Gå till innehåll

Enkla Frågor om båtjuridik


BME

Recommended Posts

Jag har en fråga som bör vara enkel för den som kan sin sjöjuridik.

 

hur många personer får man vara i en fritidsbåt, inga somhelst kopplingar till kommersiella  förehavanden.

 

Nu dök det plötsligt upp en till.

 

en klassisk charterRib. Eller liknande båt som är registrerad i fartygsregister mm.

 

Anses den som fritidsbåt om den bara ska ut och badas med? Eller kan den aldrig framföras utan korrekt besättning, eftersom den är fartygsregistrerad?

 

 

Svara gärna med källhänvisning om du har tillgång till det. 

 

Mvh Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Det här är kluriga frågor Mattias. Och jag kan bara redogöra vad jag har fått för svar från KBV.

 

Begränsningen antal passagerare i fritidsbåt styrs av vad båten är godkänd för.

Sitter en skylt från tex Norske veritas eller liknande där det står maxlast och max antal passagerare. Skall finnas på alla svenska båtar. Det är enda passagerarbegränsningen vid fritidstrafik. Det är mig veterligen en del av CE märkningen nu för tiden.

 

En charterRIB anses som fritidsfartyg när den framförs utan kommersiellt syfte. Jag kan alltså ta båten med familjen och bada på sommaren utan behörighetskrav. DOCK skall jag förmånsbeskattas för användandet av företagets båt i privat bruk! Det här kallas något som jag inte kommer ihåg namnet på.

 

Däremot är det inte tillåtet att köra och tanka själv innan jag hämtar kunden, då det anses vara en del av den kommersiella trafiken.

 

Enda källhänvisningen jag kan lämna är transportstyrelsens hemsida. Finns säkert kunniga människor här som kan reglerna bättre än mig. Men förhoppningsvis är det här inlägget en fingervisning i rätt riktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar!

 

det framstår ju som glasklart i den text Alex letade fram.

 

Med lite offensivt tänkande kan man hyra ut sin båt till ett gäng, sedan bli medbjuden och då köra båten, eftersom de andra inte är kapabla till det. (Detta faller nog i rätten om det skulle prövas antar jag)

 

Ett mer aktuellt scenario är ju att en skeppare hyr båten till självkostnadspris av ägaren och tar med sig några polare ut på en tur. Detta räknas då alltså som fritidsbåtskörning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du funderar på att köra ribturer off the record så att säga, och slippa olika tillstånd mm så vill jag bara avråda dig från det i all välmening. Tänk om ni råkar ut för en olycka, det kan bli väldigt tråkiga konsekvenser isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut Jim! 

Jag har inga sådana planer. 

 

Nej frågorna kommer sig av att antalet personer Max i en båt, har jag diskuterat med några personer, men mitt självförtroende svek ett tag när jag ville hävda Max 12 under alla omständigheter. Men nu känner jag mig säker igen. (Visst ett par kan väl klassas som besättning...)

 

Den andra frågan gällde oxå bara just vad som gäller, om man vill ut och åka med några kompisar i t.ex. en fartygsregistrerad båt( om man nu råkar ha möjlighet till det alltså) 

 

Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har noterat en båt som är registrerad som yrkestrafik, tror dom hade nåt slags charter. Båten har nog all utrustning och skepparn har allt som krävs. MEN båten chartras aldrig ut.. (troligtvis prissätter man så ingen vill lägga upp stålarna). Däremot körs båten mycket..

 

Jag tolkar det som att dom har någon fördel med detta arrangemang, och kan inte tänka mig att det skulle vara olagligt ens eftersom man får om man vill göra förlust...  

 

Men vad säger församlingen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man möjlighet att ha båten i samma bolag som något vinstgivande, samt undvika alltför noggrann kontroll från skattmasen, kan man säkerligen ha betydligt lägre utgifter för båten jämfört med att betala allt med skattade pengar.

men jag antar att man egentligen ska beskattas på något sätt om man nyttjar båten privat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har noterat en båt som är registrerad som yrkestrafik, tror dom hade nåt slags charter. Båten har nog all utrustning och skepparn har allt som krävs. MEN båten chartras aldrig ut.. (troligtvis prissätter man så ingen vill lägga upp stålarna). Däremot körs båten mycket..

Jag tolkar det som att dom har någon fördel med detta arrangemang, och kan inte tänka mig att det skulle vara olagligt ens eftersom man får om man vill göra förlust...

Men vad säger församlingen?

Skulle tro att just detta är väldigt vanligt!

Skriv in i veksamhetsberättelsen att du även ska syssla med charter. Köp en båt som är klassad för det. Få tillbaka momspengarna och änvänd dessa att betala på båten några år.

Använd ev. ett av dina andra bolag för att chartra båten då och då, så har du ju en inkomst att deklarera på båten.

När det roliga är slut säljer du båten och är tillbaka på ruta ett.

Jag är ingen expert på företagsekonomi! Men det har funnits några situationer här i stan som verkar ha gått till på detta vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är mycket vanligt.

Var och varannan stor båt är ju sfcmärkt alltså reggad.

Varenda Storebro på donsö är charterregistrerad. Men gör nog inte en enda chartertur per år.

Det är inte olagligt sjöfartsmässigt så att säga.

Däremot skall brukaren förmånsbeskattas när båten används privat. Något som troligen aldrig sker.

Men skattebrott är ju Skatteverkets uppgift att lösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kan väl köra på kommersiell (eller vad det heter, billigare alltså) diesel dessutom. Där finns det nog en stor peng att spara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns om jag förstått det rätt finesser med att ha sin båt i bolag, men eftersom många gjorde detta utan att chartra så har skattmasen varit på som satan på folk om just båtar. 

Har två vänner på olika sidor av landet, den ene hade en Princess V58, funderade på att charterregga och köra skattefri diesel, men riskerna var för stora att åka dit på detta och då även på annat.. Så han tyckte att det var för stora risker, dessutom börjar dom nysta där fortsätter dom.. 

 

En annan kamrat har använt sin privatägda flybridgebåt i sitt jobb och kört ut material till sina kunder i skärgården, han fick en propå från skattmasen att dom inte tyckte att den båten var arbetsmässig.. Att om han skall använda en båt i arbetssyfte skall den vara mindre "boig" typ en Targa eller liknande med stora däck. 

 

Man ska vara väl införstådd i att skattmasen gräver i denna typen av lyxvaror, risken att åka fast är stor.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska inte underskatta skatteverket när det gäller dessa upplägg, det är många som har åkt ditt genom åren. Det finns flera domar där själva dispositionsrätten har medfört förmånsbeskattning, skatteverket har alltså inte beaktat det faktiska utnyttjandet av båten. Sen är det inte alls säkert att du får lyfta momsen vid inköpet heller, dom är inte helt bakom flötet på skattemyndigheten som tur är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies