Henrik Bengtsson Postad 18 Maj, 2016 Rapport Share Postad 18 Maj, 2016 Om vi tar samma DC i 24-28 fotoklassen, den ena med en bensin-V8 och den andra med en dito diesel, ex KAD44, KAD300 eller motsvarande. Är det ungefär samma ljudnivå vid gång? Att bensinaren har lite renare klang och kanske "murrigare" sound köper jag, men hur är det med decibelen? Ni som har KAD:ar - upplever ni ljudet som störande? Vet att kompressorn hör av sig vid start så jag tänker mer generellt vid marschfart. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Navigare Postad 18 Maj, 2016 Rapport Share Postad 18 Maj, 2016 Jag kan enbart uttala mig om erfarenhet från en Sea Ray Sundancer 240, har själv en med en Mercruiser 5.0 MPI och har provåkt en med diesel (tror det var en en VP ) och jag tyckte att dieseln var tystare på låga varv men i marchfart så lät dieseln rätt mycket mer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lars Ström Postad 18 Maj, 2016 Rapport Share Postad 18 Maj, 2016 Nyare dieslar är betydligt tystare än gamla dieslar för marinbruk men tror fortfarande att en modern bensinmotor går tystare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Flajjan Postad 18 Maj, 2016 Rapport Share Postad 18 Maj, 2016 Det finns väl egentligen inget tystare än en V8? Jag har VP dieslar i min båt, störs inte nämnvärt av ljudnivån på dom, upplever dom ganska tysta (Kad42). Det väsnas om kompressorn när den går men det är begränsat varvtal så det spelar mindre roll kan jag tycka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Henrik Bengtsson Postad 18 Maj, 2016 Författare Rapport Share Postad 18 Maj, 2016 Stort tack för feedback. Det är väl lite som jag anat. En bensinare är något tystare men jämfört med en modernare marindiesel så är skillnaderna inte lika tydliga. Hur definierar ni en modern marindiesel förresten? Är det jämförelse mellan exempelvis en KAD300 (eller D4/D6) vs en gammal AD41. Vet att KAD300 i grunden är en AD41 men inbillar mig att 300:an är tystare. Sen kanske örat rent generellt upplever den något mindre charmiga ljudkaraktären i diesel som högre än vad den egentligen är på en ljudmätare. Ren spekulation dock. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bänkt Postad 18 Maj, 2016 Rapport Share Postad 18 Maj, 2016 I marschfart tycker jag personligen att få motorer låter särskilt trevligt. I alla fall inte i längden. Sen är det så mycket annat som låter/väsnas samtidigt att motorljudet inte känns som en avgörande faktor. Vid bryggan, i deplacement och när man brakar förbi så vinner vanligtvis väåttan. Om det verkligen ska avgöra motorvalet är en helt annan femma. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Haddock_ Postad 18 Maj, 2016 Rapport Share Postad 18 Maj, 2016 Jag skulle nog hävda motorrummets utformning, ljuddämpning etc gör mer skillnad än diesel vs bensin, och eftersom jag antar du inte väljer mellan exakt samma båt utrustad med de olika...? Så är det svårt att rådge. Det är en av många faktorer i ett båtköp och för mig har ljudnivån varit bland det minst viktiga. personligen gillar jag det dova mullret runt 1500-1700 rpm på mina kad300 och det varma tomgångs "chugg chugg" som uppstår med två maskiner där varvtalet på tomgång skiljer yttepytte så blir det ett lågfrekvent kanske 0,5Hz resonans. Underbart mysigt. De flesta som åker med oss kommenterar just det uråldriga, bröstiga, kraftiga mullret just när man varvar upp innan kompressorn slår till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lindskrot Postad 19 Maj, 2016 Rapport Share Postad 19 Maj, 2016 Jag kan av egen erfarenhet uttala mig i byte från merc 7.4 330hk till penta Kad43 i en sea Ray 260OV. Där var V8 betydligt tystare vid tomgång och start. Men i planingsfart och under acceleration var dieseln överlägset tystare. V8an hade ett fasligt insugsråmande i fart som lät betydligt mer än VP sexans mjuka och tysta gång. Det blev en enormt trevlig båt med den dieselsnurran i Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Henrik Bengtsson Postad 20 Maj, 2016 Författare Rapport Share Postad 20 Maj, 2016 On 18 maj 2016 at 23:42, Haddock_ sade: Jag skulle nog hävda motorrummets utformning, ljuddämpning etc gör mer skillnad än diesel vs bensin, och eftersom jag antar du inte väljer mellan exakt samma båt utrustad med de olika...? Jo, faktiskt så handlar det om exakt samma båtmodell - och motorrummet är tråååångt (N-26 Epoca). Nåväl...det är förstås inte avgörande för valet - har egentligen redan snöat in på diesel. Men ville bara kolla hur stor skillnaden egentligen är och om det fanns någon generell tumregel. Men förstår att det är stor skillnad mellan olika båtmodeller, val av motor, körstil, skick på motor etc. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Henrik Bengtsson Postad 20 Maj, 2016 Författare Rapport Share Postad 20 Maj, 2016 On 19 maj 2016 at 10:24, Lindskrot sade: Jag kan av egen erfarenhet uttala mig i byte från merc 7.4 330hk till penta Kad43 i en sea Ray 260OV. Där var V8 betydligt tystare vid tomgång och start. Men i planingsfart och under acceleration var dieseln överlägset tystare. V8an hade ett fasligt insugsråmande i fart som lät betydligt mer än VP sexans mjuka och tysta gång. Det blev en enormt trevlig båt med den dieselsnurran i Låter som ett bra val med andra ord. Fast är inte Mercruiser generellt lite mer högljudda än VP? Eller är det en gammal förutfattad myt? På tal om oljud på sjön...en del DC's låter ju som FAN i planingsfart. Då menar jag inte off-shore båtar, utan helt svensson-städade daycruisers. De kan låta flera distans bort om vädret tillåter. Dåligt skötta motorer? Särskild tillverkare? Dålig isolering? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lindskrot Postad 20 Maj, 2016 Rapport Share Postad 20 Maj, 2016 Att det skulle vara ljudskillnad mellan penta och mercruiser är nog en skröna då det är i princip identiska motorer. Penta 5.7 är cheva 350 precis som merc, samma sak med big block 7.4 och 496. Det är små skillnader i kringutrustning som skiljer men huvudmotorerna är GM... De DC du hör har penta SX drev. En vidareutveckling av OMC King Cobra som har avgasutsläppet i skölden istället för i kavitationsplattan som tex penta DP-E och 290etc. Det ger ett förbannat råmande ljud i planingsfart som hörs långa vägar. 4.3V6 och ett gäng modernare Penta V8 dras med detta oväsen. Obegriplig konstruktion tycker jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Henrik Bengtsson Postad 22 Maj, 2016 Författare Rapport Share Postad 22 Maj, 2016 On 20 maj 2016 at 20:09, Lindskrot sade: Att det skulle vara ljudskillnad mellan penta och mercruiser är nog en skröna då det är i princip identiska motorer. Penta 5.7 är cheva 350 precis som merc, samma sak med big block 7.4 och 496. Det är små skillnader i kringutrustning som skiljer men huvudmotorerna är GM... De DC du hör har penta SX drev. En vidareutveckling av OMC King Cobra som har avgasutsläppet i skölden istället för i kavitationsplattan som tex penta DP-E och 290etc. Det ger ett förbannat råmande ljud i planingsfart som hörs långa vägar. 4.3V6 och ett gäng modernare Penta V8 dras med detta oväsen. Obegriplig konstruktion tycker jag. Tack för feedback! Det var intressant att höra! Att det även förekommer på modernare drev är ju märkligt. Förresten - om vi ändå är inne på ämnet motorljud - har du en uppfattning om hur D4:an är i jämförelse med KAD:arna? En del hävdar ju att den har lite "hård" gång och inte lika tyst. Eller för att citera någon på ett annat forum "Båten låter som en lastbil på tomgång". Det kanske är mindre charmigt även om man återigen inte skall låta motorns ljud avgöra. Tankar om D4? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bänkt Postad 22 Maj, 2016 Rapport Share Postad 22 Maj, 2016 Hahaha! "Insugsråmande" lysande och väl beskrivande ord på ett riktigt osnyggt ljud. En bryggranne tröttnade på att allt i dieselbåten vibrerade loss. Han gick tillbaka till bensinare. Du får köra mycket på en säsong, eller ha krav på att kunna köra långa distanser utan tankstopp för att diesel egentligen ska vara motiverat i en fritidsbåt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lindskrot Postad 22 Maj, 2016 Rapport Share Postad 22 Maj, 2016 Bänkt har rätt ang förbrukning etc. Personligen tycker jag att D4 är en vedervärdig motor. Speciellt i mindre båtar typ 25-30fot. Ruskar i hela båten på låg fart. Dessutom har den rätt kort varvtalsområede med maxvarv på 3500, mot CAD som varvar närmare 4000. Det gör att det krävs hög stigning på propeller för att nå rätt toppfart. Vilket drar med sig väldigt hög tomgångsfart. Kört en del delta 29 med d4 300. Gjorde närmare 5 knop på tomgång och är väldigt ryckig och osofistikerad vid hamnmanöver. D6 däremot är en helt annan femma med mjuk och trevlig gång. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Flajjan Postad 22 Maj, 2016 Rapport Share Postad 22 Maj, 2016 Jag kan ju tycka att dieslar gör sig bättre ju fler cylindrar dom har.. 4or njae.. 6or, går väl, 8or jajamen, V10or har jag ingen personlig erfarenhet av, men jag kan tänka mig att man blir mjuk och varm i kroppen av en MAN V10 diesel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jarlingar Postad 22 Maj, 2016 Rapport Share Postad 22 Maj, 2016 Scania 14.2L V8.. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Claes Postad 22 Maj, 2016 Rapport Share Postad 22 Maj, 2016 Mercurys V6 och V8:a diesel som är baserade på VW motorer går underbart fint. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Henrik Bengtsson Postad 22 Maj, 2016 Författare Rapport Share Postad 22 Maj, 2016 3 timmar sedan, Lindskrot sade: Bänkt har rätt ang förbrukning etc. Personligen tycker jag att D4 är en vedervärdig motor. Speciellt i mindre båtar typ 25-30fot. Ruskar i hela båten på låg fart. Dessutom har den rätt kort varvtalsområede med maxvarv på 3500, mot CAD som varvar närmare 4000. Det gör att det krävs hög stigning på propeller för att nå rätt toppfart. Vilket drar med sig väldigt hög tomgångsfart. Kört en del delta 29 med d4 300. Gjorde närmare 5 knop på tomgång och är väldigt ryckig och osofistikerad vid hamnmanöver. D6 däremot är en helt annan femma med mjuk och trevlig gång. Tack. Lite som jag befarat med andra ord! Har ögonen på en Nimbus Epoca, sista årsmodellen 2005 med D4 men det är väldigt mycket pengar och det vore synd om det du beskriver skulle ta ner helhetsintrycket. Missade för ett tag sedan en i Göteborg med KAD300 och den hade nog varit trevligare i det avseendet? (är även medveten om att diesel inte genererar någon besparing i bränsleförbrukning) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lindskrot Postad 22 Maj, 2016 Rapport Share Postad 22 Maj, 2016 Passa på att provköra båda. Jag har kört en hel del staketmotor i olika varianter, samt D4 och D6. Och D4 har bedrövlig gångkultur jämfört med de andra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Henrik Bengtsson Postad 23 Maj, 2016 Författare Rapport Share Postad 23 Maj, 2016 21 timmar sedan, Lindskrot sade: Passa på att provköra båda. Jag har kört en hel del staketmotor i olika varianter, samt D4 och D6. Och D4 har bedrövlig gångkultur jämfört med de andra. Ja, skall kolla på en Epoca med D4 tänkte jag. Dock ligger den på land än så länge. Det där med hög stigning på propellern = hög tomgångsfart. Gäller det alla varianter av D4:an? I detta fall gäller det en 260. Om ja, det går inte att justera då gissar jag? Hög tomgångsfart är ju ett helvete med att lägga i friläge stup i kvarten och svårmanövrerat överlag... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Flajjan Postad 23 Maj, 2016 Rapport Share Postad 23 Maj, 2016 Jag hade en D4-260 i en 25 fots båt, Flipper 760. Den gjorde kanske 4 knop på tomgång. En annan båt jag hade gjorde 5 knop på tomgång - man lär sig att skicka i och ur växel, det är väl inte hela världen. Heller högre tomgångsfart så man kan lägga i och det händer något än att lägga i växel, inget händer och man måste gasa till lite. Men det är min högst personliga åsikt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Flajjan Postad 23 Maj, 2016 Rapport Share Postad 23 Maj, 2016 Kanske skall tillägga att även om en D4 går hårt och det finns motorer som känns med civilicerade så är D4 ett kraftpaket av rang, det saknades aldrig kraft i min kärra. Det är något som jag iaf uppskattar. Det krävs en ganska stöddig V8a för att få samma kraft. Avsaknad av kraft i motorerna hade dödat glädjen med en båt mer än motorljud. Dessutom kan man ju isolera utrymmet på ganska effektiva sätt idag.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Henrik Bengtsson Postad 23 Maj, 2016 Författare Rapport Share Postad 23 Maj, 2016 9 minuter sedan, Flajjan sade: Jag hade en D4-260 i en 25 fots båt, Flipper 760. Den gjorde kanske 4 knop på tomgång. En annan båt jag hade gjorde 5 knop på tomgång - man lär sig att skicka i och ur växel, det är väl inte hela världen. Heller högre tomgångsfart så man kan lägga i och det händer något än att lägga i växel, inget händer och man måste gasa till lite. Men det är min högst personliga åsikt. Det är iofs en poäng också. Hur upplevde du motorn i övrigt i din Flipper? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Flajjan Postad 23 Maj, 2016 Rapport Share Postad 23 Maj, 2016 8 minuter sedan, Henrik Bengtsson sade: Det är iofs en poäng också. Hur upplevde du motorn i övrigt i din Flipper? Som en riktigt bra motor. Jag hade inga problem, föregående ägare är en petig jäkel, så den var skött som dom ska skötas och allt som skulle bytas i form av sjövattenfilterlock och annat var bytt. Jag hade inte tvekat på att köpa en ny båt med D4or eller stoppa ner 2 D4or i min nuvarande båt om jag skulle ramla över två till oförskämt bra pris.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.