Gå till innehåll

Grundgående båt?


David Berglund

Recommended Posts

Är nog ren vilja som får mig att se likheterna. ? Dock tycker jag den skiljer rätt mycket från Flippern men kan ändå köpa jämförelsen. Det långa fördäcket skapar avsevärt tuffare proportioner tycker jag.

 

Finmar-spåret har jag inge koll på, får forska lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillför inget här, men man ser dom ibland på blocket, och som du säger verkar de måsta ner i pris för att sälja. 

Hoppas du hittar en/rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har liknande problem i vår hamn. Dock klart kortare än 200m. Klurigast för oss är att lägga ut från bryggan om vinden ligger fel eftersom båten styrs av vinden innan styrfart uppnåtts och det är trångt i hamnen. Djupgående är inget större problem då motorn sitter högt och kan hissas 5 tum. Som Gasglad skrev för ett år sedan behövs då inte mycket trim för att motorn kommer upp över kölen.

Grannen tittar in med sin vattenskoter ibland men han ogillar det egentligen eftersom den suger sand och annat skräp som förkortar livet för den.

 

K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall är hamnbassängen runt 30x30m och helt skyddad från utomstående vattenrörelser, så strömmar eller driv är inget problem, och de finns gott om plats att vända runt betydligt större båtar än denna om det inte varit för djupet.

 

Men inga varningsflagg än så länge i alla fall då. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har hittat den i mitt googlande, men det är inte en 755 HT i alla fall, rätt stora olikheter på däcket.

 

Men likväl läsvärd! :) 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det en sådan? Såg en lista över modellen och fanns en 700, men den är inte lik, har en kraftigare överbyggnad, mer lik Flipper 700. Men kanske lite ovidkommande, en 755 HT är det inte i alla fall, och inte DC'n heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bröderna Nissi i Lojo  Eero Nissi bygde BELMAR  755  två modeller  755 HT  / 755  Dc  1983 -     och Väinö Nissi  ägare av FINSPORT 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Nu blev detta intressant för mig-också- då vi ska kika på ett fritidshus vid havet med 0,6m passage vid normalvatten.

När det anges djupgående på båtar är det då ner till proppen/skäddan?

Kollade de 2 båtar jag funderat en del på den senaste tiden Flipper 760 o 717. Där den senare har mer Vskrov, men bägga sticker 0,8 enligt uppg.

Jag tänker att 760 med sitt mer platta skrov borde gå grundare med drevet uppe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, får bli en Albin 25 med ballasttank fram man kan fylla o tömma så kan man nog passera, lär ju inte ha råd köra nån annan typ av båt om jag köper stuga :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna för dig med köpet! :thumbsup: 

 

Det är nog generellt så att det är med drevet i körläge. Jag har upptäckt under min jakt på grundgående båtar att det är väldigt många plattare "vanliga" båtar, specade med normalt djupgående (ca: 0,8m) som inte går djupare än 30-35 i skrovet. Så en konstruktion som möjliggör ytgående propeller, hiss eller påhängsmotor, skulle därmed göra de flesta klassiska mindre familjebåtar med utombordare till kandidater.

 

Det jag grundat min analys på är uteslutande googlebilder på vattenlinjens målning på akterspegeln på en mängd modeller. I bästa fall hittar man bilder på samma båt både i blöt och på land, och då går det nog träffa rätt med ögonmåttet inom några få cm som jag bedömer det.

 

Tittade själv en del på Flipper 700 för ett tag sedan. Inte en av de mest grunda, men ändå max 40 i skrov skulle jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag får också bilden av att de flesta går rätt grunt motorn borträknad, vilket ger en hel del alternativ där utbordare då givetvis är det enklaste.

Nåja, jag har ju inte ens tittat på stugan ännu, men man måste ju fundera på de viktigaste sakerna först :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har studerat ämnet en del och det är som David säger. Skroven går normalt strax under 40 cm. Sen kanske man ska fundera på om det går att muddra i framtiden. Båtarna folk vill ha har en tendens att bli större och djupet har en tendens att bli mindre över tid. Och en stuga med möjlighet till större båt blir ju värd mer 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men om polarisarna smälter (:D) så höjs ju vattennivån så då kan man ju ha större båt med dubbla eller fler inombordare. ;) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Haddock_ sade:

Jo men om polarisarna smälter (:D) så höjs ju vattennivån så då kan man ju ha större båt med dubbla eller fler inombordare. ;) 

 

7 timmar sedan, JanJ sade:

Inte där Nbottning håller till. Det blir bara mer is... :D 

 

Jorå, is blir det ju så det räcker och blir över, alldeles strax, och det känns varje år som att den aldrig kommer att försvinna .-)

 

Dock vet jag inte om polarisarnas avsmältning hjälper den relativt stora landhöjning vi har här...ca 5-10mm/år.



Så här ser passagen ut, och det är ju ett antal stugor inne i "viken" så jag kan tänka mig att muddra är på tapeten bland dem, men så kanske det är ett sådant ställe som slammar igen direkt, jag kan inte sånt där...

 

599c9747d1aad_frevisren.thumb.JPG.fb13a98d659dca5bc5a8e74de524b221.JPG

 

freviss.thumb.JPG.f9950f2a307c72c003c8c2566f9aa689.JPG

 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en typisk familjebåt som ni talar om och montera 5hk utombordare på höj/sänkfäste på badbryggan. Stäng av huvudmotorn, tilta upp drev i "beach" läge och kör på utombordaren som inte sticker ned under lägsta punkt. Skönt att ha en extra motor ändå och kanske går samma att använda till gummijolle etc.

  • Like 1
  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det låter ju helt klart som jag kan fortsätta drömma om båtar :)
Nu lär det väl bli krig om att få köpa stället bara för att man börjar känna att det kan vara riktigt rätt.

Är detta, men ge fasen i att bjuda på det! :-)

https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1792190

 

Sen vet man ju inte riktigt hur djupt det är uppe i viken där stugan ligger, men man ser inte botten på flygfoto iaf <3m enligt kortet...

 

Skärmklipp.JPG

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när du är i branschen så kan du gräva upp strandtomt med hus och allt och plantera den lite längre ner i Sverige och tjäna några miljoner.. Otroligt att första buden ligger så långt under utgångspriset, här står det allt oftare såld innan visning på hemnet.. 

 

Som sagt, fint ställe bara att köpa!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det hade vart upp en miljon drygt redan nere vid Luleå, detta är på "fel sida" Kalixälven enligt många tror jag :-)
Det är pendlingsavstånd till Kalix o Haparanda om man tänker sig bo där, men det är inga superekonomier och Kalixborna vill som sagt på rätt sida sin älv.

Men vi får se var det landar. Jag gillar mer att få ett pris diskutera, komma överens, ta i hand. 
Detta jäkla budande. Men man är väl en gammeldags norrbottensgubbe bara.

Jag får hålla "oss" uppdaterade i ämnet :-)

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk här uppe är mer rädda att pendla än man tror, även om man har lite annan syn på avstånd kanske, eller tid, få här förstår att ha en timma till jobbet är inget konstigt i större städer. 

Vi har precis 10 mil till denna stuga.
Perfekt om man ska ha det som just stuga ("sitt land", så ni i Sthlm också förstår :-) ) Men lite för långt om man ska köra dagligen med 2 bilar till Luleå eller Boden.

 

För oss primärt stuga. Men vi kollar på lägen som på sikt kan erbjuda fast boende.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vatten finns men inte avlopp för svartvatten.

Dock är det ett mindre problem med dagens förbränningstoaletter och även vacuum + förbränning. Annars gör det ju att gräva eget avlopp. Lite beroende på kommunens regler osv.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läget var grymt bra. Nu återstår att se hur intresserade/pengastarka de andra på visningen var. Vi vet till veckan...

 

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies