Gå till innehåll

Angöringspanik!


Nito

Recommended Posts

Har faktiskt klarat mig från riktig kabaré vad gäller egen tilläggning, men har en lite lätt genant händelse sedan tiden man var hoppilandkalle kan jag väl bjuda på.

 

Jag står beredd i fören på bästa kompisens familjs Saltö 31.

Vi glider i lagom fart in mot bryggan, bredvid en snipa.

Redan från långt håll har jag och polarn spanat in att det finns två tjejer i vår ålder (14-16 år) i sittbrunnen på den.

lagom nonchalant har jag därför av någon anledning bestämt att en burk fanta är en cool sak att för stunden ha i handen.

Smidig som en då ivrigt idrottande 15-åring (med brudar som publik) tar jag ett REJÄLT språng mot bryggan (man vill ju inte att kliva iland som ett pensjo).

 

Någon måste ha spolat bryggan.

Eller så hade det kommit en regnskur, det hela gör i alla fall en sällsynt dålig kombination med mina dojjor.

Landningen på bryggan blir ungefär som Patrick Sjöbergs sista stegisättning med efterföljande flopp!

Jag landar i vattnet på andra sidan bryggan.

I en reflex att ta emot mig har jag skickat fantaburken som en handgranat upp på däck på en båt på andra sidan snipan.

Som grädde på moset gick det inte att ta sig tillbaka upp på bryggan heller, så föreställningen avslutas med en simtur runt kalaset för att kunna kravla upp på badbryggan på saltön.

Jag var snabb ner i ruffen för att få på torrt.

 

 

 

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....och hur fortsatte du kontaktförsöken, dom bör ju ha haft dig på radarn efter det där? :-)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Totalt missat denna tråden. 

 

Men vi hade en havskryssare model nyckeln. 

Denna var under motoriserad och givetvis bestyckad med folding propeller, så att backa eller få stopp på henne var alltid en upplevelse. 

 

Äldste grabben hade med tiden tränat upp en bra teknik för att hoppa i land och 

hjälpa till att få stop på henne innan hon rände in i bryggan. 

 

Nu till historien att vi sålde henne och köpte en Nimbus 26:a. 

Och en motorbåt svarar ju bättre på back än en segelbåt med foldingpropp. 

Jag hade hittat en bra rutin för att lägga till i hemma hamnen. Så när jag passerade en viss punkt slog jag snabbt full back och sedan tillbaka till neutral och vips så låg jag ca 30 cm från byggkanten. 

 

Så när äldste grabben var med på första turen och vi är på väg in till min byggplats så är givetvis han beredd med att hoppa i land för att hjälpa till att få stopp på båten. På grannbåten så ligger en av hans klasskompisar och hennes vän o solar. 

 

Jag säger till honom att han inte behöver hoppa, men han verkade inte höra. 

Så i samma ögonblick som jag lägger i neutral för att slå i back hoppar han. Dvs ca 2m för tidigt, han lyckas på ngt sätt upptäcka detta i tid för han vänder sig om i luften får tag i pulpiten och blir hängande med midjan och neråt i vattnet som tur är lite styrbord om fören. Då han annars hade klämt sig mellan bryggan o båt. 

 

Så när båten har stannat, hänger han kvar o ilsket väser. VARFÖR sa du inge om att båten kunde stanna. ?? sedan snabbt högröd i ansiktet. 

Såg Carro ngt.......

 

Varvid Carro som stå på bryggan bakom honom svarar. Dubbelvikt avskratt Ja jag såg allt

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som grabb - var väl 17-18. Hade hyrt en Maxi -95:a med några polare. Låg perfekt längsmed en brygga vid övertagandet så vi la bara i växeln fram och tuffade ut. Första stoppet blev Smögen. Det var ganska blåsigt och alla som varit i Smögen vet att det ofta är fullt i hamnen under högsäsong, och det smalnar av rätt bra längre in i bassängen. När vi väl konstaterar att det inte finns några platser så vänder vi om. Istället för att joxa med fram och back så bestämmer vi oss för att ge full gas och roder. Lite av en chansning och mycket riktigt upptäcker vi att vi inte riktigt kommer runt. Har nu kursen rakt mot akternspegeln på en Fenix (om jag inte minns fel).

 

Vi står några på däck och ger order till styrman att backa eftersom vi inte kommer runt... "ja, jag backar redan" blir svaret. Inget händer.

-"Nej...back i maskin nu!"

"Jag backar ju för helvete!! Full gas!"

 

Backslaget fungerar inte. Vi har nu obromsad fart rakt in mot Fenixen. Jag hinner precis lossa en fender som jag desperat hänger mot stäven men den hjälper inte mycket. Vi brakar rätt in i aktern varpå hela Fenixen trycks in i bryggan så dess pulpit blir sne och lanternan smulas sönder. I detta läget hade vi lite "tur" att ägarna inte satt i båten. Några personskador inträffade inte.

 

I detta läget fryser man tiden. Man tänker att "undrar om någon såg? Hördes det?" Sakta vänder man sig om....och förstås!! På klassikt hamnmanér så står HELA smögenbryggan med blickarna åt vårt håll. Det pekas, tas för pannan och säkert skrattas det i sittbrunnarna åt misstaget. I detta läget finns det för stunden bara en utväg. Keps, solbrillor och full fart ut från hamnen. Men trots vår ringa ålder så kände vi förstås ett ansvar. Vi la istället till utmed en fiskebåt. Senare går en i vårt gäng bort med en handskriven lapp i ett kuvert och lägger på båten. När han kommer tillbaka frågar vi: 

 

-"Vad skrev du?" 

 
"Hej, vi råkade smälla in i din båt. Vi ligger på andra sidan - i Maxi 95:an. Hör av er!

....och så la jag...100 spänn i kuveret"

 

-"100 SPÄNN?! Men för i helvete..."
"VADDÅ. Det var allt jag hade..."

 

Senare på kvällen så kom ägaren över - roendes i en gummibåt. Han var sjysst ändå. Log och sa "Tjena grabbar...är det ni som hälsat på min Fenix?"

 

Vi kontaktade uthyraren som stod för alla kostnader på Fenixen (som förstås passerade 100 kr) och reparerade backslaget på plats så vi kom vidare på vår semestervecka. Men pinsamt var det.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Smögen hamn skall man akta sig för på sommaren. Vissa perioder höst och vår är jag där två gånger varje onsdagsförmiddag för att hämta och lämna några gubbar för åka till Hållö och göra vissa arbetspass där ute.

 

000DSC_0188.jpg

 

Längst in i Smögenhamnen kan det va lämpligt att gå en nyårsaftons förmiddag, när man ändå skall varmköra motorn. Året var 2014. Kompisen som var på promenad, försökte påkalla min uppmärksamhet ända från Klevens östra del tills jag vände ganska långt in. Då gav han upp, tog en bild och mailade den till mig

 

bild.JPG

 

På den tiden jag var "ung och vacker" (det är så länge sen att man nästan inte kan förstå det) hade vi grabbar som disponerade en scoutbåt, en gaffelriggad bhusjulle, som sport att se vilken rorsman som vågade/kunde kryssa sig längst i i Smögenhamnen. Båtarna var i huvudsak av trä, ofta blanklackad mahogny, på den tiden.

 

Att vår randgårslist av galvat järn, fastsatt med inte allt för välförsänkta skruvar, skulle kunna göra åtskilliga skador på de fina träbåtran - om det gick åt skogen - tänkte vi   överhuvud taget inte på. Det är först nu - så där en 50 år senare som den tanken kan komma upp

 

.sotekanalen005.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies