Gå till innehåll

Angöringspanik!


Nito

Recommended Posts

vi har säkert alla varit där, jag kan berätta om mitt största nästan fjasko med Albin 25:an i sommar, kommer in till Klubbvikens Havsbad i Luleå Skärgård en Lördagkväll och det var knökfullt men nästan längst in i hamnen ser jag en lucka och tuffar dit och när jag viker bakom aktern på närmsta båt som var kring 8-10 m. så ser jag att det ligger en tvålkopp på den tomma platsen!!!

Nu blir goda råd dyra för jag har land på styrbords sida och vinden från babord och Albin 25 gillar INTE sidvind, samt att den nästan inte styr alls på backen.

Då kommer nästa problem, jag kastar i backen och börjar ratta och inser att jag nästan inte har någon drivning alls på backen samt att friläget är borta för backslaget har tagit semester så nu blir det intressant på riktigt.....

 

-får till slut stopp på båten och börjar sakta backa medan jag driver närmare land sidledes och det blir ett jävla kastande mellan växlarna och rattande varav backen som sagt funkar till 35-40% endast och det är ganska trångt i den hamnen så gissa om man blir en smula stressad...

nåväl det löste sig och vi kom i en hamnplats till slut och väl fastgjord kom en båtägare fram och surrade lite och erkände att fan va nervösa vi som låg nära dig var och insåg att vi hade problem och jag tänkte i mitt still sinne, vaffan tror du jag var...

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi har säkert alla varit där, jag kan berätta om mitt största nästan fjasko med Albin 25:an i sommar, kommer in till Klubbvikens Havsbad i Luleå Skärgård en Lördagkväll och det var knökfullt men nästan längst in i hamnen ser jag en lucka och tuffar dit och när jag viker bakom aktern på närmsta båt som var kring 8-10 m. så ser jag att det ligger en tvålkopp på den tomma platsen!!!

Nu blir goda råd dyra för jag har land på styrbords sida och vinden från babord och Albin 25 gillar INTE sidvind, samt att den nästan inte styr alls på backen.

Då kommer nästa problem, jag kastar i backen och börjar ratta och inser att jag nästan inte har någon drivning alls på backen samt att friläget är borta för backslaget har tagit semester så nu blir det intressant på riktigt.....

 

-får till slut stopp på båten och börjar sakta backa medan jag driver närmare land sidledes och det blir ett jävla kastande mellan växlarna och rattande varav backen som sagt funkar till 35-40% endast och det är ganska trångt i den hamnen så gissa om man blir en smula stressad...

nåväl det löste sig och vi kom i en hamnplats till slut och väl fastgjord kom en båtägare fram och surrade lite och erkände att fan va nervösa vi som låg nära dig var och insåg att vi hade problem och jag tänkte i mitt still sinne, vaffan tror du jag var...

hahahah jag kan tänka mig din känsla när du skuttar iland. Varm i kroppen hjärtat slår i 180 och så står man där och skall vara lite duktig o inte visa något :lol:  :lol: :lol:. Stone face 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

typ......

sedan hände det en grej till, men vi skiter i det.....

:lol:  :lol: :lol:  :lol: toan nästa eller????? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag drar mig fortfarande från att besöka Utö.  :blush:

:lol:  :lol: :lol:  :lol: Underbart att läsa dina angörings metoder :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det började med två helt underbara berättelser som får mig att gapskratta och som nito tårarna sprutar. Och till navigerare, så tycker jag vi sammlas till sommaren och åker till utö och hjälper dig genom din traumatiska upplevelse, men hunden skall nog vara hemma. :drool:  :drool: :drool:  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde Slickcraft 268SC när man var ung och bara hade flickvän, sån där raggarbåt med V8. Man var vid macken jämnt.. en vacker kväll i Maj så skulle vi ut en sväng och givetvis, först till macken. Det var lite båtar men mycket folk som satt på terassen. Jag anlade snyggt och försiktigt, in och bad att få bränslepumpen på. Kom till båten och damen (blivande fru) ville snacka med morsan. Lånade mobilen och hon satt sig på förarplatsen. Började tanka och stod där en stund med pumpen surrande, och började fundera på om mätarn ger utslag. Damen som sitter i förarsätet är dock ivägen, man ser inte mätaren. Vinkar lite försynt, harklar mig. Nä inget händer, hon pratar i telefon och tittar åt annat håll. Nå man får ta ett steg åt sidan då... ajfan. Jag står på badbryggan.. plask. Jag hann släppa pistolen efter första decilitern med bensin typ, men det var gott om "oljeringar" på vattnet.. och en överraskad date som undrar vad f*n man håller på med och 100 gäster med ölstop i handen som skrattar. Tjejen i kassan skrattade ganska gott hon också när jag dyblöt gick in och betalade

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två liknande händelser:

 

Den ena i hemmahamnen. Skulle iväg på semester, backade ut från bryggplatsen och körde runt bryggan bort till bensinbryggan för att tanka. När jag närmade mig bryggan och slog back såg jag i ögonvrån hurr propellern snurrade iväg utan båt. Det var bara att ropa åt de som var i vägen att hålla sig undan. Tilläggningen blev ganska våldsam men inga skador uppstod. Förmodligen hade någon roat sig med att ta bort sprinten från propellern. Vid första backmanövern höll muttern fast propellern. När jag sedan körde framåt raamlade mutten bort och när jag skukke bromsa åkte propellern.

 

Den andra vid gästbryggan i Södertälje. Det blåste lite så jag behövde lite fart för att komma rakt in i den neda lediga luckan. I med ankaret och in mellan båtarna och så i med backen för att bromsa. Men - backen gick inte i och när jag gasade på för att bromsa ökade fatern i stället  framåt. Det kändes som att halva båten var uppe på bryggan innan jag fick stopp på motorn. Jag hann varna de som var i vägen så ingen blev skadad. Även båten klarade sig, det var bara staget under peket som blev böjt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om alla bara erkänner kan det här bli en bra tråd :) garvar så jag lipar åt Navigare just nu :)

 

 

Det började med två helt underbara berättelser som får mig att gapskratta och som nito tårarna sprutar. 

 

Jag hade ganska lätt att hålla mig för skratt vid tillfället, nu - styvt 20 år senare - kan jag i alla fall berätta om det utan att börja lipa och drömma mardrömmar. :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte så mycket panik, men pinsamt.

 

Nyrenoverad DC och nybytt drivlina.

En 454 och raka rör gjorde att man tyckte det var väldigt fränt! (Det här var året efter uppdateringarna, inte helt nytt)

Sjösatt båten och kontrollerat att allt var ok och lirade. Funkar perfekt så det bär av mot hamnen och sjömacken.

Mullrar in i hamnbassängen och livet leker! (Det här är någon gång efter midsommar så det är rätt mycket folk)

 

Ca 70 meter från macken så behagar båtjäkeln stanna! Soppatorsk...

Slutade med att jag fick slänga i ankare så jag inte skulle driva in i andra båtar. Efter några minuter så dyker en gammal styrpulpetare upp och bogserar mig till macken!

 

RIDÅ!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bjorn, jo jag har också en tappad-propp historia, men den gjorde bara ont i mitt hjärta eftersom den va helt min egen glömska....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte så mycket panik, men pinsamt.

 

Nyrenoverad DC och nybytt drivlina.

En 454 och raka rör gjorde att man tyckte det var väldigt fränt! (Det här var året efter uppdateringarna, inte helt nytt)

Sjösatt båten och kontrollerat att allt var ok och lirade. Funkar perfekt så det bär av mot hamnen och sjömacken.

Mullrar in i hamnbassängen och livet leker! (Det här är någon gång efter midsommar så det är rätt mycket folk)

 

Ca 70 meter från macken så behagar båtjäkeln stanna! Soppatorsk...

Slutade med att jag fick slänga i ankare så jag inte skulle driva in i andra båtar. Efter några minuter så dyker en gammal styrpulpetare upp och bogserar mig till macken!

 

RIDÅ!

Det blev inga ragg den turen då? hahahahah

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nito. Jag var på klubbviken den kvällen du skriver om ( tror jag ). Du kan vara lugn. Från åskådarplats såg det ut som du hade full koll på situationen och av stressen syntes ingenting. Jag tänkte att den där har varit med förr... :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj!! Villken av alla historier ska man ta...

Men ett tillfälle var klart spännande.

Jag och brorsan ska läggai en lite större båt.  Tung båt!

Båten står på trailer. Fordonet som vi läggar i med en en ganska biffig pryl. Så det kändes lungt.

Jag står på trailern och brorsan kör. 

Börjar rulla nedåt rampen. 

Rätt va det är så skriker brorsan att bromsarna inte orkar.

Så jag lossar winchen och hoppar på båten när den glider ner i vattnet.

Känner att vinden tar ett reält tag i båten.

Fort som fan kastar jag mej till förarplatsen för att starta.

Inte startar båten häller.

Grattis mej!!

Tittar upp från instrument, nycklar och spakar.  Med god fart glider jag mot andra båtar.

Viftar åt brorsan som sittar lite oförstående på mej.

När han väl fattat vad som är i görningen sätter han fart mot mej på kajen.

Han är inte snabb på plat backe. Men över en båt gick det undan. Dock var han tvungen att ta av sej dojjerna då han nyss stått i ett oljigt motor rum strax innan. Dom blev kvar på någon båts badbrygga tills vi kunde hämta dom senare.

Han hockey tacklar båten med hela sin vikt, villker gör att båten vallar likt en biljard boll och glider vidare. Tror fan att brorsan blev hängandes i mantåget en stund innan han kom upp i båten. 

Uppstartsförsöken fortsätter i den ganska trånga hamnen bland brygger och och båtar utan någon lycka.

Nu är vi en bra bit ut i hamnen.

I panik ringer vi en polare att han ska komma och rädda oss med valfritt motoriserat flytetyg.

Han kommer löpandes med sina fladdriga trätoffler hängandes på sniskan.

Han hoppar ombord på en brygga som vi seglarförbi.

Han hade spakat gamla Penta reglagen förut.

Visade sej att neutralen låg en bit bakåt och inte rakt upp. Sen startade motorn snällt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nito. Jag var på klubbviken den kvällen du skriver om ( tror jag ). Du kan vara lugn. Från åskådarplats såg det ut som du hade full koll på situationen och av stressen syntes ingenting. Jag tänkte att den där har varit med förr... :thumbsup:

hahahhaa, om du bara visste :) men jag tackar för betyget och du har nog rätt för INGEN kan ha kastat så mycket i rodret och växlarna som vi gjorde den manövern:) men det löste sig......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

Jag har varit med om liknande både navigares segelbåts händelse och Nitos Albin grej.

 

Men vid ett tillfälle höll jag i ett av vanten på pappas segelbåt med en 50 cm påle framför bröstet. Alltså jag stog på bryggan med pålen som stopp så att jag inte skulle följa med båten ner i drickat...

Det blåste rakt och in och hade jag släpt så hade båten dragit rakt in i i sidan på en annan båt.

Tror jag satt fast klistrad på stolpen i säkert 30 min innan jag tog mod till mej och släppte.

Var nog uppe på den andra båten på 3 skutt.

Där tog jag sedan och försökte instruera min tändsticks kralliga date hur hon skulle greppa rorkulten, läggaiväxeln och gasa. Samtidigt som jag stog och brottades med att få båtarna att inte slå ihopp.

Slutligen började motorn trycka båten framåt eller bakåt. Kommer fan inte ihåg åt villket håll båten låg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min historia är en riktig klassiker.

 

skulle sjösätta från trailer nyinköpt aluminium styrpulpetare, ensam. Första motorbåten efter tio år av uppehåll och segelbåtar. Vid bryggan intill rampen ligger skitfin träbåt med v8. Familjen som ägde den var fyra pers fullt engagerade och putsade...motorn glänste...ja, ni förstår. Lägger i båten, blir lite blöt. Kör undan bil och trailer, hoppar i båten och börjar nöta startmotor. Familjen fikar, tittar på. Får inte igång maskin, pumpar blåsa, suger bensin, skruvar av kåpa, lossar några slangar. Inget funkar. Ringer en vän, kollar tändningen. Ingen gnista! Aha, byter tändstift, inget hjälper. Pappan i familjen reser sig upp, lutar sig fram, harklar och tipsar mig att sätta på dödmansgreppet. Case closed.

