Gå till innehåll

Bygga om båt från inombordare till utombordare


Pirayaf20

Recommended Posts

Hej! 

Sitter i valet och kvalet att ge mig in i ett större projekt där jag bl.a. kommer ersätta en inombordare mot en utombordare på ca 200hk. Jag söker inspiration men hittar inga bra trådar. Är det någon som kan tipsa mig? 

Jag behöver bilda mig en uppfattning om hur stort jobb det är och gärna följa någon som gjort samma resa jag själv troligen kommer att göra. 

Tips mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars har ju @Bänkt en massa lådiga tankar. 

Jag och brorsan har även gjort en liknande grej på Tant Ester. 

Mitt hetaste stalltipps är att du måste beräkna att du ska kunna tilta motorn helt. Ta sen till lite till. 

Ytterligare en fråga är om din ökade setback ska vara en del av åkytan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Jag har inte tänkt särskilt mycket ang setback mer än att det troligen är nödvändigt att ha om jag ska kunna ta tillvara utrymmet som frigörs från den nuvarande motorn. Misstänker att det mesta av utrymmet lär ätas upp av en ny motorbrunn om jag bara modifierar aktern och inte förlänger. Då faller lite av poängen då jag vill ha mer utrymme i båten till sittplatser. 

 

Jag får fundera lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på med en bracket som täcker drevhålet och går hänga en utombordare på. Min akterspegel är nybyggd, men det är det första steget för att veta hur stort jobbet blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Båten är inte min. Ännu. Jag ska kika på den imorgon så får jag ta ställning till det därefter. Ja, det lutar åt bracket på enklast möjliga sätt. Min tanke var att göra allt själv, men måste även fundera på tidsåtgången då jag har två små barn och fru hemma. Eventuellt lejer jag bort akterspegeln, och testar mig fram med resten. Båten verkar vara ett vrak, men med potential. Jag har alldeles för länge drömt mig bort i trådar  här och på andra forum, så nu vill jag testa själv att börja renovera, men då kanske jag bör lyssna förnuftet och leja bort akterspegeljobbet så den blir riktigt gjord och göra resten själv. 

 

Vi får se...

 

bilder kommer absolut om det blir affär!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den familjebilden, köp färdigt - det kommer att löna sig både och ekonomiskt och på husfridskontot. Jag vet, har renoverat en skorv själv.

 

Trist tips men så tycker jag att det är. Visst är det skoj att gå ut i garaget och pyssla men hur mycket tid kommer du att få till det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är beredd att hålla med Thomas, det lilla jobb jag gjort har varit fullt tillräckligt och då har jag ändå en totalt båttokig sambo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får se hur det går. Det är bättre att misslyckas än att inte försöka alls. Och då menar jag att ge upp båten och inte familjen såklart...

 

jag kommer att börja riva och se vad jag framför mig så får jag ta beslut om fortsättningen sen. En muntlig överenskommelse har jag med säljaren och förhoppningsvis är affären klar i början av nästa vecka.  

 

Tack för omtanken!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte lite samma sak som Thomas, men det beror på...

Har du någonstans att vara som inte kostar dig något extra och du inte har någon tidsplan för att få båten i sjön, så ska du köra.

Vill du ha en färdig båt till en viss tid och tror att detta blir billigare än att köpa något färdigt, tänk om!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Blev det något båtköp?

 

Håller på med samma sak själv, har plastat ihop en "setback-låda" som ska täcka det gamla drevhålet. Ska dit en V6a. Hoppas på provkörning under hösten.

 

 

20160801_144158.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp! Är nu lycklig ägare till en gammal sjömätningsbåt baserad på en Nora 20. Den är mer än lovligt ledsen så jag har spenderat kvällarna med att riva bort all el och alla prylar som är i vägen. Misstänker att akterspegeln är rutten men har inte kommit så långt än att jag tittat. Ska tömma dieseltanken imorgon och därefter se om jag får loss åbäket som är fastkilat mellan ett par balkar. 

 

Din setback låda ser bra ut, men ska du bara täcka hålet och inte plasta igen det? Det var en ny variant för mig. 

 

Vad har du för båt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte inte heller plasta igen drevhålet. Behövs inte om man gör rätt. Sen tänkte jag göra ett hål i lådan också så att jag kan hålla koll på läckage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 år senare...

@Pirayaf20

 

Jag har precis fått en gammal Nora 20 och konstaterat att motorn som sitter i är helt slut efter att ha stått på land i 20 år..

Hur gick det med ditt projekt? Jag funderar också på att konvertera om min till utombordare.

 

Har du några tips och bilder på hur det gick för dig?

Tack på förhand 

Ludvig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Kakaduva sade:

@Pirayaf20

 

Jag har precis fått en gammal Nora 20 och konstaterat att motorn som sitter i är helt slut efter att ha stått på land i 20 år..

Hur gick det med ditt projekt? Jag funderar också på att konvertera om min till utombordare.

 

Har du några tips och bilder på hur det gick för dig?

Tack på förhand 

Ludvig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2016-07-20 at 23:08, Gasglad sade:

Är beredd att hålla med Thomas, det lilla jobb jag gjort har varit fullt tillräckligt och då har jag ändå en totalt båttokig sambo.


 

 

On 2016-07-20 at 19:48, 1800thomas sade:

Med den familjebilden, köp färdigt - det kommer att löna sig både och ekonomiskt och på husfridskontot. Jag vet, har renoverat en skorv själv.

 

Trist tips men så tycker jag att det är. Visst är det skoj att gå ut i garaget och pyssla men hur mycket tid kommer du att få till det? 

 

 

haha. Hur gick det sen? 😁

 

Tråkiga tips från andra som inte heller lever som de lär. 
 

Ja det finns flera trådar om ombyggnad från IB till OB. Senast i raden är väl @Martin med sin Miami 670. 
 

@Kakaduva kör hårt. Tveka inte nu för du kommer ha tid att ångra dig flertalet gånger under projektets gång 😊. Det är en del av dealen. Och läs @Pirayaf20s tråd. Där finns inspiration. 
Och sist men inte minst - bjud oss andra på sån där härlig läsning man aldrig tröttnar på 👍🏿

K

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu,  @Kakaduva.  Det finns lite tips och tricks, absolut. Tror det finns en och annan bild också. Kika på tråden @Navigarelänkade till. 👍

 

jättekul att du funderar på att göra samma sak jag gjorde. Varenda krona och timme var värt det, och vill du bolla idéer gör det gärna i en projekttråd här så kan du få lika bra hjälp som jag fick. Det var ovärderligt!

 

vill du ha mitt nummer kan vi ta det på DM!

 

/A
 

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Kalle AMK sade:


 

 

 

 

haha. Hur gick det sen? 😁

 

Tråkiga tips från andra som inte heller lever som de lär. 
 

Ja det finns flera trådar om ombyggnad från IB till OB. Senast i raden är väl @Martin med sin Miami 670. 
 

@Kakaduva kör hårt. Tveka inte nu för du kommer ha tid att ångra dig flertalet gånger under projektets gång 😊. Det är en del av dealen. Och läs @Pirayaf20s tråd. Där finns inspiration. 
Och sist men inte minst - bjud oss andra på sån där härlig läsning man aldrig tröttnar på 👍🏿

K

 

Vaddå inte lever som man lär, Jag har inte ens lagt 10 timmar på båten i år :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, Navigare said:

 

Tack, ny på forumet och har suttit och sträckläst tråden och än så länge har jag kommit 9 sidor.. :)

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Gasglad said:

Aha en till Nora. Har du en klump i botten precis som Piraya?

nix min har inte den. Jag tror att jag kommer att klara mig från att plast i skrovet förutom akterspegeln.

20201129_145203.jpg

20201204_155852.jpg

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Gasglad sade:

Aha en till Nora. Har du en klump i botten precis som Piraya?


”klumpen” kommer från ekolodet som var placerad i den minst sagt överdimensionerade kölen. Dvs, det är bara Sjömätare, som min och @Kristers båtar, som har den varianten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med en DC!  Har du funderat något mer ingående på utombordare, eller är det bara lösa tankar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rev ut den gamla volvo spisen i helgen.

Båten har stått på land i över 20 år och förhoppningen var att renovera den gamla men efter helgen insåg jag att en ny snurra måste det bli å då kläckte polaren att jag borde sätta på en utombordare istället, på den vägen är det. 💣😂

20201206_153022.jpg

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra kompis! 👍

 

Med en rejäl bracket kan du hänga på en ganska stor motor. Båten går riktigt fint i vattnet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Kakaduva sade:

Rev ut den gamla volvo spisen i helgen.

Båten har stått på land i över 20 år och förhoppningen var att renovera den gamla men efter helgen insåg jag att en ny snurra måste det bli å då kläckte polaren att jag borde sätta på en utombordare istället, på den vägen är det. 💣😂

20201206_153022.jpg

B30 är inget att kasta pengar på. Du kommer bli en mycket gladare båtägare med en 150 hk utombordare på bracket. 
 

Mitt förslag är att kopiera Pirayas koncept med Smuggler/Segmo Bracket hans båt går riktigt fint i sjön. Vi spontanrejsade en sväng i höstas så jag har sett den live.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies