskåren Stockholm) kostar det 200 kr/ år (gäller för 2014). Medlemsskapet är ett krav.

Utöver detta så tillkommer kostnaden för kursmaterialet på hemortsutbildningen dvs lite böcker och sånt, ca 1000 kr (gäller endast första vintern då det är samma material för förarintyget och kustskepparintyget). Sedan till kommer också examinationskostnaden som ligger runt 300 kr/prov har jag för mig. Det är kostnaderna förenda med denna utbildning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm låter rätt så intressant. Fast vet inte om jag har så vidare lust att vara borta i 3 veckor, ska ju sommarjobba också, så då blir det knappt nå tid över för egna båtturer med familj, kompisarna osv ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man inte visste detta när man var ung, fast förstås, det var nog innan sjövärnskåren var uppfunnen!

 

Mja Andrew, 2013 firades 100-års jubileum för grundandet av den första sjövärnskåren i Sverige (den grundades i Göteborg) fast det hette in Sjövärnskår då, så jag måste säga att du är väldigt haj på datorer för din ålder om du är äldre ;)

 

I år firar Sjövärnskåren Stockholm 100 år och årets rikstävlingar (det är en tävling i segling, rodd, sjukvård etc för lag från samtliga av sommarlägren) kommer gå av stapeln i Stockholm 13-14 september (nästan helt säkert på Skeppsholmen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm låter rätt så intressant. Fast vet inte om jag har så vidare lust att vara borta i 3 veckor, ska ju sommarjobba också, så då blir det knappt nå tid över för egna båtturer med familj, kompisarna osv ;)

 

Försök gå om du kan, kurserna är väldigt bra att ha om man är båtintresserad och du kommer aldrig att kunna gå dem så billigt igen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju attraktivt med de billiga priserna. Har ifs redan förarintyget, men har planerat att ta kustskeppare senare. Sen att man har möjlighet att segla på Gladan/Falken, samt få Fartygsbefäl klass 7 är ju också ett +. :)

 

Men hur fungerar det med hemortsutbildningarna, finns det i Luleå eller måste jag åka 50 mil till Härnösand varje gång?

Är det så, så blir det nog inget tyvärr :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesper, jag är partisk så jag rekommenderar dig såklart att ta chansen, när det gäller hemortsutbildningen i Norr så har jag inte så bra koll mitt förslag är att du kontaktar Norrbottens Sjövärnskår och om inte de kan hjälpa dig eller har så mycket ungdomsverksamhet så prata med Västernorrlands Sjövärnskår

 

Lycka till!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies