Jump to content
Donzi

Jag jobbar som Volvo Penta-tekniker, ställ era frågor

Recommended Posts

Holmqvist

Hej!

Jag ska boka en tid på närmaste VP-varv men jag tänkte höra mig för även här, gissar att det blir lite väntetid för min del. 

Låter som att jag och Anders har liknande problem. 

Jag har en D4-210 från 2004 där ingenting händer när jag vrider om nyckeln, allt är helt normalt när jag vrider på tändningen som sätter igång instrument osv. men när jag ska starta händer ingenting. Batterierna är ok och båten startade fint så sent som i tisdags. 
På larminstrumentet blinkar ett batteri i orange. 

Ingen ström kommer till tillslagsreläet, jag kan starta motorn genom att tjuvkoppla den med ström direkt på solenoiden (och den går irriterande bra). 

Finns det något tips på vad jag ytterligare jag kan kolla eller är bara att lämna åt proffsen?

Hoppas att ni haft en bättre första maj-helg än vad jag haft. 

Hans G

Hej! 

Min Kad 42 startar inte efter vintern. Den brukar alltid starta efter 2-3 varv efter vintern. 

Allt gick bra i höstas innan jag ställde in den i båtlokalen, sen dess har jag inte rört den. 

Har kontrollerat batterierna och de är OK i ah också, låter lite trögt när de går runt på startmotorn och den hackar lite ibland, men tror det är normalt för denna tunga kalla motorn. 

Det brakar liksom inte igång, brukar gå igång på nån cylinder först, men icke just nu. Det är som om stoppet är aktiverat. Jag har dödmans grepp på den, påminner om det när man glömmer det. Startmotorn går runt men utan tändning. 

Någon ide? 
Kan det vara stoppet som hängt sig, hur kontrollerar man det? 

Gasglad
3 timmar sedan, Holmqvist sade:

Hej!

Jag ska boka en tid på närmaste VP-varv men jag tänkte höra mig för även här, gissar att det blir lite väntetid för min del. 

Låter som att jag och Anders har liknande problem. 

Jag har en D4-210 från 2004 där ingenting händer när jag vrider om nyckeln, allt är helt normalt när jag vrider på tändningen som sätter igång instrument osv. men när jag ska starta händer ingenting. Batterierna är ok och båten startade fint så sent som i tisdags. 
På larminstrumentet blinkar ett batteri i orange. 

Ingen ström kommer till tillslagsreläet, jag kan starta motorn genom att tjuvkoppla den med ström direkt på solenoiden (och den går irriterande bra). 

Finns det något tips på vad jag ytterligare jag kan kolla eller är bara att lämna åt proffsen?

Hoppas att ni haft en bättre första maj-helg än vad jag haft. 

Blinkar batteri sybolen har du ett larm...borde stå i instruktionsboken, jag gissar på att den tycker att spänningen är för låg i batteriet vad står en voltmätare på när du har vilospänning

Gustav S

Ett tips är att posta frågor i Volvo Penta gruppen på FB. Bra svarsfrekvens där!

Gasglad
2 timmar sedan, Hans G sade:

Hej! 

Min Kad 42 startar inte efter vintern. Den brukar alltid starta efter 2-3 varv efter vintern. 

Allt gick bra i höstas innan jag ställde in den i båtlokalen, sen dess har jag inte rört den. 

Har kontrollerat batterierna och de är OK i ah också, låter lite trögt när de går runt på startmotorn och den hackar lite ibland, men tror det är normalt för denna tunga kalla motorn. 

Det brakar liksom inte igång, brukar gå igång på nån cylinder först, men icke just nu. Det är som om stoppet är aktiverat. Jag har dödmans grepp på den, påminner om det när man glömmer det. Startmotorn går runt men utan tändning. 

Någon ide? 
Kan det vara stoppet som hängt sig, hur kontrollerar man det? 

Kolla så det kommer soppa till spridarna så du inte fått luft i systemet. Tror att stoppen drar på den där precis som de äldre motorerna  så det är vanligare att du inte kan stänga av än att det inte går att starta pga stoppet.

Robertwh

Hej

Jag har 2 X D3-220 med DPS-B och strax under 400h. Har fungerat fint i de 10h jag ägt båten men igår vid tilläggning så kommer vibrationer och ljud från SBs drev. Det är ett dovt dunkande, 1-2 per sek, och enbart i första läget på backen (klick-läget) på tomgång. Annars inga problem. Några tips? Tack på förhand. 

Linkka

Inget som fastnat i propparna?

Hade du loss drevet under vintern, hur såg lager/knuten/oljan ut?

Bengtsson

Skulle kunna vara en knut som gett upp.

Hans G
On 2020-05-03 at 19:03, Gasglad sade:

Kolla så det kommer soppa till spridarna så du inte fått luft i systemet. Tror att stoppen drar på den där precis som de äldre motorerna  så det är vanligare att du inte kan stänga av än att det inte går att starta pga stoppet.

Tack för svar, lite återkoppling!

Behövde koppla på en bil så jag fick mer kraft, pga tung och hög kompression, kontrollerade att bränslet kom fram till spridarna genom att öppna spridarrören. Körde 3 sekunder i omgångar,  med ett spridarrör i taget öppet, när det var klart, så började det komma igång på en cylinder först och sedan braka det igång efter några startförsök. 

Har inte behövt detta andra säsongstarter, kan man göra nåt för att undvika detta till nästa år? (jag hade inte rört något över vintern) 

Gasglad

Gå igenom och känn på alla bajonettkopplingar så att ingen sitter lite löst och gör att du får in lite tjyvluft. Gäller även bränslefilter brukar kunna läcka lite där med.

Robertwh
On 2020-05-05 at 15:31, Linkka sade:

Inget som fastnat i propparna?

Hade du loss drevet under vintern, hur såg lager/knuten/oljan ut?

Hej

Dreven gicks igenom i september och allt var bra, inkl. olja. Har stått inne i vinter men med dreven på båten. Har gått ca 10h sedan oljebytet och yttre inspektion. Var nere och provkörde idag och kan inte provocera fram felet igen. Klonkar lite vi iläggning av växel, men det är ju koner så det klonkar ju. Penta-mekaniker ska ta en provtur i nästa vecka men just nu överväger jag faktiskt att åka ut i helgen. Blir inte klok och blev väldigt orolig.

Speedy

Nån god idé om vad det här är för tjutande ljud?

Draco 2900 Star

Bränslepumpen. Påväg att ge sig. 

Lindskrot

Ja den låter faktiskt värre än mina. 

Speedy
55 minuter sedan, Draco 2900 Star sade:

Bränslepumpen. Påväg att ge sig. 

aj - bara å byta då. Redan efter 6 säsonger? Ska det vara så?

Speedy

Svårt att göra?

Draco 2900 Star
2 timmar sedan, Speedy sade:

Svårt att göra?

Tämligen enkelt. Volvo hade pumpar med dålig ytbehandling som kan flaga sig i pumphusen och fastna i silen på bränslerailen. Leder till haveri till slut, skriket är början. 

Capitan
15 timmar sedan, Speedy sade:

Svårt att göra?

Bytet gör du på några minuter

Koppla ur lågtryckspumpen och starta för att ta reda på vilken av pumparna som tjuter

Motorn går utan lågtryckspump(lägre varvtal) men ej utan högtryckspump

Jag bytte ut tjutande pump till billig pump på Amazon för att inte riskera få stopp vilket slutade enligt bild efter ca 20 timmar...

Om jag bara hade otur eller om de billiga pumparna är skräp kan jag dock inte svara på

Original är som väntat svindyra hos Penta :(

Köper du pirat så spara den gamla tjutande pumpen...

IMG_8915.JPG

Jarlingar

Bosch 044  flödar 270 liter/h vid 3bar 200liter/h vid 5bar och kostar inte några 9,000:-

Lågtryck kan man väl ta en standard Carter som förgasarmotorerna har. 

Lindskrot

Lågtryckspumpen kostar ca 500sek. 

hela kitet kostar 4500 för min. Så det blir plocka isär och rengöra. 

Speedy
23 minuter sedan, Lindskrot sade:

Lågtryckspumpen kostar ca 500sek. 

hela kitet kostar 4500 för min. Så det blir plocka isär och rengöra. 

Borde va nåt liknande för mig då?

har du nån länk man kan kolla den på?

ekolnskungen

https://www.boat-parts.se/bpo-21608511-4-3-8-2-l-elektrisk-bensinpumpe-til-volvo-erstatter-oem-nr-21608511.html

Tillverkare är RecMar. Alla kopior kommer från samma fabrik i Kina.

Håller lika länge/kort som original. Köra utan förfilter eller se till att det är rengjort ordentligt. Vatten i pumparna dödar dem pga rost. Så bränslekvalitet och bra tillförsel är A & O för att de ska leva länge.

Kuling

Jag körde förgasarmotor med elpump under några år. Konserverade alltid med oljeblandad alkylatbensin, det gör jag nu också förresten. Dels för att få lite extra oljehinna på alla delar som är i kontakt med bensinen, dels just för att smörja soppapumpen lite extra innan vintervilan. På köpet slipper man också ha etanolblandad soppa stående i förgasaren/insprutningssystemet över vintern.

Capitan
5 timmar sedan, Jarlingar sade:

Bosch 044  flödar 270 liter/h vid 3bar 200liter/h vid 5bar och kostar inte några 9,000:-

Lågtryck kan man väl ta en standard Carter som förgasarmotorerna har. 

Den måste passa i hållaren också(bara anslutning i ena änden)

Rikard

Exakt det där hände mig.

Jag är ingen supermekaniker, så jag köpte en RecMar. Den fick jag dit enkelt på egen hand.

Sedan sålde jag originalpumpen för en bra peng till en kille som hade verktyg och kunskap att restaurera den.

Vill man försöka själv så har den här killen detaljerade videos:
https://www.youtube.com/watch?v=udFyawGJL4I

Grundproblemet är att modernt bränsle har en massa tillsatser som gör att färg lossnar inne i pumpen och täpper igen systemet.
Enligt mina undersökningar säljer RecMar en uppgraderad variant som inte har färg på insidan, dvs precis likvärdig med "Pentas uppgraderade" version.

Lindskrot

Någon som vet när de uppgraderade pumparna kom?

kOMA

Hej. Jag funderar på att montera eftermarknadsinsprutning på min penta 145B och kommer då att ta bort fördelaren helt och sätta ett lock istället. Frågan är om oljepumpen drivs av axeln till fördelaren? /Daniel

Jörgen Berglund

Hej, 

Har problem med ett kvittrande ljud från en D4 260.

Har lokaliserat det till kompressor remmen, tog bort den remmen och provade, då försvann ljudet. 

Har även bytt rem och magnetkoppling på kompressor. Tog bort övre spännhjulet igår, men ljudet var kvar. 

Det enda kvar nu är remspännaren, kan ljudet komma från kullagren på den? 

Vill gärna vara säker innan man byter den.....kostar över 4000kr.

Eller kan man byta kullagren? Eller kan man köpa bara hjulet och inte fjäder delen? 

Mvh Jörgen 

Gasglad

Ett kvittrande ljud kan absolut vara lagren i spännrullen