Gå till innehåll

Vad använder ni för att planera sommarens båtåka?


lp75

Recommended Posts

Här uppe i norr så sitter jag och kikar på www.bottenviken.se (bra översikt om vad som finns på respektive ö, och fina bilder mm.)
http://www.bottenviken.se/lulea/oar/index.html

Är sugen på traila ner båten till Stockholm nån sommar, finns det någon liknande site över stockholms skärgård?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar även jag på Bottenviken samt bläddrar mycket i mitt ex av denna bok (äldre utgåva):

post-12-0-27498400-1391298035_thumb.jpg

Sen brukar jag hämta båtsportkortet när nån mer berest vän är på besök så får man lite tips och alltid mycket att prata om till kaffet :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sthlm, västkusten, de stora sjöarna, kanalen, finns det bra webbsidor eller andra bra tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har SeaClear med sjökort över hela Sverige (från 2002) i min bärbara dator. Där kan man ju enkelt mäta avstånd och även kolla ner på detaljnivå.

Även en läsplatta med sjökort för i stort sett hela Europa som jag uppdaterar årligen.

 

Kryssarklubbens hamn och farledsbeskrivning från Västkusten - uppdaterad. Har även norra delen av SXK´s motsvarande för Stockholms skärgård, men den var så kass att jag aldrig använt den och heller aldrig uppdaterat den. Dessutom innehöll den ju en del stulet material.

 

Det finns ju ett antal guideböcker där Lars Granat Hydrografika  är inblandad. http://www.adlibris.com/se/sok?q=Lars%20Granath&ps=10

 

Arholma - Landsort

Landsort - Skanör

Skanör - Strömstad

 

Danska Komas havnelotsen

 

för att ta några exempel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Finland har vi en bok som heter "Besökshamnar" där alla hamnar finns beskrivna. Innehåller både gästhamnar och dagsutflyktshamnar, ankarplatser osv. Denna är rätt trevlig att sitta och bläddra i och fundera vart man skall åka..

 

http://www.finnlake.com/kayntisatamat/eng/

 

Den uppdaterade boken för 2014 kommer ut i Maj (kan förbeställas) men sitter själv och tittar i de äldre versionerna

 

kansi14.jpg

 

Motsvarande bok finns även för insjöarna, dock enbart på Finska. Den använder jag mest, även om jag oftast ruttplanerar mellan öronen och baserat på tidigare års seglatser...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder ni för att planera sommarens båtåka? Tja, personligen kommer jag att använda Cybermarin på grund av att jag inte har någon båt längre, jag tänker nämligen åka med er, i min fantasi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubbe, när jag har MiniMaxen i sjön är det bara du sätter dig på bussen upp så åker vi ut en tur!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Seaclear i min gamla navdator, nåt program i paddan, men det blir ingen planering av långa resor i sommar, vi är så dåliga på att planera att barn nr 2 ska komma 25:e juni. Ingen midsommar på sjön heller - försökte förklara hur enkelt och trevligt det skulle vara - icke... :)

Kommer vi ut så håller vi oss till Sthlms skärgård.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eniros kartor tycker jag är bra. Man kan skifta enkelt mellan sjökort och flygfoto vilket passar mig som alltid söker de smalaste och krokigaste sträckorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjökort är ju relativt enkelt idag, svårare är att hitta rätt ställen att besöka om man har begränsat med tid, man vill ju gärna maximera semesterdagarna  :) 
Är ju stor skillnad vara på rätt ställe när det blåser, badstränder och hamnar borde ju alltid ligga på läsidan  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies