Jump to content
Donzi

Jag jobbar som Volvo Penta-tekniker, ställ era frågor

Recommended Posts

Haddock_

Tack

om man bara visste vilket canbus språk/variant motorerna ger ut...som det är nu är det totalt trial and error.

Flajjan

NMEA 2000 är ju en standard så det är bara att läsa in sig på de olika manickerna. Jag såg någon variant som hade en display med där motordatan fanns som även skickade ut NMEA2000 om man ville köra vidare till en plotter. 

Haddock_

Problemet här är inte display av data, utan att få ut datan ur styrdatorn som talar något ännu okänt språk, kanhända någon specifik volvo variant av Can-bus. Och då hittils lösning är en display för runt 10.000kr per motor som pratar rätt språk eller volvo diagnos instrument för >50 papp.

Flajjan

Aah.. Det är ju analoga signaler som jag tänker på, som från mina KAD42or, det sitter ju en kabelstam från motorn till de analoga mätarna vid styrplatsen. Med den mojängen jag tänker på så omvandlas dom analoga signalerna till NMEA2000. 

Jag kanske helt har missuppfattat vad det är du letar efter och till vilken motor. Om du har en VP motor med EVC så allt egentligen är klart men att själva Volvo instrumentet är svindyrt så kan du ju köpa ett kit mellan EVC och NMEA eller söka som attan på nätet efter någon konverter mellan de olika.. 

Vad har du för motor?

Haddock_

Ja, EVC är en baggis, likaså flinta-analog. Här är vi på commodore64 tiden, dvs digitalt men okänt format :D

Kad300 med EDC.

Jan erik johansen

Hei

jeg har 2 stk Volvo penta Kad 44p der den ene har feilkode 5.1 på kontroll panelet.

På den motoren som jeg plages med får jeg strøm på på EDC kontroll panelet med en gang jeg slå på hoved strømmen. Virker som hoved relé  har konstant strøm og ikke kutter når jeg slår av tenningen. Startmotor går rundt, men motoren tenner ikke.

Henrik Bengtsson

Jag har en fråga; är KAD300 lika pålitlig som tidigare generationer (42-44)? Det florerar en del obekräftade rykten att VP var lite för frikostiga med effektuttaget och att motorn därmed är extra känslig? Notera min totala avsaknad för facktermer här.

En förutsättning för jämförelsen är förstås att samtliga motorer är servade på samma sätt - dvs bra och enligt plan

Moltasin

Har en Kad 43 som är svårstartad efter 3-4 dagars stillestånd. Konstaterat att den suger luft någonstans. Har kollat alla anslutningar på sugsidan och dragit alla banjokopplingar och slangklämmor. Har även flyttat returröret så det går ner i botten av tanken. Bytt koppar- och aluminiumpackningar. Matarpump ca 2 år och är helt ok. En VP-mek  är också inblandad. Då jag försöker starta motorn kommer den på ett par cylindrar och då får man mala på och göra flera startförsök innan den startar. När den väl tänder till så kommer samtliga cylindrar och motorn går jämt. Stänger jag av motorn då den är nystartad och ska starta igen så tänder den på en till två kompressioner.  Rökutveckling av olika slag finns inte, lite då den precis startar. Har en åtgärd till. Ska dra kopplingarna på returledningen vid spridarna. Det kommer lite luftbubblor vid filtret innan jag startar då jag pumpar vid matarpumpen och när det kommer ren diesel så startar den direkt. Så frågan är, var kan jag tänkas hitta denna tjuvluft eller lösning på det hela? Båten är en Nimbus 28 DC.

/Moltasin. 

Flajjan

Är ingen VP tekniker, men om den inte startar på alla cylindrar låter det som att dina spridare kanske inte är riktigt kuranta. 

Ta loss spridarna och lämna in till någon som kan rengöra och provtrycka. Jag lämnade in mina och det visade sig att dom var helt slut. 

Moltasin

Flajjan:

Jag har föreslagit detta för VP-meken flera ggr. men han avfärdar detta pga.  då jag kallstartar första gången som är svår, stänger av motorn och startar igen så tar det max två kompressioner så är den igång och detta kan vara så upp till ett par, tre dagar. Efter dom här dagarna blir det problem igen. Sen är det ca 50 tim. då motorn helrenoverades.

/Moltasin.

Donzi
21 timmar sedan, Henrik Bengtsson sade:

Jag har en fråga; är KAD300 lika pålitlig som tidigare generationer (42-44)? Det florerar en del obekräftade rykten att VP var lite för frikostiga med effektuttaget och att motorn därmed är extra känslig? Notera min totala avsaknad för facktermer här.

En förutsättning för jämförelsen är förstås att samtliga motorer är servade på samma sätt - dvs bra och enligt plan

Det är i grunden en bra och genomtänkt maskin, men jag har stött på ganska många rasade kad-300. Ad41 är tråkig, men helt skottsäker.

Donzi
5 timmar sedan, Moltasin sade:

Flajjan:

Jag har föreslagit detta för VP-meken flera ggr. men han avfärdar detta pga.  då jag kallstartar första gången som är svår, stänger av motorn och startar igen så tar det max två kompressioner så är den igång och detta kan vara så upp till ett par, tre dagar. Efter dom här dagarna blir det problem igen. Sen är det ca 50 tim. då motorn helrenoverades.

/Moltasin.

Den drar förmodligen luft någonstans, var är omöjligt för mig att veta utan att felsöka. Men hitta någon som är kunnig, så lär det lösa sig.

Henrik Bengtsson
On 21 maj 2016 at 16:12, Donzi sade:

Det är i grunden en bra och genomtänkt maskin, men jag har stött på ganska många rasade kad-300. Ad41 är tråkig, men helt skottsäker.

Det låter ju oroväckande iofs. Vad är det för ras det handlar om, totalhaveri med utbyte som följd? Och vad är den bakomliggande orsaken? För trimmad? Annars tänker man ju sig att en välservad motor som inte varvas på max stup i kvarten borde generellt hålla? Om den är bra och genomtänkt men ändå rasar så känns det ju som att man till slut pressade "staketet" för mycket?

Om du fick välja mellan KAD300 och D4 - vilken hade du tagit? I mitt fall handlar det om i en båt som Nimbus Epoca.

Lindskrot

Jag hade valt KAD44....

Henrik Bengtsson
21 timmar sedan, Lindskrot sade:

Jag hade valt KAD44....

Japp, den har jag förstått är riktigt lyckad. Skall jag tolka ditt svar som att det är pest eller kolera mellan KAD300 och D4 :rolleyes:

Lindskrot

D4 är nog den klart mer driftsäkra varianten av de två. 

Eller det beror på hur man vänder på biffen. 

Kad300 skall ju enligt ryktet dras med en del problem. 

Men d4 är ju utrustad med dp-H, vilket är väl omskrivet för kvalitetsproblem. 

Växelvajrar som varit kass i ett par omgångar, dåliga styrkolvar och nu senast bockhornsskandalen. 

Du hittar ingen med yanmar 315hk och bravo drev? ;)

Kbk

Hej ! 

Jag hjälper en kompis som just köpt ny båt med två D4-260.

Båten är idag utrustad med ett startbatteri för båda motorerna samt en förbrukningsbank.

ena maskinen laddar startbatteriet och den andra laddar förbrukningen, det finns alltså ingen diod/regulator. 

Problem som är att ingen utav generatorerna laddar. Ska dessa generatorer starta genom puls till D+ som på tex iaf serien eller styrs det från edc? 

Är detta ett vanligt problem på d serien?

/Kbk

Jörgen Lillieholm

Tjena jag har en Volvo penta aq131a som går bra att gasa upp till fullgas sen hostar den och lägger av men den går bra på låga fart vad kan det var tro?

Peterc

Hej

Har en kad 44 som ryker väldigt mycket grå vit rök från 2000 varv och upp. motorn går fint och har bra kraft. nya spridare är monterade. motorn sitter i en forbina 9000 som har en speciell lösning med avgasröret som vissa påstår att det blir mycket rök av?? Kan detta stämma!

Lars Ström

Vet inte riktigt men Donzi som startat tråden har inte varit inloggad på en månad så om andra kan svara vore det bra.

Månaden före midsommar är helt klart en tuff tid för tekninker och min gissning är att Donzi är en mycket upptagen herre just nu.

Speedy

Har en fundering kring Trim/Tilt. Min analoga mätare ser ut såhär:

IMG_9835.JPG

Sen har jag en digital variant i färddatorn i ett av Monterey-instrumentens nedre digitala del som kommer från VP. Jag har brukat trimma ner till ca ett streck under mitten vid start/upp i plan, och sen gå upp till på raka strecket eller upp till där det är i instrumentet på bild när jag e uppe i plan och ligger i marsch... 

På grundare vatten trimmar jag upp mot första högre strecket, men aldrig högre, och då i sakta krypfart.

Om jag trimmar som vid start/upp i plan, dvs första nedre strecket under mitten, så står det digitala instrumentet på ca "5". Frågan är inom vilka steg man ska hålla sig, och i vilka farter etc för att inte slita onödigt på drev och knutar osv... 

Vill bara säkerställa att jag inte gör nåt tokigt, eller om man kan ha större variationer än jag kör med.

Kräver säkert inte nån VP-mekaniker till att svara på - bara nån med mer erfarenhet än jag. :-)

Edited by Speedy
- Fan va dammigt det ser ut på bilden... det såg jag inte i verkligheten...

Kjell

Hej

Jag har en Cranchi Endurance 33 med två st DP-G drev och min båt känns vinglig och jag tror det har att göra med hur drevena står i förhållande till varandra så min fråga är hur ska DP drev stå med dubbelmontage. Har läst en massa på näter och det finns hur många teorier som helst men vad säger service folk om detta. Toe in, toe out eller paralella.

Booste

Hej en bekant till mig har en Volvo Penta 5,7 GSI -01 som tvekar vid gaspådrag, motorn går bra i övrigt men när han drar på vill den inte riktigt. Finns det axpumpar på den här motorn? Misstänker annars att det är någon av bränslepumparna som är på gång att ge upp.

Mvh Bosse

Chrille

Underbart med lite experthjälp! Jag har två frågor. 1) Jag har två 44:or på ca 1100 timmar som går väldigt fint. Jag har dock en fråga kring om man skulle kunna stänga av kompressorerna på något finurligt sätt, och hur detta egentligen påverkar motorerna. Jag skulle vilja ligga i ca 2,2-2,4 varv då jag kan hålla ca 10 knop. 2) Kan man på något sätt trimma upp 44:orna till 300:ans hästar 285 istället för mina 260 och isåfall är det någon fara för motorerna. Jag har hört att det är i stort sätt samma maskiner? Stort tack! 

Danne76

Det är lätt att stänga av kompressorn då den aktiveras av en magnetkoppling. Bara klippa ena kabeln till den och sätta en brytare mellan som du drar fram till instrumentpanelen. Kommer inte ihåg vilken av kablarna men det borde vara lätt att mäta sig till med en multimeter. 

Flajjan

Ovanpå kompressorerna sitter det på 42orna ett fyrkantigt kontaktstycke som styr kompressorerna, dra isär om det sitter ett likadant på 44orna så är det bara att koppla där. Har hört att det kanske finns uppdraget kablage för detta vid instrumenten, detta låter jag vara en sägen.

Hittar du kontaktstycket, så är det bara att kolla kabelfärgerna och titta bakom instrumenten om det finns likadana - så slipper du dra kablage från motorn. :)

Kbk

Du kommer få felkoder och problem om du bara klipper kabeln till kompressorn. 44orna har EDC ochdet spökar till det. På 42/43 är det dock inga problem att klippa eller sätta en manuell brytare. 

/kbk

Henrik Bengtsson
17 timmar sedan, Chrille sade:

Kan man på något sätt trimma upp 44:orna till 300:ans hästar 285 istället för mina 260 och isåfall är det någon fara för motorerna. Jag har hört att det är i stort sätt samma maskiner? Stort tack! 

Egentligen borde någon med bättre kunskap än mig svara, men "det sägs" från lite olika håll att de 285 hästarna i KAD300 är gränsen för vad den motorn rimligen bör leverera. Då vill man ju nästan veta exakt vad VP gjorde i maskin för att få styr på hästarna så man inte riskerar att sin 44 lämnar in i förtid. Vidare så tror jag KAD300 fick ett lite starkare drev för att ta hand om den ökade effekten/vridmomentet.

Jag är långt från en mekaniker - egentligen raka motsatsen. Men spontant låter det som en dålig idé att stressa en KAD44. Play it safe...