Gå till innehåll

Nyheter i Marinbranchen.


Lars Ström

Recommended Posts

  • 3 månader senare...

Jag gillar vanligtvis inte SeaRay då dom alltid har rätt fula linjer men jag tycker nog ändå att dom fått till en riktigt modern badbåt i SLX 400 OB.

Kanske mer anpassad för platser med säkrare väder än i norra Europa dock.

 

4C0B61B2-9D35-4BED-9F81-1545D7E99B84.jpeg.b6136a668773cb92daeb37ccebd86d41.jpeg

 

FFCC873A-4E5D-4821-80E6-E14A4D5D6778.thumb.jpeg.c1ab76072f86fe39dea03b9363321caa.jpeg

 

https://youtu.be/r7IISohOrhM

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Enligt flera båttidningar har den tyska båttillverkaren Bavaria Yachtbau lämnat in ansökan om konkurs tidigare denna vecka. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

 

Utan att vara för hård på min forne arbetsgivare tror jag att detta är bra!

 

IMG_20180522_133806.png

  • Like 2
  • Tumme upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Sällan nån postar nåt om wakebåtar här, så nu är det väl dax? Det här lär vara världens första aluminium-wakebåt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
  • 1 år senare...

Snygg. 
 

men nu måste jag vara en surpelle... 

160kwh batteri som laddas fullt på 3.5h. 
i vilken Marina kan man koppla in sig och ta ut 50kw ur uttaget?

i en svensk Marina skall man vara glad om du kan ta ut 2kw under sommaren. På vintertid kaaaanske du kan få 16a enfas. Då tar det 45h. 
 

så om man åker Göteborg - Marstrand (ja man får paddla en bit för batteriet tar slut) efter jobbet på fredag, så kan man åka hem igen sent söndag kväll... 

 

eller har era hemmahamnar några planer på att bygga ut med laddstolpar? Kan säga att Grefab inte funkar åtminstone. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes! Det är inte ofta jag surar. 
men om man ligger 4 båtar i bredd på sommaren och eluttagen räcker till hälften, så är det inte läge att ladda sin båt så att säga. 
 

dumma idéer måste få kallas dumma idéer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska det byggas ett antal laddstationer i Stockholms skärgård. Trots det tror jag det blir svårt med el-båt på ett gäng år. Men visst vore det kul kunna åka runt tyst (och fort). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man håller på att bygga gigantiska datorhallar i mellansverige och det byggs laddstationer i hela Sverige. Samtidigt drar man ner på byggandet av elnätet. Allt från stamnät, regionnät till lokalnät. Datorhallarna drar mer än större städer. Undrar hur detta ska funka? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Anders smuggler sade:

Man håller på att bygga gigantiska datorhallar i mellansverige och det byggs laddstationer i hela Sverige. Samtidigt drar man ner på byggandet av elnätet. Allt från stamnät, regionnät till lokalnät. Datorhallarna drar mer än större städer. Undrar hur detta ska funka? 

Ja det är nog det största bekymret i sammanhanget. Sen är jag nog lite inne på samma linje som Lindskrot - det dröjer nog ett bra tag innan elbåt är ett vettigt alternativ, annat än i badkar och i Rc-modell

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Var en jävla beväxtning på just drev, trimplan osv för min del när jag tog upp. Inget på skrovet dock.

Hempel Hard Racing copper där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Speedy sade:

Går nån av de här att få tag i tro?

https://selektope.com/products-available/

 

och funkar det på drev med? Där växer det ju såklart som värst...

 

 

 

Känner en kille som är investerad i bolaget 🙄😂 

 

I-tech är det som tar fram det, svenskt.

 

Är på g att säljas till privatkunder, men kan ta ett tag.. 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Lindskrot sade:

Yes! Det är inte ofta jag surar. 
men om man ligger 4 båtar i bredd på sommaren och eluttagen räcker till hälften, så är det inte läge att ladda sin båt så att säga. 
 

dumma idéer måste få kallas dumma idéer. 

Hönan och ägget.

Först kommer båtarna, sen laddstationerna. Utan entusiaster som tar fram båtar, lär laddstationer inte dyka upp. 
Förutsättningarna för helt eldrivet båtliv är naturligtvis inte ideala pga vattenmotstånd och att alla båtlivsutövare hamnar i samma vattenhål under högsommaren, MEN visst finns det möjligheter att elektrifiera valda delar av flottan.

- Segelbåtar behöver inte många A för att täcka manövrarna in och ut ur hamn.

- Flera färjelinjer är ideala. Själv älskar jag elfärjan som kajkar runt i vattnen omkring Gröna lund.

- Passbåtsliknande flytetyg, dvs långsmala med god bärighet och litet motstånd som kör i deplacementfart.

- Sen finns det kul gocartliknande småbåtar på bärplan som varken behöver bli svindyra eller överkomplicerade för snabba relativt korta transporter.

 

För övrigt undrar jag hur långt Volgan i artikeln går i 20 resp 25 knop. 17Nm i 25 knop verkar vara en felskrivning.

Korrigering. Ca 40 nm vid ca 20 knop är klar användbart för min del. Samma koncept i en något mindre kostym är superintressant tycker jag. Ex: https://www.mantaraycraft.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Lind4hl sade:

 

Känner en kille som är investerad i bolaget 🙄😂 

 

I-tech är det som tar fram det, svenskt.

 

Är på g att säljas till privatkunder, men kan ta ett tag.. 

 

 

1 timme sedan, Lind4hl sade:

 

Känner en kille som är investerad i bolaget 🙄😂 

 

I-tech är det som tar fram det, svenskt.

 

Är på g att säljas till privatkunder, men kan ta ett tag.. 

 

Skulle gärna dra på ett lager till sommaren 2021...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Speedy sade:

 

Skulle gärna dra på ett lager till sommaren 2021...

 

Hoppas inte på för mycket.. men jag vill också att du köper och lägger på ett lager 😂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Lind4hl sade:

 

Hoppas inte på för mycket.. men jag vill också att du köper och lägger på ett lager 😂

För att?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en stackars liten aktiepost i bolaget, allt hjälper.😂 Sprid det till alla du känner med tack. Så har jag råd med mer bensin 😁

 

Nä men allvarligt, det verkar vara en grym produkt.

 

Selektope är dessutom ett pulver som kan blandas med de flesta färger, om man är kunnig. Så om nåt år kanske det finns en färdig pulverprodukt man som konsument blandar i sin egna bottenfärg (om man får drömma) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna se 80-100 dist i 25 knop. Då är det klart rimligt för mitt användande att åka elbåt. Men tills dess så får murklorna leverera kraften.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den räckvidden finns inga problem kvar för fritidsbåtar. 
 

även 40M i 20knop kan fungera, förutsatt att all laddstruktur finns på plats och fungerar. 
Men på Marstrand eller Sandhamn en högsommardag så ligger det hundratals båtar. Bara förändringen de senaste 20åren att nästan alla skall ha landström har vida överbelastat alla fritidsbåtshamnar på västkusten. 
vad jag vet så är det bara Strömstad och Lysekil som moderniserat sina gästhamnar de senaste 25 åren på västkusten. 
 

alla andra hamnar räcker inte ens 230v uttagen till besökarna. 
 

tänk då om 100 båtar behöver ladda batterier för att kunna åka vidare. 
 

Det är långt kvar tills det finns trovärdighet i snabbgående elektriska båtar. 
lägg fokus på alla smarta lösningar till segelbåtar, snipor etc. 

 

47 minuter sedan, Gasglad sade:

Jag vill gärna se 80-100 dist i 25 knop. Då är det klart rimligt för mitt användande att åka elbåt. Men tills dess så får murklorna leverera kraften.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja lite samma problem som för bilar då, i mina tassemarker lägger de ner en halv förmögenhet på att dra en ny 50a kabel till ~500 hushålls garage så man kan ladda elbilar. kan tänka mig vilket tjafsande det blir när krämen tar slut där :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Lindskrot, Colorline går på eldrift vid Sandefjord men inte i Strömstad för där finns det inte laddmöjligheter. Klarar man inte ens det så klarar man knappast att ladda privatbåtar i gästhamnarna.

Tanken är häftig, men det är ett jävla jobb innan det blir praktiskt tillämpbart i någon större skala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robban, jag har en elbil och en laddhybrid.

Elbilen brukar vara ansluten med 3-fas 7 A och laddar ca 3 h/natt ofta omkring 3-tiden. Laddhybriden är inkopplad på 13A enfas och laddar ca 2,5h, också nattetid.

Huset är från 40-talet och har en 10kW LV-värmepump. Ingen lastbalansering och det funkar prima med 20A huvudsäkringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies