Gå till innehåll

Nyheter i Marinbranchen.


Lars Ström

Recommended Posts

Vet inte om det är nyhet, men jag har inte hört talas om denna varianten på foil tidigare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
  • 5 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Det står i annonsen att koldioxidutsläpp minskas med nästan 98% på tomgång.

CO2-utsläpp står väl i direkt relation med förbrukning. Kan tomgångsförbrukningen sänkas så mycket?

Min optimal 150hk dricker 1,3l/h på tomgång. Skulle denna motor då dra under 4 centiliter / timme på tomgång?

 

K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett Evinrude E-TEC 2 takts 150 G2 3 cylinder powerhead man lagt ner och skruvat fast dito växelhus till.

Just den motorn har låg bränsle förbrukning med vet inte exakt hur lite.

 

https://www.popularmechanics.com/technology/a27911612/e-tec-150/

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-08-14 at 01:11, Kalle AMK sade:

Det står i annonsen att koldioxidutsläpp minskas med nästan 98% på tomgång.

CO2-utsläpp står väl i direkt relation med förbrukning. Kan tomgångsförbrukningen sänkas så mycket?

Min optimal 150hk dricker 1,3l/h på tomgång. Skulle denna motor då dra under 4 centiliter / timme på tomgång?

 

K

Min gamla båt med E-TEC 150 HO G1 drog 0,7 l/h på tomgång. 😃

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då drar min Optimax tyyyp 97% mer. 
0,7 känns nästan overkligt lågt. Menar inte att jag misstror dig. Tvärtom. Med en fyrbladig åker jag ca 3,5-3,8 knop på tomgång. 0,2 l/nm. Fantastiskt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optimaxen är rätt törstig på låga varv medan E-tec:en är supersnål där. Beror mycket på insprutningstekniken som ger E-tecen ett försprång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jämförelse tog min fyrtaktade port-insprutade Yamaha F150A 1,8 l/h på tomgång och 55l/h på fullt. Min nuvarande förgasarmatade tvåtaktade Yamaha 150F tar 8 l/h på tomgång och 72l/h på fullt. Så E-tecarnas lean burn på låglast verkar ge resultat. Åtminstone Yamahas intresse har hittills varit svagt för direktinsprutade fyrtaktare, bara största F425 har det. Nån som har koll på de andra märkena..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, JARB sade:

Åtminstone Yamahas intresse har hittills varit svagt för direktinsprutade fyrtaktare, bara största F425 har det. 

Och F375.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-08-16 at 09:16, Kuling sade:

image.png.b9738a7302c88926b88ba5f3cedaf203.png

 

De är rätt snåla på tomgång enligt denna tabell i alla fall

Stämmer ganska bra

y4mZRTvD1TpKWjBcNHyh72WtgborduvbH499nFm1BZoaH-VlJ_IIn-f8p2yd7JDdtTSo7spp0Wi_RGN7xNqFNpGWrSxZ_Kk29EvlFUY1fTaCx9Cs05qePWMPJE-h-Zr60OJnfpMEswE9GIgPeEZbiXY-eTXe4b7PHtV091GVFn1ZEGqcextY13MUkAmqYOaCbmbYmFrkT5sv327om_7QIHsQdR7xG43FzI9Djy9Vquqw3M?encodeFailures=1&width=480&height=640

y4mXjYOryCTTY5z6ReJgV8nymrVIilq3UZn7ew4JQtIXOzy_0RyQ09XVzFI0zMEMb9nAyE8_Zqx4WrvIyZbwug4EON0o16Vs5c1_xf8C07B3oVvNbG0SpqW8lmuIE7ExS6WySmc8HK7r8THGZNxzudBH0ez2ON_mt7BtJ80B4L6WbUoC5uIwJQDCMiaISbu1v3Y1c2zz0GbUaeXzCyhsMzuJHlr0TCkWAAM4DIT9a9A6FU?encodeFailures=1&width=480&height=640

y4mXjYOryCTTY5z6ReJgV8nymrVIilq3UZn7ew4JQtIXOzy_0RyQ09XVzFI0zMEMb9nAyE8_Zqx4WrvIyZbwug4EON0o16Vs5c1_xf8C07B3oVvNbG0SpqW8lmuIE7ExS6WySmc8HK7r8THGZNxzudBH0ez2ON_mt7BtJ80B4L6WbUoC5uIwJQDCMiaISbu1v3Y1c2zz0GbUaeXzCyhsMzuJHlr0TCkWAAM4DIT9a9A6FU?encodeFailures=1&width=480&height=640

y4meli_V-I46P9Bv0cNXU6zCa89DayWteTKMVEwIaeTGwgKlekOpIzlSIBo7Piyb1K0XKzIdiMVkzr_teYXw7EolNJOgxRBWA10G0XtNZIgHurf3h5hRPj0Wsb8PF1GuGSRPc-BO3tfLgP61jUl1sD0zF3lzzi5yqsGkLD4TPFTVLTSpBQYHouUf7AmrmQcy4Rhp0zKTkKuA3gknjDU0W-27OgIzk6ZW-K4qmQqLImrVuY?encodeFailures=1&width=480&height=640

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Nu vet jag inte riktigt vad den väger, men inte jätte imponerade siffror med 1200hk.. 🤔

 

BD195E9E-DED6-433E-9F9B-EC85A69BBB27.jpeg.ebb6b0d1d23f06e7e882afa188ed395b.jpeg

BF712FC2-761A-413A-952D-69954BB18670.jpeg.1f1174e8c6355346b4f51cd3f882b28b.jpegE7EC542A-E584-45FE-BF8E-3C9CBA4658BE.jpeg.d82e47d5753eb40c0773e3cb0de4e211.jpeg

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3368kg plus motor. Ingen lättviktare precis men håller med. 1200hk är mycket. Tror iofs inte Merc V12 är en fortåkarmotor heller.

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker min FF-coupe borde närma sig den hastigheten med 1x600HK. Den är också 30 fot (ca). Någon som vill sponsra med en V12-maskin så testar vi. Ni kan få en KAD44 (DP-E) för besväret. Jag är beredd att göra ett avsteg från min aktersnurreaversion för den goda sakens skull.

 

Intresserade ställer sig på kö...

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Rent allmänt känns det som dom stora drakarna i marinbranchen har lämnad medelklassen och endast tillverkar saker för välbärgade grupper.

Lite trist men själv struntar jag i det. Inga planer på att köpa något nytt i båtåkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...

Var förbi grannen (Östersjökompaniet) och såg denna lapp, någon som vill ta över?

DSC_05832.JPG.b0467fd59e5363a3ce28f865649080fe.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies