Gå till innehåll

Stora grilltråden med smidiga båtgrillar


lp75

Recommended Posts

Jag är mycket nöjd efter en sommar med en Son of Hibachi. Hela båtgänget kör samma grill  :) 

Fördelar: Går ställa in i båten fast den inte svalnat helt, och väskan gör att man slipper skita ner i båten. Går lite mindre briketter då man kväver och spar det som blev över. Går reglera grillhöjden. 

 

Nackdelar: Finns säkert, har dock inte stört mig på något än. 

 

Tänds med fördel med 2-3 såna där grova tändstickor som brinner nån minut.

Jag har den stående inne på toan då jag har dåligt med stora utrymmen, så det var orsaken jag valde den.


Fyll på med andra bra grillar och dess fördelar/nackdelar.

 

post-532-0-06055100-1391884129_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en bordsgrill från weber. Den tar liten plats, man kväver den lätt och snabbt. Så det går att återandvände kolen/briketterna flera gånger.

Nakdelen är väll att runda saker är svåra att stuva undan. Samt att man som med alla klotgrillar, har fast höjd på gallret. Så värmen regleras med locket och ventilationen. (Jag vill ju gärna se köttet) fast det blir oftast bätter med locket på.

post-488-0-54616100-1391886186_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fuskar och kör med gasol, en Primus Vidar. Mycket nöjd med den, dock är det inte kol.

Ska investera i en sådan weber som är fyrkantig. Så kan man lyxa till med kolgrillat också.

post-12-0-06812800-1391887617_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fuskar och kör med gasol, en Primus Vidar. Mycket nöjd med den, dock är det inte kol.

Ska investera i en sådan weber som är fyrkantig. Så kan man lyxa till med kolgrillat också.

 

nbottning kan få gissa var fotot är taget på Son of Hibachi grillarna, du har garanterat varit där   ;) 

Grill tips: http://www.sonofhibachionline.com/pages/soh-tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med likadan grill som carman, riktigt bra grill, bra resultat och grymt bra kvalitet. Har haft den hemma några år innan jag tog den till båten och det är ingen rost på den trots att den stått ute året runt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nåt slags gasolgrill i båten, en sån bärbar... måste kolla vad det är så ni andra kan undvika den. Sotar något djävulskt så biffarna blir sotsvarta men råa... :(

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här kan man ju också göra..Inget jag rekommenderar men grillning ombord

Florida Rick´s Marlago 35.. :D

 

post-3-0-44234600-1391893514_thumb.jpg

post-3-0-30847700-1391893540_thumb.jpg

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix..bara ett tillfälligt "gel-coat" skydd..Well kan tilläggas att jag gick iland sen. Luftningen till bensintanken är i krokarna..!!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket nöjd efter en sommar med en Son of Hibachi. Hela båtgänget kör samma grill  :) 

Fördelar: Går ställa in i båten fast den inte svalnat helt, och väskan gör att man slipper skita ner i båten. Går lite mindre briketter då man kväver och spar det som blev över. Går reglera grillhöjden. 

 

Nackdelar: Finns säkert, har dock inte stört mig på något än. 

 

Tänds med fördel med 2-3 såna där grova tändstickor som brinner nån minut.

Jag har den stående inne på toan då jag har dåligt med stora utrymmen, så det var orsaken jag valde den.

Fyll på med andra bra grillar och dess fördelar/nackdelar.

 

attachicon.gif20130705_170900 - Copy.jpg

 

Sons of the Biatchibachi vill jag åxå ha!!! :thumbsup2:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stensborg har jag dock varit på :-)

Skyddat och fint, nära stan, kanske ett par tre fyra mygg om man har otur :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som har j...t begränsat med plats, kör en Pop Up Grill. Funkar tillräckligt men på gränsen till liten för 2+2 vuxna, barn:

 

 

post-180-0-51367100-1391934605_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har begränsad yta och inte måste återanvända kol/briketterna skulle jag rekommendera en sån här:

 

http://www.zingland.se/barbar-grill

 

Jag har köpt min på ICA, praktisk som fanken att ha med sig, tar typ ingen plats alls hopfälld. Kanon att ha liggande i bilen på somrarna om man ska spontangrilla nån gång:)

 

Minus för att det inte går att reglera höjden på gallret samt strypa luftflöde.

 

barbar-grill.image.300x300.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor fördel med Cobb grillen är att det går åt så lite briketter! Med 6-10 briketter har jag en varm grill i många timmar. Även sånt tar plats på en båt om man är ute några veckor och grillar varje dag ;). Att den är kall på utsidan och kan användas ombord tycker jag är kanon då vi ofta ligger för ankar ute i en vik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nåt slags gasolgrill i båten, en sån bärbar... måste kolla vad det är så ni andra kan undvika den. Sotar något djävulskt så biffarna blir sotsvarta men råa... :(

 

 

post-230-0-28208800-1391938941_thumb.jpg

 

Lucifer var märket. Infällbara sidor, infällbara fötter och den kändes allmänt bra om än lite fladdrig. Dock som skrivet så funkar den verkligen inge vidare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cobb finns att köpa här (159euro) men hittar inte Son of Hibachi nånstans.. dock verkar den ligga på ca 995kr i Sverige.

 

Skall kolla runt lite på båtmässan om jag hittar nån bra. :)

 

Jättebra att bli påmind om detta, annars hade jag svurit i min Lucifer i sommar igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man ute efter enkelt grillande och accepterar "stekt" istället för kolgrillat kan jag verkligen rekommendera Vidar.

Bara så ni inte trodde jag rackade ner på den bara för att jag är inbiten kolgrillare ;-)

Drivs med små flaskor gas. Lätt att ta med och packas ner i en hyfsar rejäl väska när man grillat klart.

Finns från 695:- ser jag på prisjakt, prisvärt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cobb finns att köpa här (159euro) men hittar inte Son of Hibachi nånstans.. dock verkar den ligga på ca 995kr i Sverige.

 

Skall kolla runt lite på båtmässan om jag hittar nån bra. :)

 

Jättebra att bli påmind om detta, annars hade jag svurit i min Lucifer i sommar igen...

Har gått att beställa Son of Hibachi, jag köpte den dock hos båthandlaren som tagit hem ifjol. Betalade 995kr inkl. väska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat en sån där kobbgrill och tycker inte att det blir nån direkt värme i den? Körde med en sån där stor brikett som är till för dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är lite annorlunda att grilla med! Tar lite längre tid och man måste använda locket mycket. Men varmt blir det =). Brukar ha den stå på bordet direkt om man inte är mer än 4 personer för att grilla hamburgare t ex med tillbehör och alla grillar det man vill ha vart efter. Då används inte locket och det funkar jättebra och håller värmen väldigt länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var ju detta en grilltråd, men måste ändå lägga in en länk till biltemas gasolkök som även nämts i andra trådar.

Prisvärt extrakök som man kan bära med sig eller ha som extraplatta i båten(betydligt snabbare än mitt wallas kök). Bra effekt, men avtar kraftigt om det blåser. Brukar använda väskan som vindskydd.

En annan fördel med dessa är att man kan använda samma gasolpatroner till minibrännaren(perfekt tända brasor och bastu när vedan är tjurig).
 

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-29-kW-17618/

 

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Minibrannare-Gourmet-17612/
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog införskaffa en sån där gasolplatta. det är ju lite opraktiskt att ha nåt på spisen i båten, och samtidigt sitta på en klippa och grilla.

 

Jag saknar även tillgången till ugn !!! fans ju standard i min båt, men möjligheten till det är i dag bort byggt. Finns det nån bra portabel ugn man kan ta fram de få gånger man vill ha en ugn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den fyrkantiga standard Weber grillen har jag haft i 6 eller 7 år. Den funkar fortfarande, har funderat på Gasol, men det införskaffas när Webern är helt slut, den håller nog några år till :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies