Gå till innehåll

Köpa båt - Totalrookie!


andersvestlund

Recommended Posts

Nja..Livstids skrovgaranti skall man inte ta för seriöst. Finns massa regler där från tillverkaren bl.a  kostad för åldersavdrag samt kostnader för transport till fabriken står båtägaren för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl så med de flesta garantier, massor med finstilt. Titta bara hur urholkad rostskyddsgarantin är hos vissa biltilverkare.

Poängen är nog ändå att tillverkaren tycker sig ha gjort något extra, och kan då stå för en bra garanti, förhoppningsvis

är också skrovet då lite extra.

 

mvh/Botte.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag köpte min Glastron så hade jag just en Bella 512 Excel med en 115 hk Johnson på. En mycket trevlig båt på alla sätt men den går inte att jämföra med en Amerikansk Bowrider runt 18 fot. Bellan är lätt och snabb och är nog tänkt till att åka inomskärs eller i en insjö.

Glastronen hade förövrigt livstids garanti på skrovet, jag hade en 05:a och jag tror att det är fler märken som har snarlika garantier på skroven.

Kan vara så att det gäller första ägaren, det har jag inte riktigt koll på.

 

mvh/Botte.

 

Lutar som sagt åt en 18-20 fots Bowrider så mycket trevligt att läsa om erfarenheter om dom! :)

Garantier är ju bra, men som sagt så brukar det alltid vara mycket långa och dryga krav. Iaf dom gånger jag varit tvungen att utnyttja dom olika "livstids" garantierna. (Ej båtbranschen dock.)

 

Verkar ibland som att dom är skrivna av en enda anledning, det ska vara omöjligt att ta del av det! Dom vill trötta ut kunden så dom inte orkar, men visst låter det bra att ha livstids garanti... :)

 

Nja..Livstids skrovgaranti skall man inte ta för seriöst. Finns massa regler där från tillverkaren bl.a  kostad för åldersavdrag samt kostnader för transport till fabriken står båtägaren för.

 

 

Är väl så med de flesta garantier, massor med finstilt. Titta bara hur urholkad rostskyddsgarantin är hos vissa biltilverkare.

Poängen är nog ändå att tillverkaren tycker sig ha gjort något extra, och kan då stå för en bra garanti, förhoppningsvis

är också skrovet då lite extra.

 

mvh/Botte.

 

Som sagt, dessa garantier ger jag inte mycket för. Men låter ju bra iaf.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  

Det där är nog inte dumt, riktigt kapell för svensk sommar.

Såg riktigt bra ut! Ett rejält kapell, ett riktigt stort plus.

En sidofråga: På ett ungefär, stämmer 10% av inköp i årskostnad för underhåll? Sitter och försöker spika ihop en hållbar budget.. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så olika på vad din bryggplats, uppställning, Sjösättning kostar.

Har man egen vagn och båten på tomten så är ju den utgiften liten.

Sen får du räkna på vinterkonservera med ca 10-15 liter glykol.

Du kommer kanske köpa en pressening vart eller vart tredje år. Täckställning, fast den bör ju hålla några år, men en kostnad iaf.

Du ska serva motorn med olja o filter varje år.

Tändstift, bränsleflter..kanske inte varje år eller kanske lika bra det.

Impellern och bälgarna till drevet är olika skolor om hur ofta, samt olika kostnad om man gör det själv eller köper jobbet.

Sen får alltid något sönder o ska fixas. Startmotorn ett år, förgasaren ett annat och generatorn det tredje och år fyra, ja jäklar då var knutarna i drevet dåliga....

Så... kanske bäst att vara utan båt :-)

Närå. Man kan ju bara räkna på det man vet. Och ha buffert för sådant som kan gå sönder oförutsett.

Så jag tro dina 10% är rätt vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är svårt. Men vi exkluderar båtplatsen upptagning iläggning och förvaring. För mig är det gratis inte för andra.

Själva grundunderhållet är inte dyrt ett par tusen max.

Men sen när nått tar slut och då inte bara motorn.

Tex:

Stolar kostar 2000kr styck på rea men du kan ge dig på att gamla underredena inte passar så då blir det 2000 kr till styck.

Motorproblem blir lätt 5-10 000 när det blir nått.

Samma sak med drevet.

Sen kapellet 15-20 000 när det ska bytas.

Styrningen 3000-7000kr

Nya dynor i båten 5-10 000.

Nytt kök 3000 kr

Värmare renovering 4000 kr

Ny motor 80-150 000

Lite plastjobb 6000kr

Nytt bord med nytt stativ för det andra inte passar 5000kr

Ny plotter 6000 kr

Ny stereo med nya högtalare 3000kr

Ny tank 7-8 000kr

Allt detta kanske inte finns i din båt men allt här har väl en hållbarhet på ca 10-15 år. De här grejerna får man just inget för när man säljer båten men den blir mer lättsåld. En van båtköpare köper en båt där allt är tipptopp eller en båt utan för man vill ändå göra den till sin och sen använder den till allt börjar bli slut. Den ovana båtköparen köper båten med alla dessa grejer som då har 2-3 år kvar i tron på ett problemfritt båtägande och sen blir det inte riktigt som denne tänkt sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underhåll kostar, helt klart!

Räkna sedan med minst 1 liter per körd distansminut, gärna till sjömackspris.

Sedan är det bara att räkna....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte faktiskt på det där ang. skrov etc, så om jag köper en 00 eller så slipper jag plywoodkonstruktionen? Går det att se någonstans när dom olika märkena slutade med det byggsättet? Känns ju som att man inte vill köpa en med ruttet trä men å andra sidan så borde man kanske se det vid inspektion av båten. Tack för tipset!

Ser inte att du egentligen fick något svar på detta?

Generellt sett gick byggmetoderna upp ett snäpp i kvalitet under senare halvan av 90-talet i USA. Det är fortfarande trä i konstruktionerna på många ställen. Det är det även i våra nordiska båtar. Oftast det som är av trä är skott, durk, akterspegel och inre konstruktioner. Amerikanarna har en förkärlek att bygga upp inredningen i trä och laminera på och lämna baksidan obehandlad, det är denna obehandling som skapat jobbiga problem. Nyare båtar har man behandlat träet och ofta lackat det för extra skydd. Generellt sett ska man hålla båten snustorr inuti som generell princip ändå. Lite slagvatten kan det bli under motorn (i vissa båtar kan en kraftig aktersvall rinna över badbryggan in, bör undvikas), men torka ur alltid är min princip, kolla däcksluckor, pulpiträsten osv så det inte läcker, tätningsmedel har typ en 10-års livstid sen börjar det torka och spricka, noterade några såna på min Fiur Winns från 2006 nyligen. I norden brukar de flesta inredningar numera sen 15-20 år (?) göras som en insats som droppas ned, helt i glasfiber så de är "bättre" men finns ibland trä i skott, akterspeglar osv. Akterspeglar i trä...well, finns i de flesta båtar faktiskt och genomföringar, läckande fästen och det går oupptäckt i flera år och det är kört. Leta efter gamla hål, rostiga bultar, knacka noggrannt och lyssna efter hårt eller mjukt ljud.

Allt ovan är generaliseringar, alla tillverkare och båtserier är lite olika, men som du säger, ju nyare desto mindre risk generellt men betyder inte att en båt från slutet 80 är en dyngvåt trasa heller, men för en såpass gammal bör man vara noggrann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Så olika på vad din bryggplats, uppställning, Sjösättning kostar.

Har man egen vagn och båten på tomten så är ju den utgiften liten.

Sen får du räkna på vinterkonservera med ca 10-15 liter glykol.

Du kommer kanske köpa en pressening vart eller vart tredje år. Täckställning, fast den bör ju hålla några år, men en kostnad iaf.

Du ska serva motorn med olja o filter varje år.

Tändstift, bränsleflter..kanske inte varje år eller kanske lika bra det.

Impellern och bälgarna till drevet är olika skolor om hur ofta, samt olika kostnad om man gör det själv eller köper jobbet.

Sen får alltid något sönder o ska fixas. Startmotorn ett år, förgasaren ett annat och generatorn det tredje och år fyra, ja jäklar då var knutarna i drevet dåliga....

Så... kanske bäst att vara utan båt :-)

Närå. Man kan ju bara räkna på det man vet. Och ha buffert för sådant som kan gå sönder oförutsett.

Så jag tro dina 10% är rätt vettigt.

 

 

Det där är svårt. Men vi exkluderar båtplatsen upptagning iläggning och förvaring. För mig är det gratis inte för andra.

Själva grundunderhållet är inte dyrt ett par tusen max.

Men sen när nått tar slut och då inte bara motorn.

Tex:

Stolar kostar 2000kr styck på rea men du kan ge dig på att gamla underredena inte passar så då blir det 2000 kr till styck.

Motorproblem blir lätt 5-10 000 när det blir nått.

Samma sak med drevet.

Sen kapellet 15-20 000 när det ska bytas.

Styrningen 3000-7000kr

Nya dynor i båten 5-10 000.

Nytt kök 3000 kr

Värmare renovering 4000 kr

Ny motor 80-150 000

Lite plastjobb 6000kr

Nytt bord med nytt stativ för det andra inte passar 5000kr

Ny plotter 6000 kr

Ny stereo med nya högtalare 3000kr

Ny tank 7-8 000kr

Allt detta kanske inte finns i din båt men allt här har väl en hållbarhet på ca 10-15 år. De här grejerna får man just inget för när man säljer båten men den blir mer lättsåld. En van båtköpare köper en båt där allt är tipptopp eller en båt utan för man vill ändå göra den till sin och sen använder den till allt börjar bli slut. Den ovana båtköparen köper båten med alla dessa grejer som då har 2-3 år kvar i tron på ett problemfritt båtägande och sen blir det inte riktigt som denne tänkt sig.

 

 

Underhåll kostar, helt klart!

Räkna sedan med minst 1 liter per körd distansminut, gärna till sjömackspris.

Sedan är det bara att räkna....

 

Helt klart kostar allting, så är det. Även med bilar så köper man inom sin budget ungefär, sen går man oftast upp ett par steg "för att det blir så bra" och sen går dyra saker sönder. Händer jämt. :)

 

Trevligt med en liten lista (även om den är höftad) så man kan ha det i tanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tänkte faktiskt på det där ang. skrov etc, så om jag köper en 00 eller så slipper jag plywoodkonstruktionen? Går det att se någonstans när dom olika märkena slutade med det byggsättet? Känns ju som att man inte vill köpa en med ruttet trä men å andra sidan så borde man kanske se det vid inspektion av båten. Tack för tipset!

Ser inte att du egentligen fick något svar på detta?

Generellt sett gick byggmetoderna upp ett snäpp i kvalitet under senare halvan av 90-talet i USA. Det är fortfarande trä i konstruktionerna på många ställen. Det är det även i våra nordiska båtar. Oftast det som är av trä är skott, durk, akterspegel och inre konstruktioner. Amerikanarna har en förkärlek att bygga upp inredningen i trä och laminera på och lämna baksidan obehandlad, det är denna obehandling som skapat jobbiga problem. Nyare båtar har man behandlat träet och ofta lackat det för extra skydd. Generellt sett ska man hålla båten snustorr inuti som generell princip ändå. Lite slagvatten kan det bli under motorn (i vissa båtar kan en kraftig aktersvall rinna över badbryggan in, bör undvikas), men torka ur alltid är min princip, kolla däcksluckor, pulpiträsten osv så det inte läcker, tätningsmedel har typ en 10-års livstid sen börjar det torka och spricka, noterade några såna på min Fiur Winns från 2006 nyligen. I norden brukar de flesta inredningar numera sen 15-20 år (?) göras som en insats som droppas ned, helt i glasfiber så de är "bättre" men finns ibland trä i skott, akterspeglar osv. Akterspeglar i trä...well, finns i de flesta båtar faktiskt och genomföringar, läckande fästen och det går oupptäckt i flera år och det är kört. Leta efter gamla hål, rostiga bultar, knacka noggrannt och lyssna efter hårt eller mjukt ljud.

Allt ovan är generaliseringar, alla tillverkare och båtserier är lite olika, men som du säger, ju nyare desto mindre risk generellt men betyder inte att en båt från slutet 80 är en dyngvåt trasa heller, men för en såpass gammal bör man vara noggrann.

 

 

Noga kontroll på allt när det gäller skrov och kolla efter fukt och varningsflagg, check! Vill ju gärna undvika så mycket trä som möjligt så blir väl att leta efter en fräsch båt runt 00' eller liknande för att vara safea på det fallet. Ingen garanti på att det är bäst, men som du sa en mindre risk iaf. :)

 

Tack för inlägget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett att det kommit ut en del bowriders på blocket på senaste. Men antar haft du har koll :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ögonen på alla som legat ute, så fort man får strötid på jobbet så görs det alltid en dammsugning av blocket. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! :)

 

Hade tänkt att man hade kunnat knipa ett kap nu efter säsongen är slut men pengarna har försvunnit i snabbare takt än Usain Bolt springer 100m då jag och sambon flyttade till nytt boende och har köpt på oss en hel del nya möbler. Som bara "är ett måste" enligt den bättre hälften. :)

 

Har därför fått skjuta på båtköpet ett tag men kommer ta tillvara alla tips jag fått när jag ska ut och "knacka skrov" under 2016 och förhoppningsvis hitta en bra båt! :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

Har nog råkat köpa mig in i en båtusling tillsammans med en kompis, började som ett roligt skämt men vi ramlade över ett slitet men körbart skrov med motor och allting som verkade fungera för en spottstyver.

Återstår att se när vi kommit hem med båten och se om det är tusenlappar i sjön eller om det kan bli ett roligt (men slitigt) projekt att börja med. Lite skillnad mot båtarna jag kikat på om vi säger så, men budgeten är betydligt mer fickvänligare. ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
On den 31 maj 2016 at 12:36, andersvestlund sade:

Har nog råkat köpa mig in i en båtusling tillsammans med en kompis, började som ett roligt skämt men vi ramlade över ett slitet men körbart skrov med motor och allting som verkade fungera för en spottstyver.

Återstår att se när vi kommit hem med båten och se om det är tusenlappar i sjön eller om det kan bli ett roligt (men slitigt) projekt att börja med. Lite skillnad mot båtarna jag kikat på om vi säger så, men budgeten är betydligt mer fickvänligare. ;)

Fickvänligare.....................................................

Finns inte när det gäller båt!!!!!!!!!!!

Allt är dyrt eller dyrare!!!!!!!!!!!!!!!!

Krass verklighet....................................

 

 

Om man inte kan göra allt själv å har tillgång till ......ja -det mesta................

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies