Jump to content

Smuggler


Teji
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Cirkeln är sluten, min första motorbåt var en Smuggler 17 och det här är förmodligen den sista Smuggler 17 eller båt över huvud taget jag köper...

Pensionärspråmen blir kvar och det här är ett rent feelgod projekt.

Första gången jag såg den var i början på 80 talet, då satt det en 115 Evinrude på den och jag har för mig att svenska flaggan var längst bak på friborden, det visar sig när jag börjar slipa.

Den har stått på en loge i säkert 30 år och när jag letade den för ca. 6 år sedan så var den såld och borta, nu var den på blocket och jag fick köpa den utan motor till ett bra pris och nu rensar jag ut allt för att bygga upp den igen.
Det enda större jobbet är att akterspegeln ska rensas och göras ny.

 

AB50DA21-B0AC-4E10-A591-94AC0667DBC0.jpeg

F8A040D4-4CF7-4153-871B-999BB434EA0F.jpeg

BF64000C-757A-496E-BA0F-0291E4B84916.png

  • Like 1
  • Thumbs up 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hej båtvänner. 
är det verkligen ingen som vet vem som äger den här båten?

Blev lite intresserad av vad som ska hända med den. Åkte dit och tittade lite genom staketet. 

Som jag förstått köptes/såldes den i Norge för någon månad sedan. Står nu på en tomt i Åkersberga. Tomten ägs av ett fastighetsbolag där ägarna mycket skickligt lyckas dölja allt vad telefonnummer heter. Vill ju inte gärna springa upp på fina kontoret och tjata om en gammal båt 😊


226722CA-235E-49D0-A5C8-F679B27A5DFB.jpeg.ed7b0311cf279e09ed671e92b2a77214.jpeg

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Det är ju Lasse i Stockholm som har köpt den, det kan man läsa på Biltransportens FB-sida.

Även jag anlitade nämnda firma för att ta hem min båt.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Du bor ju i byn, har du missat Lasse? Kan väl inte finnas så många Lassar i Stockholm.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

nu förstår jag inte om ni skojar eller inte, finns det flera Lasse är det väl bara fråga nere på macken vilken av dem det är som köpt en sån där cigarettbåt från Norge?

  • Haha 8
Link to comment
Share on other sites

@Kalle AMK Det finns en lokal skvallergrupp på Fejsbok för Åkersberga typ ”Åkersberga Aktuellt”. Pröva att fråga där, kan bli ett skönt avbrott från de normala inläggen om bortsprungna hundar, katter, barn och annat löst.. 🙂

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det är jag som är Lasse i Åkersberga. Den grå/svarta är min blivande vinterbåt, är trött på att åka med vindrutan i brösthöjd. Höjningen av skrovet som jag fått frågor om beror nog på att motorn är väldigt hög. "Akterdäck" är också höjt. Och bakre kant på doghouse. Den är lite ruff i skicket vilket passar mej jättebra.

  • Thumbs up 3
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Lars Knöppel sade:

Det är jag som är Lasse i Åkersberga. Den grå/svarta är min blivande vinterbåt

Kul att du har hittat hit.

Vad är planen för drivlinan? Fortsätter du med samma motor och vattenjet eller blir det några ändringar? 

Link to comment
Share on other sites

Vattenjeten (Hamilton 1031) är korroderad och väldigt sliten. Demonterade ytterdelar när båten kom. Mummar upp tailpipen och filar till impellern, svänger ihop den och prövar båten. Börjar bli gammal och slö, byta till annan drivlina känns som en promenad uppför Åreskutan. Skulle hellre fixa andra saker som större sidorutor och bakrutor. Kalles sidorutor blev ju jätte-jätte-bra, men jag behöver bakrutor också. Se bild. Nu är sikten bakåt skymd i en 180-graders sektor. 

image3-2.jpeg

  • Like 1
  • Thumbs up 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vattenjeten till svart/grå 28 Patrol. Epoxispackling av tailpipe som sitter mot akterspegeln. Vingarna är fasta och neutraliserar vattenströmmen från impellern. Korrosionen är grav. Kanten runt stora hålet är delvis borta. Hålet uppe till vänster leder till anslutning inne i båten så man kan ansluta motorns kylsystem så vattenpumpen kan tas bort. Fiffigt. Vattensmord lagring till impelleraxeln i mitten.

IMG_5887.jpg

  • Thumbs up 2
Link to comment
Share on other sites

Jag uppskattar verkligen att du delar med dig och jag har lite koll på dina andra fina båtar men undrar lite försiktigt om det där verkligen är realistiskt.

Just att flänsen/kanten runt trumman är så dålig och att då motsvarande del i pumpen förmodligen är lika dålig gör att man kan tänka sig att det blir svårt att få till det.

Min erfarenhet av Hamilton (främst på Anytec (tidiga, mkt tidiga) och Capo) är att när det börjat korrodera så är det lögn i h-vete att få till passning och att "slitringen" runt impellern aldrig blir som man vill.

 

Vill inte säga att det inte går, men ibland måste man kanske tänka att saker är "slut"...

 

Sorry för glädjedödandet, inte min mening och om du får till det lovar jag att vara den förste att gratulera.😉

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ett gammalt dp-drev skulle väl bli en betydligt enklare och mer funktionell lösning än vattenjeten? Har för mig att vattenjet är ganska låg verkningsgrad och ger usel bränsleekonomi?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jens, tack för input, det är jätteuppskattat.👍 Mitt spel impeller - slitring är ju för stort, har för mig att det ska va 1.2 mm, jag har mer. Som jag har förstått det är detta spel kritiskt och man förlorar mycket i fart. Farten är inte något problem för mig den här säsongen. De fyra fästbultarna för tailpipen verkar styra riktigt bra, den är styv att få på. Epoxin tror jag inte får någon direkt bärande funktion, bara för att fylla groparna och ge en bättre tätyta. Jag ser det som ett experiment för den här säsongen. Min lilla erfarenhet att åka vattenjet gör att jag inte är jätteentusistisk utan jag föredrar nog drev. Men, som sagt, jag är lat och ser det som en test för den här säsongen. Funkar det någotsånär åker jag nog ett år eller två. Vilket Hamiltonaggregat har Du åkt med?

 

dag55, Du har nog helt rätt! Av någon anledning har jag torskat dit på Chryslers marinmotorer, har lång tradition med dom och tycker om ljudet (det är speciellt!). Har en nyrenoverad 440 marin som står redo, men inget modernare drev. Det kanske blir så till slut😀 

 

Jag är hemskt tacksam för all input jag kan få, man är alldrig för gammal för att lära!

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Yttre delarna var demonterade när jag köpte båten. Dom hade svetsat på material på vingarnas bakkant och slipat lite, sen gett upp. Dom på bilden tillhör min båt. Samma uppsättning delar till 1031 ligger ute till salu på norska blocket, men dom är obetydligt bättre än mina.

image2-1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-28 at 20:32, dag55 sade:

Ett gammalt dp-drev skulle väl bli en betydligt enklare och mer funktionell lösning än vattenjeten? Har för mig att vattenjet är ganska låg verkningsgrad och ger usel bränsleekonomi?

 

Faktum är att vattenjet har bättre verkningsgrad än drev men bara i ett visst fartregister. Beroende på användningsområde kan man få pumpkurvan (vattenjet är som en pump) avstämd efter tex 30-35 knop eller 45-50 knop etc. Jag är ingen expert men man är beroende av intagets längd, desto längre desto högre avstämd fart. 

  • Like 1
  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies