Jump to content
Donzi

Jag jobbar som Volvo Penta-tekniker, ställ era frågor

Recommended Posts

Blåskägg

Hej, jag har en fråga: Har en D2-55 där oljetryckslarmet började varna efter mindre än 200 motortimmar. Då jag har en separat oljetrycksmätare kan jag se att det är falsklarm. Fick rådet av Micab på Lidingö att byta oljerycksgivaren. Bytte den men problemet kvarstod, larmet kommer och går korta eller långa perioder. Fick då rådet att byta elektronikboxen och gjorde det. Problemet kvarstodoch jag var nu mellan 6 och 7000kr fattigare. Har kollat kabelhävor och kontakter utan att hitta något fel, det är ju extra knepigt när det kommer till och från. Har nu kört den här sommaren utan problem men så började det pipa och larma igen. Har frågat på många fler auktoriserade penta verkstäder men utan resultat. Jag borde väl inte vara den enda som fått detta problem. Det har ju sålts ett betydande antal "D2:or" hittills. Känner någon igen problemet, har någon liknande erfarenheter? Tacksam för svar

Pateman

Hej!

har en Kad300 som är ny för mig. 

Noterade nu svart sot vid kompressorn, se bild. Är ganska säker på att sotet inte var där för några körtimmar sedan. 

Vad kan det vara? Packning?

allvarligt? 

IMG_5951.JPG

Ralf Haglund

Hej!

Hur vanligt är det med kärvande kompressor på en KAD43 - om den inte legat under vatten dvs? Har inte uppfattat det som ett vanligt problem medan en servicekille i Bohuslän sa att de har haft säkert 10st sådana fall! Är det verkligen möjligt? Med vänlig hälsning/Ralf

Bikester

Hej!

Är intresserad av en Glastron GS219 -08. Den har en VP v8 5.0 220hk i aktern med ett SX drev längst bak. Maskinen har endast gått 94h och får anses som mycket fin men har tyvärr börjat med tråkig egenhet. Motorn går utmärkt vid kallstart men när den uppnått normal arbetstemp så har den ojämn tomgång. Svarar bra på gaspådrag men vill gärna stanna vid gasavsläpp. Vart ska jag börja leta? Är det ett känt fenomen?

Tack på förhand!

//Calle

Lars Ström

Dessvärre verkar det som trådstartaren inte har möjlighet att svara på frågor numera.

Gasglad
12 timmar sedan, Bikester sade:

Hej!

Är intresserad av en Glastron GS219 -08. Den har en VP v8 5.0 220hk i aktern med ett SX drev längst bak. Maskinen har endast gått 94h och får anses som mycket fin men har tyvärr börjat med tråkig egenhet. Motorn går utmärkt vid kallstart men när den uppnått normal arbetstemp så har den ojämn tomgång. Svarar bra på gaspådrag men vill gärna stanna vid gasavsläpp. Vart ska jag börja leta? Är det ett känt fenomen?

Tack på förhand!

//Calle

Förgasar eller insprut på den maskinen?

J.R.E

Bränslepumeriet på dom där måste vara av den sämsta sort någonsin! Har bytt ett antal sådana, och dyra som fan är dom. En bekant som tröttnade på att byta bränslepumpar skulle bygga om soppasystemet på sina motorer. Kan kolla hur det går för honom..

Sen om det är det som är ditt problem är svårt att säga.

Bikester

Ahh, Tackar för info. Då ska jag leta mig vidare i bränslepumps-världen.

Mycket märkligt att den leverarar soppa vid kallstart med sämre när motorn är varm. Startar lätt oavsett temperatur men går oroligt vid arbetstemp(175F). Att pumparna är dyra känns obra...

Gasglad: Det är insprut. Antar att även det påverkar priset för bränslepumpen...

Kjell

Hej,

Jag har två KAD 300 i min båt och den ena krånglar lite vid långsamt gaspådrag, symptomen är att när jag gasar långsamt så kommer jag upp till kanske 2500 rpm och då går inte den ena maskinen högre i varvtal men den andra fortsätter och helt plötsligt så kommer den krånglande maskinen, lägger jag spakarna  fullt på en gång så är det inga problem. Jag mistänker någon trycksensor som är dålig men innan jag börjar byta så kanske någon har ett bra tips.

Haddock_

Låter som turbon är trött på den maskinen. Bygger inte laddtryck förrän du ger fullt och "gasar förbi" eller den får lite stöd att komma över när kompressorn börjar släppa.

Haddock_

Hur gamla är turbosarna, i timmar och år? Du kan ta av avgaskröken ganska enkelt och känna efter spel och ta en titt på avgasturbinens blad och se om de har slitit mot avgashuset. Stort spel = avgaserna smiter förbinoch den bygger inte upp laddtryck.

Kjell

OK, tackar. Om inte turbon är bytt så är de ifrån 2002 och gått 1000 timmar.

Haddock_

Det går att mäta turbo trycket också. Jag har inte gjort det själv men har för mig jag läst om ett specifikt ställe på insuget där man tar bort en plugg o ansluter tryckmätaren. Tror inte det stod i "gör det själv" boken men har definitivt läst om det.

Kjell

Jag ska kolla lite nu ligger båten på land så nu blir det ingen mätning av turbotryck, men jag har sett någonstans i manualerna att det finns ett spesefikt ställe att mäta trycket. Om det nu skulle visa sig att turbon är sliten har du några förslag på firma som renoverar dessa ny är ju svindyrt.

Kjell

Tackar för hjälpen, jag ska kolla spelet på turbon  avgas kompressor vingarna. Jag var ju då inne mer på någon motorstyrning eftersom jag inte har några problem med toppfart och inte ryker det heller, problemet är tror jag när turbon skal ta över från kompressorn men jag ska givetvis kolla turbon, bra förslag. Är det någon som har andra förslag så får ni gärna dela med er.

Flajjan

Jag mätte turbotrycket i mina KAD42:or som sitter i Fjorden. Enligt mätinstrumentet så var dom ok, inte bra men inte heller dåliga. När man sen plockade isär såg man att turbona var mer eller mindre slut.

Det lättaste att se om turbona är ok är att plocka loss dom och känna på axeln, snurra på turbinerna och se vilket spel det är och vilket avstånd det är mellan blad och vägg. Det skall vara tight och ett litet spel.

Haddock_
3 timmar sedan, Kjell sade:

Tackar för hjälpen, jag ska kolla spelet på turbon  avgas kompressor vingarna. Jag var ju då inne mer på någon motorstyrning eftersom jag inte har några problem med toppfart och inte ryker det heller, problemet är tror jag när turbon skal ta över från kompressorn men jag ska givetvis kolla turbon, bra förslag. Är det någon som har andra förslag så får ni gärna dela med er.

Så var det för mig också. Inga toppfartsproblem eller rök, men ett dipp precis där kompressorn släpper runt 2700rpm som successivt blev värre. Man kunde gasa sig förbi och sen sänka varvtal till typ 2900 men under det så "föll den ur" och sjönk tills kompressorn drog igång igen. Ny turbo = inga dippar eller sånt bara smooth leverans av kraft. Mina turbos byttes en 2015 och en 2016. Jag valde VP original renoverat. Tror jag fick 3500kr för de gamla när de lämnades in.

Kjell

Haahh.. suveränt det är exakt så min beter sig nu blir jag bara säkrare och säkrare. Tack en en gång.

Conny

Till KAD 300 finns det en mjukvara som ändrade nån parameter precis vid överlappet där kompressor ska slå ifrån och turbon ska ta vid. Vissa båtar hade problem att ta sig förbi detta varvtal som är kring 2600-2700. Kan mycket väl vara kombinationen att turbon börjar bli sliten och gammal mjukvara som ställer till det. Turbotrycksgivaren sitter i botten på styrenheten och kan oftast bytas. Där den tunna slangen sitter är givaren placerad. Den kan eftersom den sitter i ändan på en slang ta skada om det kommit fukt på den av någon anledning. Turbotryck mäts med tryckmätare i en av pluggarna på insuget. 

Haddock_

Tack Conny, stämmer. Innan jag bytte turbo kollade jag att det inte låg vatten i den lilla tryckmätarslangen. Den går in i botten av styrdatorns låda underifrån. Kör motorn och ta loss slangen, kolla det blåser luft och inget vatten sprutar ut. Om inte, ta nästa steg och ta loss avgaskröken. I min båt kunde jag byta turbo medans båten låg i hamn, en lugn dag när inga vågor slår upp bakifrån. Vattennivån var ca 5cm under där kröken ansluter mot röret, ca 15cm-ish under turbons utlopp.

Olle Olsson

Hej Donzi

Har TAMD120A med Twin Disc 510 som gått 275 timmar i min Spinosa 43. Har inte haft några problem alls. Dock så har helt plötsligt Oljetrycksmätaren slutat fungera. När jag slår på tändningen går mätaren till Max. Samma när motorn går. Vad tror du det kan bero på? Jag har testat att koppla bort en av kablarna på tryckgivaren men ingen skillnad. Mvh

Gasglad

Låter som du har ett kabelbrott. Då går mätaren antingen till max eller min, beroende på typ av mätare. 

Olle Olsson
9 timmar sedan, Gasglad sade:

Låter som du har ett kabelbrott. Då går mätaren antingen till max eller min, beroende på typ av mätare. 

Ok. Tack! Det är VDO mätare. 

IMG_8614.JPG

Gasglad

Ja då är det troligast så. Börja med att ohm mäta din tryckgivare den ska ha ett fåtal ohm 2-5 när motorn är avstängd. Sen jordar du kabeln från mätaren och ohmmäter den kabeln. Den ska typ visa 0,1 ohm om den är hel

Olle Olsson
1 timme sedan, Gasglad sade:

Ja då är det troligast så. Börja med att ohm mäta din tryckgivare den ska ha ett fåtal ohm 2-5 när motorn är avstängd. Sen jordar du kabeln från mätaren och ohmmäter den kabeln. Den ska typ visa 0,1 ohm om den är hel

När jag mäter oljetryckmätaren får jag siffran 145 när min mätare står som på bilden. 

IMG_8616.JPG

Gasglad

Vad händer om du slår på tändningen utan att ha kablarna inkopplade går mätaren i botten då med?

Olle Olsson
3 timmar sedan, Gasglad sade:

Vad händer om du slår på tändningen utan att ha kablarna inkopplade går mätaren i botten då med?

Mätaren går i botten ändå. Har kollat bruna kabeln som går från givaren upp till mätaren. Det är inte brott på den. Har även dragit en helt ny kabel men ingen skillnad. En fråga. Vart går den andra kabeln (blå) från givaren?