 

:D

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe!! Den är fin!

 

Vi hade förr förra sommaren lite strul med tändsystemet på motorn.

Brorsan kom ner till oxelösund en dag tidigare än mej. Så han tog hjälpav Jimmie Blad för att sjösätta.

Sen ringer brorsan mej och berättar frågar om man kan köpa tändboxar billigt.

Jag frågar efter en stund om han kollat dödmansgreppet (han har pippi på att sätta sej på snodden).

Dödmansgreppet... Sejer brorsan. Klick!

Strax efter ringer Jimmie och berättar att nu går motorn.

 

En annan story från samma hamn.

Detta är på våren. Vi väntar på vår tur vid rampen. 

Det är just nu är familj med en Buster L som ska sjösätta.

Gubben börjar backa ner på rampen. 

Det börjar bli lite brantare.

Plötsligt börjar veven på vinchen rotera med en förskräcklig fart!

Båten kanar av trailern och landar på rampen.

Gubben kliver ur bilen och börjar nervöst klia sej i skallen.

Tanten irrar runt som en höna med avhugget huvud.

Så vi promenerar  fram till dom och börjar ta av oss skor och byxer.

Hela familjen tittar smått förvirrat på oss.

Pappa och morbror är även dom på ingående. 

Så vi plaskar ner i vattnet och tar tag i båten. Pappa och morbror en aning högre upp.

Vi frågar efter en stund om dom ska hjälpatill att lyfta i deras båt i vattnet.

Först då vaknar dom och tar tag i båten.

 

Så med en trä stock att rulla på glider båten så fint ner i vattnet :)

 

Tror att man skulle instalera  kamera vid den rampen vår och höst  :captain:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul tråd!

 

För cirka 10 år sedan hade vi i familjen en ryds 500HT som skulle tas upp för vintern.

 

Glad i hågen backade jag som vanligt ned för rampen, vad jag missade var att det var ovanligt lågt vattenstånd och att denna ramp tydligen inte fortsatte så långt under vattenytan utan slutade helt tvärt. Följaktligen så åkte trailerns hjul över kanten och den sjönk då ner en bit.

Jaja tänkte jag, detta kan ju inte vara något problem, bara att dra upp den igen. Men hur mycket jag än gasade med min stackars Skoda Octavia så lyckades jag inte rubba trailern alls.

Vad jag borde insett vid detta laget var att trailern förmodligen fastnat i något. Antagligen hade jag gjort det och löst problemet på ett bättre sätt om inte hela hamnens uppsättning av äldre herrar som alltid sitter på ljugarbänken utanför klubbstugan, ni vet de där som gärna ger goda råd om hur man skall göra saker och som enligt egen utsago varit med och handgävt hela jävla hamnen vid något tillfälle för länge sedan, kommit för att hjälpa till..

 

Dessa herrar var givetvis ditlockade av en varvande Skoda motor och en svärande yngling. Det första de säger är att det här löser vi, har hänt förr. Ok tänker jag, hur gör vi? Det visar sig att deras briljanta ide går ut på att starta upp den mycket gamla elvinschen som finns ovanför rampen och koppla vajern till min bil så kan de dra med vinschen samtidigt som jag kör med bilen, hade säkert funkat om inte trailern suttit fast, vilket jag försiktigt påpekar men blir omedelbart tystad med att "det finns minsann inget i vår hamn som trailern kan fastna i.

Nähä, då testar vi då. Vinschen sparkas igång och börjar dra så in i h-vete, känns som om min kära bil blir längre och längre. Plötsligt hör vi en ljudlig smäll och bilen hoppar fram en halvmeter och trailern ser mist sagt konstig ut. Får gubbarna att stänga av vinschen och hoppar ur bilen för att kolla vad fan som hände, visar sig att trailern knäckts på mitten men hjulen befinner sig fortfarande nedanför kanten. Med ett inre i fullständigt uppror tackar jag herrarna för hjälpen och ber dem avlägsna sig så jag kan lösa detta i fred.

 

Efter många om och men får jag upp trailervraket och kunde konstater att något hade hakat tag i den en fälgen och gjort att den satt som berget, detta kunde konstateras genom att den fälgen var allt annat än rund nu. Inget annat att göra än att ringa en släkting som kom med traktor och vagn och hämtade trailern och båten fick ligga ytterligare någon vecka.

 

Kan lugnt säga att jag var fantastiskt noggrann vid nästa upptagning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi var ute ett gäng raggarbåtar och åkte utanför sandhamn en höst och när jag skall in till bryggan med min scarab 377 så blåser det ganska bra sidvind så det är hyfsad fart mot bryggan. Kruxet är att när jag skall lägga i backen så har jag inte märkt att vajjern har släppt till ena reglaget så när jag lägger i backen och ger gas så blir det back på ena och fram på andra.....

 

Kostade lite plank i bryggan och en bit av fören.... Det bästa är hamnvakten som står på bryggan tycker att det går lite väl fort mot bryggan men min polare som står bredvid och skall ta emot fäller en kommentar att " kolla på det här för han som kör båten är riktigt grym på att ratta"...............

 

Tur att det ändå var planerad en omlack den vinter....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill börja med att säga: Det är inte killen i filmen som skrivit brevet... :rolleyes:

 

Hade en Wellcraft Excel 26 för ett gäng år sen och den stackarn fick va med om både det ena å det andra men en gång så var jag och min "vän" den andra delägaren i båten å tankade på Preem i Vaxholm, snajdig tilläggning fixade han å jag surrade fast båten, han drog igång Blowern så vi inte skulle ha en massa ångor å så...

vi påbörjar tankningen å det går fint dock står en hel del folk å glor på oss å skakar på huvudena :huh: wtf glo på nån annan kapten va :captain:

sen frågar jag min "vän" om han bajsat på sig?! -nä fan, har duuu?? -_-  fö de luktar faaan så! :huh:

Sen kommer Peter som äger macken springandes å ser inte det minsta glad ut trots att han ska få 5000 strykta snart av mig :mellow: skriker gör han också -STÄNG AV FÖ FAAAAN!! å ja direkt ba- vadå?? får man inte tanka mera??

-NI TÖMMER JU FÖR FAN SKITTANKEN PÅ HELA BRYGGAN :blush:  :blush: :blush:  :blush:  

 

Det var lite å städa sen...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ännu inte blivit drabbad av angöringspanik, men väl upptagningspanik.

 

Historien utspelar sig en sommarkväll för två år sedan. En kollega undrade om jag kunde hjälpa honom att plocka upp båten med hjälp av min boggitrailer som var anpassad till en 6-metersbåt. Till saken hör att hans båt var en cabinbåt på ca 8,5 meter. Jag hade inget bättre för mig så vi kopplade trailern och körde till båtklubben.

 

Jag backar ner trailern i vattnet med Toyota Hilux framför. Kollegan kör upp båten på trailern och jag vinschar in den sista biten. Efter det hoppar jag in i bilen och kör framåt, och då jag hör hur det börjar skrikas utanför bilen. Båten var alldeles för lång och baktung vilket resulterade i att när bilen kommer upp på plan mark så tippar hela trailern bakåt och bakänden på bilen reser sig :/ Trodde faktiskt att trailern skulle lossnar från dragkroken, men det klarade sig. 

 

Turligt nog så drev bilen även på framhjulen så vi drog upp hela ekipaget på plan mark och bad dom vanliga ljugande bryggseglarna som hade samlats för att titta på som det pratats om tidigare i tråden, att hoppa upp på flaket på bilen, för att tynga ner bakänden och vi kunde lägga i båten i vattnet igen.

 

Som tur var så blev det inga skador på varken båt eller bil, och båten fick dras upp med en traktor och en bättre anpassad trailer dagen efter.

 

 

Kan ju säga att jag var inte alls sugen på att visa mig vid båtklubben resten av den sommaren :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies