Gå till innehåll

Olyckor och annat otyg


Navigare

Recommended Posts

http://www.sn.se/nyheter/trosa/1.2457526

 

16 meter lång båt på grund - Trosa/Kittelö

 

På lördagseftermiddagen fick kustbevakningen ett nödrop efter att en båt hade gått på grund i höjd med Kittelö i Trosa skärgård.

 

Motorbåten, en Delta 54, fick hål i skrovet och Kustbevakningen och Sjöräddningen som svarade på nödropet försökte med hjälp av pumpar hindra båten från att sjunka.

Trots ansträngningar var Kustbevakningen tvungen att bogsera båten till grundare vatten i närheten av Dragsviks camping där den har legat sedan lördagskvällen.

– Vraket har ägaren ansvar för att få bort, säger Birger Knutsson som är driftchef på sjö- och flygräddningen.

Ingen skadades i händelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker på scenen i drömkåken när snickarna kommer dit och säger: HAHA Fy fan vad dyrt!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å jag som tyckte det var jobbigt att hitta Fjordlingen med botten upp.... trist för ägaren.

 

Är det där konsekvensen när man sätter IPS-dreven i en sten? (om den nu har IPS?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm... Var det inte en såndäringa som skulle vara följebåt/arrangörsbåt till Speedball?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej IPS är byggda för att falla av vid hård grundstötning utan vatteninträngning i båten. Så här handlar det om att han slagit hål på skrovet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm... Var det inte en såndäringa som skulle vara följebåt/arrangörsbåt till Speedball?

Det var en Delta 26a som var det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske fel tråd men närmast..

Blir alldeles förvirrad att läsa och fatta vad dom gjort..

 

Pictured: Chilling moment two killers tried to pull victim’s severed leg out of boat propeller after deliberately running him over

 

 

post-3-0-42103200-1404228843_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag bogserades Delta 54an till Micab för koll. Vet inte vad som orsakat skadan, såg inget heller när den kom förbi jobbet. 

 

 

post-50-0-69659500-1404231530_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy fan. Man kan ju lätt tror ju annars att de med stora båtar har koll på sånt :captain:  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm var länge sedan jag lärde mig att båtstorlek och båtkunskap inte har något som helst samband.... 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att lägga någon värdering i hur detta har gått till, det kan säker bli fel för oss alla ibland och när det händer blir det värre för den med möjligheter att köpa riktigt stor båt.

Vad händer i det här läget.
Tar man som "vanligt" och slår en pling till sitt försäkringsbolag och ber om en reparation för X antal miljoner eller?. .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det nog..men vem vill ha en så dyr ny båt som legat på botten.???

Min erfarenhet är att det går att fixa men blir aldrig som innan båten sjönk.

Fel uppstår under lång tid framåt som har med badningen att göra..

 

Svår att sälja blir båten också då man med stor säkerhet är skyldig att påtala/informera om händelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får se vad som händer. Revan i skrovet var enligt några på jobbet 3 x 1 meter.

Hon sjönk på 10 min. Gick rätt fort Mao.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ställer väll till ytterligarr att hela skrovet är i kolfiber om jag inte mins fel?

Japp 

Kolfiber är det.

Men jag tror nog att det minsta problemet är själva skrovet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en god vän som körde i kända vatten och förbi två nordprickar och svängde sen söderut. Tyvärr missade han och svängde efter den första pricken.. tog rätt bra när man kör på i 25 knop och det smäller helt oförberett. Kan hända vem som helst skulle jag tro, spelar ingen roll hur fin plotter man har eller hur väl man känner området

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns bara två sorters sjömän. De som har, och de som kommer.... Gå på grund alltså.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Det kan hända även den bästa skepparen. 
Ska se om jag kan få fler bilder imorgon på flytetyget om intresse finns?

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en god vän som körde i kända vatten och förbi två nordprickar och svängde sen söderut. Tyvärr missade han och svängde efter den första pricken.. tog rätt bra när man kör på i 25 knop och det smäller helt oförberett. Kan hända vem som helst skulle jag tro, spelar ingen roll hur fin plotter man har eller hur väl man känner området

 

Min egen erfarenhet är att det är störst risk att det går knasigt just när man känner området för då slappnar man lätt av lite för mycket och kommer av sig. Plottern har man ju slagit av för man känner ju området, grynnorna vet man ju var de ligger sedan gammalt så sjökortet är också undanstoppat... 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies