Ribban 4 Posted July 28, 2020 Report Share Posted July 28, 2020 Perfekt tråd detta 👍 jag har en Sealine S25 med en singel kad32:a. jag upplever den lite trött och att den tappar lite kraft när motorn blir varm. Jag har även hört att man kan ställa på pumpen för att få lite mer effekt, men hittar ingenstans på nätet om detta. Stämmer det och hur går man tillväga? //Richard Quote Link to post Share on other sites
Peter 777 25 Posted July 28, 2020 Report Share Posted July 28, 2020 Hej! Jag hade tidigare en Flipper 777 med en KAD32 och upplevde precis samma sak. Mätte då upp tempen i motorrummet och insåg då att den blev för hög efter en stunds körning och den upplevda slöheten kom med att tempen gick upp i motorrummet. Om jag kommer ihåg rätt var den runt 50 grader vid 20 grader utomhus temp. Insåg då att min ventilation till motorrummet var för klen. Lät tillverka nya rostfria galler som släppte igenom betydligt mer luft än de tidigare. Tempen gick efter det aldrig över 30 grader och motorns slöhet försvann. Toppfarten ökade runt 2 knop om jag kom ihåg rätt. Volvo har en rekommendation med kw antalet *yta någonstans i sina specar. Jag skulle börja där i alla fall om den funkar som den ska när den är kall och antagligen motorrummet också. //Peter 2 Quote Link to post Share on other sites
Jan Katthöfer 0 Posted August 3, 2020 Report Share Posted August 3, 2020 . Quote Link to post Share on other sites
Jan Katthöfer 0 Posted August 3, 2020 Report Share Posted August 3, 2020 Hej, har en vp D3 -190 2007. Efter 30 min körning ca 3200 varv går motorn ner i varv typ dör sen går den igen. Båten är fortfarande i plan. Ibland varnar den för ”bränsleproblem Service krävs” och vissa gånger går den ner i nödläge. När jag sedan nollat den går den igen. Ligger jag på 2800 varv så går den. Har bytt alla filter, alla bränsleslangar, luftfilter och tagit bort magnetventilen som har med startspärren att göra. Jag har rengjort tanken och blåst sugledningen. Idag kopplade jag bort vattenavskiljarfiltret och trodde jag löst det. Körde 45 distans I ca 2900 varv. Sen på väg hem igen 45 distans så låg jag i 3000 varv och då la den av igen. Sänkte varvet och då gick den igen. Testade några gånger att öka varvet men då la den av igen. Denna gång varnade den för ” motorelektronik service krävas” . Nu började jag titta på voltmätaren och den laddade endast 12,7- 13,3. Kopplade på batteriet. Tittade jag på mina externa batterier så laddade det inget. När jag kom fram va generatorn väldigt varm och kunde inte hålla handen på den, men motorn kunde jag hålla handen på. Kan det vara så att generator har sagt upp sig och att spänningstoppar orsakat fel och evc fått frispel och orsakat dessa fel? Eller har du några tips till mig? Vad ska jag felsöka? Quote Link to post Share on other sites
Gasglad 4,252 Posted August 3, 2020 Report Share Posted August 3, 2020 Ja ger en generator upp så är det inte omöjligt att de får en del knäppa grejer i en styrbox. Generatorn måste ju bytas så börja där. Quote Link to post Share on other sites
magnum 25 Posted August 3, 2020 Report Share Posted August 3, 2020 Nybörjarfråga, Jag har 2 st 5,0 GI med SX drev som bråkar lite när man skall lägga i och ur växeln. Den ena maskin går ganska bra men den andra får man trycka nästan halv gas på för att växeln skall hoppa i , speciellt när den är varm känns de som. Går de att justera eller är de bara nere vid drevet då går som mitt gamla dpx drev ? Känns lite som tomgångsknappen kärvar.. Quote Link to post Share on other sites
Thomas Wikström 0 Posted August 10, 2020 Report Share Posted August 10, 2020 Efter ca 2 timmars körning hade min kad43 läckt ut oljan (3,5liter)vi vevhusventilationen, motorn går normalt och olje trycket var normalt. Det har aldrig hänt tidigare och har aldrig behövt fylla en droppe olja på 1000 nm. Den ända skillnaden som jag kan ha noterat var att motortempen var högre än vanligt ca 90 grader, men det gissar jag hör ihop med smutsigt botten och varmare havsvatten vad kan det vara som orsakat plötsliga oljeförlusten Quote Link to post Share on other sites
Jarlingar 918 Posted August 11, 2020 Report Share Posted August 11, 2020 Rasade kolvringar eller igensatt vevhusventilation. Quote Link to post Share on other sites
Gasglad 4,252 Posted August 11, 2020 Report Share Posted August 11, 2020 Ja om det kommer från vevhusventilationen så håller jag med. Men dubbelkolla så det inte läcker vid nån sensor, brustet rör till turbo, oljestickan eller liknande. Eller att packboxarna till veven gett upp. Quote Link to post Share on other sites
Mellqvist 13 Posted August 11, 2020 Report Share Posted August 11, 2020 Beställde ny termostat till min gamla sjövattenkylda Penta V8 (aq 271) och det ska då vara en 62c variant till äldre V6/V8. Såg att nyare generationer sjövattenkylda ska ha 71c termostat, någon som vet varför det är olika? Quote Link to post Share on other sites
Leo Petersson 0 Posted August 18, 2020 Report Share Posted August 18, 2020 Hej. Jag har en VP 4.3 Gxi-E med ett sx-m1.66 drev. Nu har det uppkommit ett hamrande missljud vid gir. Det hörs tydligt om man öppnar motorrummet. jag antar att det är knutkorsen. Fråga: brukar det räcka med att byta dem eller ska man ha ett helt nytt set med axel etc? Setet kostar 7100kr medans knutkors kan hittas för 700kr styck(ej original). Det är en himla skillnad. Tack för ditt svar Quote Link to post Share on other sites
MMT 274 Posted August 19, 2020 Report Share Posted August 19, 2020 Kolla även stödlagret Quote Link to post Share on other sites
Leo Petersson 0 Posted August 19, 2020 Report Share Posted August 19, 2020 Kolla genom att känna att det roterar fritt eller ta ut det ked specialverktyg? Quote Link to post Share on other sites
MMT 274 Posted August 19, 2020 Report Share Posted August 19, 2020 börja med känn på det, känner du minsta hack så byt det. Quote Link to post Share on other sites
Leo Petersson 0 Posted August 20, 2020 Report Share Posted August 20, 2020 Ok. Tack. Jag har förgäves försökt hitta verktyg för att ta av knutkorsen. Jag hittar verkligen inte någon som säljer det. någon idé om var man kan hitta detta? Quote Link to post Share on other sites
MMT 274 Posted August 20, 2020 Report Share Posted August 20, 2020 Ett skruvstycke och några hylsor hittar du i vilken butik som helst... en hammare kan vara bra också 1 Quote Link to post Share on other sites
Shamrock 0 Posted August 26, 2020 Report Share Posted August 26, 2020 Hej Donzi, Jag postade en fråga på innombordare, jag hoppas du har ett förslag på lösning Janne https://www.cybermarine.se/forum/topic/4828-d3-220-trycker-ut-glykol/ Quote Link to post Share on other sites
Mathias 0 Posted September 6, 2020 Report Share Posted September 6, 2020 Hej, Jag är på väg att köpa en Nimbus DC22 Exclusive från 99 men är lite fundersam angående motorn. Om jag tolkar följande sida rätt, https://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/volvo-penta, så är äldre motorer som är röda från 93 eller tidigare. Som ni kan se på bifogad bild är motorn till denna båt just röd. Kan det innebära att motorn är utbytt till en äldre? Jag har inte fått modellbeteckningen på motorn då ägare inte visste detta. Får kika närmare på motorn vid nästa besök för att se om jag kan se beteckningen. Mycket tacksam för svar i frågan om någon av er kan avgöra modell på bilden. https://1drv.ms/u/s!AhYMQj9le7eEj0vvYo7OLUeqnt-g Mvh, Mathias Quote Link to post Share on other sites
Linkka 45 Posted September 6, 2020 Report Share Posted September 6, 2020 Motor modellen börjar jag inte gissa på, men kan påpeka att det är vattenblandad olja i trimpump behållaren vilket betyder att kolvar eller slangar på trimmen läcker. Quote Link to post Share on other sites
Stroker 6 Posted September 6, 2020 Report Share Posted September 6, 2020 1 timme sedan, Mathias sade: Hej, Jag är på väg att köpa en Nimbus DC22 Exclusive från 99 men är lite fundersam angående motorn. Om jag tolkar följande sida rätt, https://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/volvo-penta, så är äldre motorer som är röda från 93 eller tidigare. Som ni kan se på bifogad bild är motorn till denna båt just röd. Kan det innebära att motorn är utbytt till en äldre? Du har helt rätt i ditt antagande gällande motorn, även avgaslimporna ändrade utseende - 93 och detta är den gamla modellen. Insug och förgasare är inte orginal, vilket kan göra att motorn kan vara "ett eget hopplock". Dessutom sjövattenkyld och ger ett ganska skabbigt yttre intryck. Räkna värdet på den motorn nära noll... Quote Link to post Share on other sites
Tobbe Ivarsson 1 Posted September 6, 2020 Report Share Posted September 6, 2020 Det jag kan tillägga är att cheva small block hade en delad vevaxeltätning fram till och med 1986. Från 1987 kom en hel vevaxeltätning, med det kom också utseendet på ventilkåporna att se ut som dom gör på motorn i den båt du tittar på så gissningsvis är inte motorn äldre än 1987. Men helt klart så är inte motorn original VP och det behöver inte var någon nackdel. Det ser ut som om det sitter Vortec toppar på och Edelbock insug och förgasare. Det som jag ser som viktigt är om det är en 5,0 eller 5,7 liter motor och är det ett hopplock så är det viktigt att vet vad det är när man ska serva den. Till exempel så är tändstiften längre i Vortec topparna än i standard topparna. Har motorn gått i sötvatten fins det nog fler år att åka med den innan den rasar. Quote Link to post Share on other sites
Stroker 6 Posted September 6, 2020 Report Share Posted September 6, 2020 Det är INTE Vortec-toppar på motorn i bild, syns på skruvarna som håller insuget. Om det är en 5.0 eller 5.7 kan man luska i om man har gjutnumret på blocket. Ibland är det även ingjutet 5.0 eller 5.7. Blocket kan vara äldre än -86, nyare toppar passar även de äldre blocken. Även här är gjutnumret nyckeln. Är topparna bytta till andra än orginaltopparna, i värsta fall de s.k "swirl-port" så flödar de otroligt dåligt och begränsar effekten till 250 hk ish på en 5.7:a Vilken toppfart vid vilket varv får man med ekipaget i fråga? Quote Link to post Share on other sites
Nimbus Johan 0 Posted September 29, 2020 Report Share Posted September 29, 2020 jag undrar varför det inte går att stänga av en TAMD30 när det är högre varvtal än 1000, stop solenoid borde väl bryta bränslet även vid fullgas och inte bara på tongång? Quote Link to post Share on other sites
Carl-Johan van Heesch 0 Posted October 18, 2020 Report Share Posted October 18, 2020 Har en gammal 70-tals inombordare. MD11C. den signalerar när man vrider tändningsnyckeln och går igång som vanligt. Men den har slutat signalera när jag vrider tillbaka nyckeln efter motorn är stoppad. (Vilket den har gjort under hela sommaren men slutat med nu). är det ngt ”fel”? tacksam för idéer om vad det kan vara för anledning till förändrat beteende. Quote Link to post Share on other sites
Speedy 2,026 Posted December 28, 2020 Report Share Posted December 28, 2020 Vi är ju många som har problem med bränslepumparna som far illa - och sen låter illa, för att till slut i värsta fall ger upp - pga den dåliga kvaliteten på dagens bensin... Är detta något som råder bot eller lindrar den risken, när man nu sen i somras har fått sig en ny fin pump installerad?! https://sta-bil.se/info/om-branslestabilisatorer/ Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.