Gå till innehåll

Nyheter i Marinbranchen.


Lars Ström

Recommended Posts

4 minuter sedan, David sade:

Robban, jag har en elbil och en laddhybrid.

Elbilen brukar vara ansluten med 3-fas 7 A och laddar ca 3 h/natt ofta omkring 3-tiden. Laddhybriden är inkopplad på 13A enfas och laddar ca 2,5h, också nattetid.

Huset är från 40-talet och har en 10kW LV-värmepump. Ingen lastbalansering och det funkar prima med 20A huvudsäkringar.

Absolut. 
men då behöver du kanske 10kwh per fordon när du laddar. 
 

en båt som skall Gbg - Marstrand behöver sedan 160kwh. Och i stolpen finns 3A enfas.... det blir måååånga nätter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, robban sade:

tja lite samma problem som för bilar då, i mina tassemarker lägger de ner en halv förmögenhet på att dra en ny 50a kabel till ~500 hushålls garage så man kan ladda elbilar. kan tänka mig vilket tjafsande det blir när krämen tar slut där :)


Där har du väl en anledning till alla batterifabriker som byggs. Tanken är att lagra energi lokalt, så överföring av el kommer (är) en flaskhals. Tesla säljer det redan idag. Ladda batteriet (tänk batteri typ ett kylskåp) under natten eller via lokal produktion (sol eller vind). 
Lär ju ta ett gäng år innan det är på plats. Innan det finns infrastruktur för båtar lär det ta längre, iaf ute i skärgården. Nu gör de ju en bilfärja på el, men den laddar varje gång den lägger till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går en stor elektrifierad färja över Öresund. 
9000kw framdrivningseffekt. 
 

280ton lithiumjonbatterier räcker för att kunna köra 14km.... energidensitet är verkligen parodiskt låg på batterier när man behöver stora konstanta effektuttag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag gärna sett någon smidig hybridlösning man kan konvertera båten med. Kör ofta runt 7knop när jag har tid och framförallt hade det varit skönt att slippa väcka alla båtgäster i hamnen under sommaren varje gång man drar till jobb mitt i natten. Man hade kunnat finlira lättare i hamn också med elmotor. Men för att flytta fram mina 8,5ton i över 20knop får jag nog vänta några år till, men gillar att folk vågar ta steget redan nu så infrastrukturen är fixad tills man själv har råd. 
 

Vissa orkar inte vänta på smidiga lösningar utan fixar halvdana lösningar själv. Men jag gillar det:

sorry för offtopic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har drevbåt är det väl något i denna stilen som gäller.

Om man däremot har rak axel är det ju enklare. Det finns färdiga lösningar där man monterar en elmotor som driver axeln via rem och kopplas i/ur med magnetkoppling. Kan även gå som generator och återladda när man kör ordinarie motor.

Beta marine har även helt färdiga lösningar där elmotor och allt kommer monterat på dieseln. För normala fritidsbåtar går det ju idag att få rimlig aktionsradie strax under skrovfart med LiFe-batterier.

 

För lite större kommersiella båtar som färjor etc tror dock inte jag att det är batterier och laddningsstrukturer som är framtiden utan vätgas och bränsleceller.

Det drar med sig alldeles för mycket miljögriseri för framställningen av dessa högpresterande batterier. Li-jon innehåller ju dessutom konfliktmetall som ju i dagsläget endast verkar finnas på ett ställe här i världen i nån större omfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller stora båtar håller jag med dig, där är vätgas eller faktist syntetiskt Bränsle ett bra alternativ.

 

När det kommer till mitt båtåkande så blir det ofta mellan 40-60 distans när vi tar en tripp på 3 dagar. Häruppe har inte ens någon av öarna el framdragen.

 

Sen tycker jag det är otroligt dumt att stoppa i massor med batterier i fritidsbåtar som nyttjas så lite, bättre batterierna får arbeta i lätta fordon etc som iallafall har en något högre användningsgrad. 

 

För stugbåtar som bara ska ut nån kortare sväng är ju batterivarianten dock inte så dum redan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så är det nog. För båtar liknande din tror jag nog aldrig ren batteridrift blir aktuell. Såvida inte någon väldigt revolutionerande variant kommer fram. Många har förhoppningar om natriumbatterier, men det skulle nog bli svårt ändå.

För segelbåtar, sniptyper och andra med snällt vattensläpp tror jag dock mycket på det. Man blir förvånad när man ser hur lite effekt som egentligen behövs för att putta fram dessa strax under skrovfart i smutt väder. En snipa på runt 20-24 fot och 1,5-2 ton behöver inte mer än ett par kW i 5-6 knop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä de är riktigt snåla... Gillar ju snipor också så man kanske får byta båt. Sen är det nog så att med en Segmo får man gå ner i toppfart en del men den är faktiskt väldigt snål för att vara en stor planande båt

 

Gör man omvandlingen på effektivitet likt den med en fossilbil vs elbil dvs tar en fossilbil 6 kW så tar en elbil 2 kW dvs så Segmon tar ca 10 kW i 25 knopade bensin så tar den strax över 3 kW på el.

Stoppa i ett 100kW batteri (ca 600kg 160 wh/kg)så skulle den idag gå ca 30 nm så batterierna måste bli 3 ggr bättre ungefär innan det är riktigt gångbart. Det lär ta sin tid men behöver inte vara helt långt borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du segmon på 1l/M i 25knop? Det är extremt snålt för den storleken. 
 

i min coronet, som är tung men ändå ganska representativ för storleken, så vill den ha 2.5l/M i 25knop. 
så idag har jag 200M teoretisk räckvidd. Alltså va 170M praktisk räckvidd då man aldrig vill köra slut. 
det vill man inte med eldrift heller. 
 

ersätter jag 500l bensin plus tankar så motsvarar det nog ganska exakt 500kg. Plus att elmotorerna är lättare. Så elmotorer plus 120kwh batterier går nog ett upp mot idag. 
 

Räknat baklänges från förbrukningen så behövs ca 180kw eller 240hk för att nå 25knop med min båt. 
 

120kwh batteri, med reserv innebär knappt 100kwh användbar energi. 
effektivitet på 95% i den elektriska drivlinan ger ungefär 33min i marschfart. Sen skall man ha lite för hamnmanöver etc. Så realistiskt absolut Max 25min i 25 knop = 10M. Från min hemmahamn björlanda innebär det att jag teoretiskt endast kan nå 3 hamnar. Allt annat ligger utanför räckvidd. 
 

så för att vara en tänkbart i en planande båt som inte är av allra mest hypermoderna snitt (alltså 99.98% av alla båtar i Sverige), så måste energidensiteten minst fyrdubblas  OCH alla hamnar måste ha snabbladdning likt tesla superchargers för kanske 20 båtar simultant. 
och med 6 veckors beläggning om året tror jag det blir en tuff investering i en hamn. 

och då är det ändå en båt som drar 2.5l/M. 
hur många storebro, princess etc lapar inte i sig det dubbla minst? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Lindskrot Jag åker på 1,2-1,3 i 30-32 knop. De som har dieslar i sina klarar sig på litern vid samma fart. Så jag överslagsräkningen på 1 liter (Min är ju utväxlad för lägre farter så jag tappar effektivitet i propparna)

 

Men min och din beräkning stämmer ganska väl mot varandra.

 

Runt 100 distans baserar jag på att jag ska kunna åka och sen ladda hemma jämt från solcellerna på huset.På vintern skulle båten kunna funka som energilager åt huset.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar tanken med eldrift i båt. Jag är inte matematiker eller extremt insatt, dock skulle jag gärna ha det i våran båt - allt el hade varit magiskt! Tyst och bra på alla sätt! Laddning är ett stort problem - hur skall man kunna ladda och vilken räckvidd vill man ha? 

Personligen så vill jag kunna åka in och ut för motor en helg = 45 distans. Sen vill man kunna ha värme, kyl och spis på samma batteribank. Extremt effektiva solceller som laddar även när det är helmulet - som nu i december - då kan vi börja ha det i fritidsbåtar. 

Alternativt om du har en mindre båt och inte har bråttom. 

 

Idag när vinden mojnar eller om det blir alldeles för stökigt med mycket vind så vill vi kunna köra för motor. Med en dieselmotor så är det bara att starta och köra. Diesel finns överallt, lätt att ha med sig två 10L dunkar extra = 140L = 240 distans med god marginal. Vi har ju tagit oss till och från Gotland när det skulle blåsa, men mojnade - med ett stort segel typ Code hade vi iofs kunnat komma över med vettig fart. 

 

Jag ser ju när vi är ute med vår jolle som har elmotor att så fort man går över deplacement fart så börjar det dra betydligt mer energi. Tystnaden när man piper runt är ju galet bra! När man skall göra något, lägg om ankare, eller liknande är det mycket trevligare att slippa motorsmatter. Kanske ska tillägga att jag njuter av motorsång, typ V8 eller mer - inte av en gammal tvåtakt utombordare som bara låter.. 

 

Som det ser ut idag är batterierna inte tillräckligt effektiva och det finns inte tillräckligt effektiv laddning. Den dagen som solcellerna blir effektivare både gällande verkningsgrad och ljuskänslighet så har vi tagit ett stort kliv framåt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Landade i brevlådan igår. Tema elBåtar. Tror man får denna som medlem i båtklubb så jag gissar att många andra här också fått den. 
 

3A859CF0-EDD3-4747-A6DC-BF3FC3F57E7B.jpeg.562b87241c6b1ff7b2a90b694ec297e2.jpeg

  • Like 1
  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken härlig grej.. perfekt till lilla gummijollen. Vill ha😃

Den fanns ju tidigare någon, ingen nämnd ingen glömd, som tyckte vi borde ha hjälp att köpa elcyklar. Tänk att folk inte kan vara på plats när man behöver dom...😒

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Det måste vara enkelt att designa båtar nuförtiden....... Behövs bara en linjal.

Den skulle kunna komma i ett platt paket från Ikea så skruvar man ihop den själv😁

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2021-01-21 at 22:15, Navigare sade:

image.png.19cce2c1c8732f7c15004b2d149f64da.png
Finska båtvarvet Swan snickrar på en motorbåt. Cool placering av påhängsmotorerna. 


faktiskt ett väldig smart sätt att få hel badbrygga OCH utombordare. Bästa av två världar. 
Nu har inte just denna designer tänkt så men annars tror jag även att linjerna går att få ihop bättre med denna lösning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Kalle AMK sade:


faktiskt ett väldig smart sätt att få hel badbrygga OCH utombordare. Bästa av två världar. 
Nu har inte just denna designer tänkt så men annars tror jag även att linjerna går att få ihop bättre med denna lösning. 

Hmm 🤔 

då utombordarna  hamnar på ”insidan” av båten så måste de väl bli inombordare....

  • Bedrövad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2021-01-21 at 22:15, Navigare sade:

image.png.19cce2c1c8732f7c15004b2d149f64da.png
Finska båtvarvet Swan snickrar på en motorbåt. Cool placering av påhängsmotorerna. 

Man får vara försiktig vid upptiltning verkar det som....😀

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2021-01-23 at 14:44, Kalle AMK sade:


faktiskt ett väldig smart sätt att få hel badbrygga OCH utombordare. Bästa av två världar. 
Nu har inte just denna designer tänkt så men annars tror jag även att linjerna går att få ihop bättre med denna lösning. 

Du kan konfigurera ditt exemplar här; https://www.swanshadow.net/configurator/;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Navigare sade:

Du kan konfigurera ditt exemplar här; https://www.swanshadow.net/configurator/;) 

 

Hehe. Lite kan man ändra t ex vilket tak eller hur många sittplatser båten ska ha. Men linjaldesignen får man inte fingra på.

Tycker iaf att det är seriöst att olika tillval ändrar Range-värdet som bogpropeller t ex. 

K

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

En sightseeingbåt har konverterats till att köra på batterier, ska nog passa på att ta en sväng med den under sommaren.

https://www.mitti.se/nyheter/han-bytte-dieseln-mot-tesla-i-bat-fran-dagen-d/repucj!pubfHCu9J8sQs19u4xvg/

https://ecosightseeing.com/elkonvertering.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hoppas att detta kan bli något för båtpendlare runt Stockholm om några år

https://www.mitti.se/nyheter/sa-kan-batpendlarna-svava-fram-redan-om-ett-par-ar/repucy!yF5pMXY55TY2N1gEx1yfTA/

https://candelaspeedboat.com/2021/03/25/candela-public-transport-is-coming/

 

Det är egentligen inget nytt eftersom bärplansbåtar funnits i många år, även som passagerarfarkoster.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2020-12-18 at 14:16, Rackzo sade:

Jag gillar både el och arneson drev. Kanske man ska börja med något sånt här till jollen?

 

https://www.temofrance.com/en_GB/

Intressant manick. Som en modernare variant av dom V8or som Thailändarna har på sina longtailbåtar.. Undra om fransosen åkte till Thailand, njöt av trevligt damsällskap och fylla, kom på idén på planet hem när han var tvungen att rättfärdiga sin resa.. 😅
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

2 veckor gammal nyhet om Marine Store, https://www.realtid.se/telegram/nimbus-forvarvar-marine-store-180-miljoner-kronor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies