Gå till innehåll

Smuggler 50 år 2016


Stephan Norrmén

Recommended Posts

Hej alla,

 

Om jag och några andra har uppfattat allting rätt så är det under 2016 50 år sedan den första Smugglern såg dagsljuset. I alla fall jag skulle tycka det vara roligt att göra någonting av det både i båtträffsform som i någon annan form enligt förslag.

 

Vänligen sprid och nyttja denna tråd till alla som ni känner som har eller är intresserade av Smuggler. Be alla skriva och komma med förslag via denna länk så får vi se vad som kan åstadkommas. Smuggler Boat Meet 2016, kan det bli något sådant? Är gärna sammanhållande så länge isf.

 

Stephan

Smuggler 34

image5.jpeg

IMG_7281.jpg

IMG_7282.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Historien om hur dom båda  flygkapterna på SAS startade Smuggler är ju både charmigt och intressant. Vissa Smuggler svängde ju dåligt i

Paris 6 timmars och den kajen Smugglerbåtarna körde in i kallades "Svenskkajen" i många år. Inte säker på vilket år det var men i slutet på -60 talet. Min första upplevelse som deltagare i denna brutala tävling var 1973.

Smuggler som märke är ju snudd på som Cigarette..Alla vill vara med och åka snålskjuts på namnet..!!..:D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kul att nån som varit med på riktigt och nyttjat/tävlat med båtarna. Hoppas att det är möjligt att få till nåt till sommaren. Har förstått att Smugglerns historia är full av intriger. I mitt tycke gör det ännu mer intressant/ roligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är min och brorsans klon klar vore det kul att åka på ett sådant evenemang.

Du får skapa 2 klasser. En för "orginalare" och en för "kloner" :lol: 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, Smuggler original och kloner. Vet inte hur det är i verkligheten men ibland får jag känslan av alla Smugglers är lite olika från start beroende på beställaren.

Så min fundering är, finns något original som kan likna serietillverkning eller är de flesta påverkade i utförande beroende på första köparen?

 

Nån som vet eller tror och tycker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smuggler 24: orna är hyffsat lika allihop, dvs samma skrov innerliner och överbyggnad. Sen såldes många som halvfabrikat. Min har minst 3 systerbåtar med exakt samma träjobb då en möbelsnickare ska ha färdigställt dem. När det kommer till 28 orna så verkar det vara mer random men de tillverkades/tillverkas under ett längre spann med allt från racingdeck till militärversioner med vapen ombord. De mindre har jag sämre koll på.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt med flera Smugglerägare och jättekul om någon orkar plocka upp staffetpinnen där Ricky lämnade den för ett gäng år sedan.:)

Jag var med på Smugglerträffen 2007 ute på Nässlingen.

Där fanns det med två stycken 34:or.

070707 041.jpg

070707 024.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Gasglad säger ser ju grundkonceptet rätt lika ut på S24. 

Finns väl en del varianter på hur ruffen är uppbyggd, med/utan stöttor osv. 

En stor skillnad är ju om man har innerliner med inbyggda stolstativ eller helt slätt golv. Tror de med slätt golv är lite äldre variant. 

På min S24:a som byggdes av Segmopelle åt skärgårdsdoktor Per Ullhammar så är det slätt golv med stolar på piedestal.  Sitter inombordare i den.

Rutorna skiljer också mellan tidiga och sena där de tidiga har bakkant på rutan nerdragen till däckskanten. Skiljer också på aluprofilerna mellan tidiga/gamla. Ö- metall i GBG kan sälja nya gummilister till rutorna.  Jag bytte allt på min och det gick bra men det var lite brottningsmatch...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som kan sätta mig i kontakt med Ricky som tydligen ordnat träff förut? Skulle vilja tanka av lite erfarenheter om han har lust med det. Känner ni till andra som också gjort detta på ett eller annat sätt, arrangerat eller hjälpt till, sätt dom gärna i kontakt med mig. 

 

Stephan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

God Fortsättning till er alla!

 

 

UPPMANING!!

 

Alla som gillar Smuggler, har intresse av Smuggler, involverade i Smuggler, äger - har ägt - vill äga Smuggler eller vilken Smugglerkombo ni än är.

 

Hänvisa alla till tråden Smuggler 50 år 2016 så får vi se om vi kan få till något som liknar en träff/jubileum i sommar. 

 

Seså....ut på Smugglerjakt!!

 

Mvh

Stephan

Smuggler 34

IMG_1088.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden; Smuggler 50 år 2016, fortsätter under samma namn men flyttas till

Träffar och Engagemang. 

 

Tidigare kommentarer enligt ovan

 

Smuggler 50 år 2016 sker från och med nu i tråden nedan.

http://www.cybermarine.se/forum/topic/2250-smuggler-50-år-2016/?do=findComment&comment=59879

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Idag sprang jag på en båt jag inte har sett sen 1986, hade missat att det var den om inte farbrorn hade ett kort på Flottans svarta Smuggler med utombordare!

Den var lackad vit och försedd med en 454 istället för utombordarna men originalinredningen var i princip orörd och tom knappen/avtryckaren för KSP satt kvar =)

Kul att se båten man gjorde lumpen i efter så många år....... 

IMG_6435.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kom något år efter att jag åkte i Smugglern (med två sura Johnson som ibland inte startade...) de hade innan på Muskö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies