Gå till innehåll

Hjälp med båtval


TTT

Recommended Posts

Som rubriken lyder, jag är på jakt efter en bra styris med fyrtaktare. Budgeten ligger på 80.000 som absolut max!

Jag vill gärna ha en på över 5 meter men inget absolut krav, bra sjöegenskaper är däremot ett krav då jag inte bara kommer att använda den till finåka utan även till fiske vår och höst!

 

Och jag vill ha båt nu  :D

 

Så vad har ni i gömmorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte borde svara eftersom jag aldrig ägt någon 19 fotare fast däremot 15 och 22 fots nimo. Är ju från Borlänge och åkt båt på Runn sen 60 talet och sett , åkt, och haft många bekanta och vänner som åkt Nimo19 ht. Har aldrig hört någon klagat på gången eller kvaliten på dom båtarna utan tvärs om varit mycket nöjda med dom. Nimo tillverkades ju i Falun och har alltid varit mycket vanliga på Runn Hur dom står sig mot mordärnare båtar i havsmiljö vet jag inte , ej heller hur styrisarnas kvalite är om man jämför mot de som byggdes i Falun. Däremot skulle jag välja att köra med motor på minst 100 hk, gärna mer. M.vh. Dan H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte borde svara eftersom jag aldrig ägt någon 19 fotare fast däremot 15 och 22 fots nimo. Är ju från Borlänge och åkt båt på Runn sen 60 talet och sett , åkt, och haft många bekanta och vänner som åkt Nimo19 ht. Har aldrig hört någon klagat på gången eller kvaliten på dom båtarna utan tvärs om varit mycket nöjda med dom. Nimo tillverkades ju i Falun och har alltid varit mycket vanliga på Runn Hur dom står sig mot mordärnare båtar i havsmiljö vet jag inte , ej heller hur styrisarnas kvalite är om man jämför mot de som byggdes i Falun. Däremot skulle jag välja att köra med motor på minst 100 hk, gärna mer. M.vh. Dan H

 

Tack för dina synpunkter, dom är värdefulla! Jag har nu provkört båten och kan konstatera precis det du beskriver, den känns väldigt trygg men slö med 90 hästaren och den skulle behöva mer pulver på akterspegeln......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte borde svara eftersom jag aldrig ägt någon 19 fotare fast däremot 15 och 22 fots nimo. Är ju från Borlänge och åkt båt på Runn sen 60 talet och sett , åkt, och haft många bekanta och vänner som åkt Nimo19 ht. Har aldrig hört någon klagat på gången eller kvaliten på dom båtarna utan tvärs om varit mycket nöjda med dom. Nimo tillverkades ju i Falun och har alltid varit mycket vanliga på Runn Hur dom står sig mot mordärnare båtar i havsmiljö vet jag inte , ej heller hur styrisarnas kvalite är om man jämför mot de som byggdes i Falun. Däremot skulle jag välja att köra med motor på minst 100 hk, gärna mer. M.vh. Dan H

Vet du förresten var styrisarna byggdes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej TTT , vet inte av vem eller vart dom byggs,, har hört flera alternativ på det men avstår gissa. Därimot så tror jag nimo boats finns kvar i Falun så kanske du kan googla fram nåt tel nr och höra där. Kan tillägga att jag känner nimo ägare som åker v6 a 200 hk och får det funka fint. Så dom tåls att rigga stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info dan h, ska kolla om jag kan hitta mer fakta. Fan vad dåligt med objekt det finns, är det ingen som ligger och trycker på en styris?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att Tejby´s i Oxelösund som byggde båtarna gör/gjorde mycket bra jobb. Hur skicket på just denna är vet jag inte men det vet säkert flera här på CM som jobbar hos firman som säljer båten.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än så länge är det Nimon som ligger bäst till, det enda som talar emot den egentligen är att den har lite för liten motor och att den bara har en sjösättningsvagn, en 80 kärra hade varit optimalt om man får önska fritt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan kolla skicket på tejen imorgon, vågar inte säga något innan jag tittat på den med dom ögonen. Skicka et PM med ditt nummer om du vill att jag hör av mig under morgondagen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahopp, då var det klart  :) Det blev Nimo och det känns bra. Transporten hem blev lite annorlunda då jag inte ville köra 30 kärra så långt, ja ni ser på bilderna  :D

post-162-0-67990200-1437668259_thumb.jpg

post-162-0-87193800-1437668368_thumb.jpg

post-162-0-01274300-1437668443_thumb.jpg

post-162-0-95501800-1437674605_thumb.jpg

post-162-0-06300400-1437674640_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till ekipaget.

 

Hade en hel del kontakt med Nisse Morelius på tiden han tävlade med sina båtar.

Härig människa.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat båten ordentligt och jag är mer än nöjd  :thumbsup:  den går grymt bra i all typ av sjö! (en större motor hade iofs inte skadat men den är fullt tillräcklig)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste ju hitta någonting som inte är så bra på båten :D Stolarna är aningen låga för min lekamen, 50cm till sittdynan. Jag skulle behöva ca 65cm höjd eller högre till sittdynan för att få en optimal körställning.

 

Jag har nog dom här stolarna, http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/battillbehor/stolar/batstol-651012/

 

Stativen är 36cm höga och innerdiametern 64,5mm och ytterdiametern 73mm.

 

Är det någon som kan rekommendera några bra stolar? , alternativt högre stativ! Optimalt vore nog någon typ av ståstolar men det kanske är overkill i en styrpulpa?

 

Det kanske rentav finns någon som har ett par stolar i gömmorna?

post-162-0-87198100-1437912004_thumb.jpg

post-162-0-67288900-1437912035_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack Speedy!

Jag har iofs varit i den världen länge, men den här båten är ny för mig. (har en 44 fotare också)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade med Nimo Boats och det visade sig att den är mer udda än jag trodde, det är endast 4 ex tillverkade för "eget bruk". 2 vita, 1 blå och 1 röd. Dom har tydligen åkt Rosis med dom också! (235hk och 59 knop) så dom tål tydligen att riggas ordentligt  :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, det är väl ingen större risk att jag möter någon av dom andra  :) (skrovet är samma som Nimo 19 ht, så dom finns det många utav, men styrisarna är lätträknade)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat plotter och varvräknare så jag återkommer med fartuppgifter i helgen, det kanske finns någon propp som går bättre än originalet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite hiss av både motor och trimplan skulle kanske kunna ge ett par extraknop också ihop med en vettig propp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies