Gå till innehåll

Jorden-runt-drömmar


Baretta

Recommended Posts

Jag antar att detta är en typisk 40-årskris för båtägare men jag har mer och mer börjat fundera på vad man helst skulle vilja göra med sitt båtintresse framöver och den ultimata upplevelsen och äventyret är ju att göra en jorden runt segling. Eller nja inte nån segling utan det skulle bli för motor i så fall :)


Det finns säkert många andra med liknande drömmar så jag tänkte att även om det antagligen inte blir av av olika anledningar så kanske det ändå vore kul att starta en tråd och diskutera vad som skulle krävas om man verkligen skulle ta steget att sälja allt och lämna Svenssonlivet några år för att åka ett varv runt jorden med familjen.

 

Grundkrav båt:
* Category A Ocean rating. Självupprätande?
* Ska enkelt kunna hanteras av 1-2 personer.
* Minst 4-5 kojplatser. Familj plus extra besättning på vissa sträckor.
* Minst 1800nm utan tankning + 10% reserv. Behövs för några av de längsta sträckorna som Azorerna -> Bermuda.
* Två lågvarviga lättmekade dieslar. En huvudmaskin och en "wing engine".
* Det ska gå att bo på båten långa perioder så den kan inte vara för trångbodd och det måste finnas ordentligt med stuvutrymmen.
* Säker plats för tender (jolle).
* Pris? Ska vi säga 3-5 miljoner SEK för att sortera bort de största modellerna och helt fabriksnya båtar.

 

Vilka båtmodeller är rimliga alternativ?
Nordhavn känns ju som en självklar kandidat men smakar det så kostar det (http://www.nordhavn.com).


Finns det några andra alternativ? Elling (http://www.elling-yachting.com) från Holland kanske men verkar inte vara i riktigt samma klass och har inte så stora bränsletankar även om dom har korsat Atlanten med extratankar.
Finns det några budgetalternativ? Motorseglare utrustad med extra maskin och utökade dieseltankar? :)

 

Oavsett hur man bra båt man har och hur mycket man än förbereder sig så är ju ett sånt här projekt förknippat med en hel del risk.
Är det ens försvarbart att ta med sin familj på nåt sånt här?
Vad kan man göra för att sänka risken? Förberedelser? Utrustning? Ta med erfaret folk på de långa sträckorna? Etc.

 

Om detta par kan klara det i en Nordhavn 43 efter att bara ha kajkat runt lite längs kusten i en Bayliner innan så borde det inte vara otänkbart i alla fall?

 

 

Men ibland går det ju åt skogen hur bra båt man än har:
http://mv-ghostrider.blogspot.se/2016/09/08-aug-ghost-rider-down.html

 

Vilken budget skulle man behöva utöver båten? Uppgraderingar, säkerhetsutrustning, satellit-internet, reservdelar, diesel, mat, hamnavgifter, försäkring etc.

 

Sen går det ju alltid att banta ned ambitionerna till kortare resor som exempelvis ett halvår via kanaler eller kust till Medelhavet och sen tillbaka men jag tycker vi börjar med att diskutera "The real deal" som Mr Ström säkert hade sagt :)

 

Nån som redan gjort denna resa? Här är några svenskar på väg i en Nordhavn 78: http://www.ammonite78.com/

 

Tankar? Idéer? Erfarenheter? Andra intressanta bloggar och forum?

 

När åker vi? :)

 

- Baretta

 

 

 

Nordhavn 43

IMG_7220.JPG

 

Nordhavn 46

IMG_7223.JPG

 

Elling E4

IMG_7222.JPG

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul tråd och har själv alltid drömt att göra resan..mycket vatten är det.!!

Trawler är min tanke, inte segelbåt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har såklart också funderat. Problemet är business case. Att ha cash till att köpa båten, köra den kräver att man gör en exit ur bostadsmarknaden, i alla fall för mig. Under tiden man är ute bränner man igenom det man fick ut och när man kommer hem har priserna på bostäder ökat ytterligare vilket slutar med att man måste börja om från botten utan insats eller väldigt liten i alla fall (man byter ju sin stöddiga trawler då till något fräsigare +40knop...). Så om man inte har de där 5-7msek som krävs på fickan är det rejält svårt.

 

snabbt överslag drivmedel. Tror jorden är typ 40.000km runt vilket väl blir typ 22.000 sjömil. Eftersom man inte åker ett rakt spår...+40%? --> 31.000 sjömil. Låt säga båten drar 3l/milen: ca 100.000 liter diesel. Anta man betalar typ som hemma? --> diesel 1,5msek.

 

båtköp, värdeminskning 3msek? Utgift båt 6 msek för köp? Ränta på utgiften 5% 0,3msek

 

hamnavgifter etc etc...

 

gissar som sagt, 6-7msek att göra expeditionen.

 

När jag vunnit på lotto... :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så blir det som för två vänner till mig. De skulle göra Karibien i ett år..... Det är 12 år sen nu dem är inte hemma än. De kör en del charter med sin båt samt meckar lite båt åt andra bara så det täcker utgifterna sen solar och badar de resten av tiden. 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv seglat över Atlanten och besökt de flesta andra haven med större fartyg. Men jag skulle aldrig korsa ett hav med en "liten" motorbåt, väder och vind kan ändras med mycket kort varsel. Nä, en segelbåt på minst 50fot. Då är man trygg och säker. På din budget får man säkert en 60fotare med och då har man gott om plats. Andra fördelar med segelbåt är att dom håller sig stadiga, visst lutar det, men det rullar inte. Man slipper också ständigt buller i flera veckors tid. Och dom har för det mesta en motor också, om man nu tvunget vill använda det. Förstår inte hur folk vågar sig ut med 40fots motorbåtar, hur välbyggda dom än må vara. 

 

Edit:

Var en sådan här jag korsade Atlanten med. Välbyggda, säkra och med alla finesser och bekvämligheter man kan önska sig. mycket båt för pengarna 

http://se.yachtworld.com/core/listing/cache/searchResults.jsp?slim=quick&sm=3&luom=127&currencyid=1009&searchtype=searchbar&Ntk=boatsSV&Ntt=Moody+64

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Haddock_ sade:

Har såklart också funderat. Problemet är business case. Att ha cash till att köpa båten, köra den kräver att man gör en exit ur bostadsmarknaden, i alla fall för mig. Under tiden man är ute bränner man igenom det man fick ut och när man kommer hem har priserna på bostäder ökat ytterligare vilket slutar med att man måste börja om från botten utan insats eller väldigt liten i alla fall (man byter ju sin stöddiga trawler då till något fräsigare +40knop...). Så om man inte har de där 5-7msek som krävs på fickan är det rejält svårt.

 

snabbt överslag drivmedel. Tror jorden är typ 40.000km runt vilket väl blir typ 22.000 sjömil. Eftersom man inte åker ett rakt spår...+40%? --> 31.000 sjömil. Låt säga båten drar 3l/milen: ca 100.000 liter diesel. Anta man betalar typ som hemma? --> diesel 1,5msek.

 

båtköp, värdeminskning 3msek? Utgift båt 6 msek för köp? Ränta på utgiften 5% 0,3msek

 

hamnavgifter etc etc...

 

gissar som sagt, 6-7msek att göra expeditionen.

 

När jag vunnit på lotto... :)

 

Jepp helt klart svårt att räkna hem detta ekonomiskt men nåt ska ju slantarna gå till förr eller senare om man ska stå på noll när man dör :)

 

Dom här mindre Nordhavn-båtarna drar absolut inte 3 l/nm dock utan snarare hälften. Dom hävdar 2,5 gph vilket borde bli ca 1,34 l/nm i 7 knop om jag räknat rätt.

Hittade också en siffra här där det verkar som dom gjort av med ca 50 000l under två år och 27000 nm med en Nordhavn 43:

http://www.nordhavn.com/news/pressrelease/43_circumnavigation/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag eller faktiskt min Sambo har många gånger pratat om att göra detta, det hade nog blivit av om inte sista provrörsbehandlingen funkat och jag precis som Rackzo skulle precis av samma anledningar välja en stor segelbåt/motorseglare för ändamålet, precis som mina vänner i "söderhavet" gjort. Fast jorden runt är inte jätteviktigt för mig men att få bo på båt i varmt klimat det skulle vara grejer det. Sen när man kommer hem kan man ju alltid bosätta sig i typ Ytterhogdal för där lär man ju kunna få ett hus med fiberhanslutning för typ 80 papp.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag, som är aningen partiskt, tycker du ska inkludera segelbåtar i ditt sökande.. :captain:

I övrigt så säger jag, gör't!! :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polares farsa hade denna dröm under många år. Gubben helt utan sjövana köpte sig en stor gammal låg plastsnipa på typ 9-10 meter som han rustade upp & pulade med under ett par år. Sen en vacker dag sålde han sitt företag & sa goodbye till frun & drog. Vet inte exakt vart han åkte men han vart både i Amerika, Indonesien & Australien. Så visst går de utan båt för massa miljoner... 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj.. Det blev långt..

 

Jag har precis som ni andra samma drömmar. Nordhavn har sedan många år stått högt på önskelistan av båt. Det finns en film på jotob som Nordhavn gjort, där Nordhavn själva åker jorden runt i deras 40 fots båt - det går fin fint.

Som andra är det dels cash problematik som hindrar mig. En annan viktig faktor som gjort att jag har börjat omvärdera jordenrunt seglandet är att omvärlden idag är mycket oroligare än vad den var för bara 10 år sedan.

En god väns föräldrar har varit ute med sin HR37 i 6-7 år och seglat på de flesta haven, dom är på väg hem av just orolighets anledningen. Det finns mycket pirater ute runt hamnområden. Detta tas även upp i en film om en man som kör jorden runt i sin Nordhavn 55, även denna film finns på en populär filmdelningsite.

 

Vi har börjat planera en början till lite längre tripp. Planen är att ta våran NW till medelhavet. Inte denna sommar, kanske nästa sommar, mest troligt året efter. Det kräver ingen mongostor/dyr båt, det är säkrare vatten. Dessutom går detta att lösa utan att ta ledigt 2 år från jobbet.

 

Det är en ganska vanlig resa - genom Europa i kanalerna, det är många som åker segelbåt denna väg. Jag har läst om flera som gjort detta, en familj från Göteborg åkte hela vägen från Göteborg till Medelhavet på 6 veckor. Vi tänker inte att göra resan så snabbt utan försöka hinna se/uppleva en massa på vägen ner.

Jag vet också att det flyter ett antal Svenskflaggade motorbåtar i kanalerna som haft samma mål som vi men som trivs så bra på kanalerna att dom "fastnat".

 

Vår plan såhär långt.

År 1,

Antingen så kör vi under helgerna söder ut i lugn takt så vi får se och uppleva kusten, med stop där vi tycker att det är trevligt - istället för att studsa ut och in i Stockholms skärgård. Det är ganska enkelt att ta tåg/buss hem på söndagen och åt andra hållet på fredagen veckan efter för att åka lite till.

 

Eller så tar vi 6 veckors sommarsemester med start hemma och målet Sopot eller Norra Tyskland - så vi kan åka i lugn och ro. När semestern är slut så flyger vi hem. Under hösten så nyttjar vi båten där den ligger med omnejd, låter den tas upp på varv för vintern, servas ordentligt.

 

År 2

Genom Tyskland eventuellt/troligtvis med en tripp genom Frankrike på semestern. Kanske slut destinationen är Medelhavet detta år, inte tvunget.

Även här nyttjar vi båten på helgerna, kanske inte varje helg, men många. Det går ju supersnabbt att flyga till olika destinationer i Europa.

 

År 3

Nu är planen att komma till Medelhavet. För hösten kanske man lägger upp båten på varv i Kroatien, om man behöver ta upp den, behöver man inte ta upp så ligger vi i och kanske firar nyår på vår egen båt.

 

År 4

Antingen så fortsätter vi runt i pölen eller så åker vi samma väg tillbaka - det får tiden utvisa.

 

 

 

Vår båt har 1200L dieseltankar vilket ger oss en ganska stöddig räckvidd för att vara "normalbåt". Med blandad körning kommer vi drygt 450 nm innan tankarna är tomma, kör vi deplacement fart kommer vi givetvis betydligt längre (4L/nm i 26 knop). Den är sjövärdig och rymlig samtidigt som vi tillsammans lätt hanterar den, jag hanterar den själv utan problem. Större båt ser vi ingen vits med idag iaf.

 

Minsta bredden i en av slussarna är 5 meter. Lägsta tunneln är ca 4 meter har jag för mig, även här klarar vi oss, evt får vi fälla targabågen.

 

På två år som vi planerar att ha på oss tills vi skall åka hinner vi lära känna båten utan och innan och göra de uppdateringar som vi vill.

 

I år: Humphreen stabilations system, utvändig trädekor är avtagen för omlack, motorerna skall få lite nya kranar. Evt nya batterier, batteriövervakningssystem skall monteras. Kapellet är inlämnat för tvätt/impregnering, evt nya sömmar.

 

Nästa år: skall navigationssystemet och VHF uppdateras, då byts även antenner och kablage till dito - så jag vet att allt är 100. Detta år skall den även få ny bottenfärg. Inverter kommer att fylla 14 år, eventuellt är det läge att byta denna. En isolationstrafo skall monteras.

Vi skall även kika på en biminitop till fly - så vi inte tvingas sitta i gassande sol helatiden.

Åker vi inte denna sommar sprider vi ut ovan utlägg på två vintrar.

 

Sen är det avfärd som gäller.

 

Min filosofi: Lev drömmarna i största möjliga utsträckning, varför stanna vid att drömma? Livet är kort och skört - kan man göra något nu - varför skjuta upp det?

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis gjorde det många pratar om men aldrig förverkligar, dock blev valet en segelbåt. På resan blev dom kompisar med Kaj (Ammonite) som då hade en segelbåt http://www.amelit.se/ Efter två år bestämde dom sig för att avsluta och flytta hem till Sverige igen men resan fortsätter dock lite mer lokalt med segelbåt i Grekiska övärlden.

 

Här är Mattias ord om resan dom gjorde: http://www.sailaway.se/sverige-till-australien-2010-2012/

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick just ok från frun att göra en kanalbåtssemester i england, kanske inte nästa år, men 2018. :) Dock ej egen båt, för långt att köra över och sen är det ju bara tomgångskörning, känns som om maskiner inte kommer gilla så mycket tomgångskörning.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in denna skapelse https://www.facebook.com/pg/Artnautica-Yacht-Design-Ltd-300243140002724/videos/

En bekant till mig som designat och byggt den första, den är från grunden gjord som en "lång" seglare. Räkvidden är väl c X000 sjömil på en tank.

Han verkar på Nya Zeeland.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härliga tankar här! Kan bara instämma i att man ska göra saker som får en att må bra. Att "börja om" som nämns tror jag också är bra att göra ibland.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Ni har så klart rätt i att man får så mycket mer för pengarna om man väljer en segelbåt och det känns som det är i princip bara Nordhavn som är tillräckligt säker om man vill korsa hav för motor.

 

Så nu har det blivit en del research av stora blue-water segelbåtar och det finns en del riktigt trevliga alternativ som tex. Amel (https://svdelos.com/) men dom man skulle ha råd med börjar bli lite till åren. Sen då finns det ju mindre och billigare alternativ också förstås.

 

Sen så finns det ju katamaraner! Kommer man från motorbåt så känns det som det perfekta valet. Stabil, lättseglad, dubbelmontage, väldigt bra komfort och mycket plats för prylar och teknik.

Så nu har vi hyrt en Lagoon 380 en vecka i Kroatien för att familjen ska få känna på hur livet skulle kunna vara om man fick för sig att bo på en sån farkost i framtiden.

 

Drömmen lever :)

 

IMG_7390.JPG.1a05f89db0d83a9198de4340807d0b43.JPG

IMG_7389.JPG.1b3a2122dd5d17014fc53b122455e1f3.JPG

IMG_7393.thumb.JPG.d172f4ba7d1c30b31c7d16a8877af44b.JPG

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag inte välja en katamaran för längre äventyr över öppet (stormigt) hav. Huvudorsaken är att en katamaran inte rätar sig själv och stabilaste läget är uppochner. 

 

Men kölbåt kommer räta sig även efter att blivit omkullslagen av vind eller våg.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu finns det ju många som seglar långt med katamaran, så bevisligen funkar det utmärkt. Jag som inte är någon seglare ser fördelar med en katamaran, men de seglare jag känner fnyser föraktfullt åt dem..

 

Om du inte redan hittat den här sidan, så har du lite läsning och youtubande framför dig om en katamaran som är på långsegling.

 

http://turftosurf.com/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fnyser definitivt inte föraktfullt åt kattor, ledsen om jag lät brysk. I Medelhavet och Karibien är det kungliga med begränsat djupgående och fantastiska innerutrymmen. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Navigare sade:

Personligen skulle jag inte välja en katamaran för längre äventyr över öppet (stormigt) hav. Huvudorsaken är att en katamaran inte rätar sig själv och stabilaste läget är uppochner. 

 

Men kölbåt kommer räta sig även efter att blivit omkullslagen av vind eller våg.

 

Runt ekvatorn förekommer en del sk "squalls" som är typ en 10-15min storm som kommer o går väldigt plötsligt. Låt säga man är halvvaken och seglar på autopiloten, man hinner inte få in seglen...att kappsejsa blir inte kul. Jag kanske överdriver risken? Det "kryllar" av kattor i tex karibien där detta väderfenomen är vanligt. Överdriver jag risken kanske? Det är kanske så tunga med förhållandevis lite segel så risken är minimal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Eken skriver är katamaraner mycket vanliga vid jordenruntsegling och det är ytterst ovanligt att cruising-katamaraner kapsejsar. För rena racingkattor så är det ju vanligare men dom är byggda på helt annat sätt och seglas ju hela tiden på gränsen.

Men visst, det är ännu viktigare att reva tidigt med katamaraner för även om dom inte tippar så är det risk att segel och rigg går sönder då det inte finns nån inbyggd "övertrycksventil".

 

Tack för filmtipset Eken :) Själv så följer jag detta par en del då dom framförallt gör en del intressanta teknikrelaterade filmer:

https://www.youtube.com/user/gonewiththewynns

 

Sen så har vi ju YouTube sensationen Sailing La Vagabonde som precis blivit sponsrade med en sprillans ny Outremer katamaran:

https://www.youtube.com/channel/UCZdQjaSoLjIzFnWsDQOv4ww

 

Jag gillar layouten på denna Lagoon 400. Stort master bedroom, stort badrum med separat dusch, stor dubbelsäng för gäster och ett helt arbetsrum med verktyg, material, skruvstycke etc. Sen tror jag han har 1500W solpaneler också:

https://youtu.be/TdQtAige3Zk

 

För dom som tycker att dom är fula så tycker jag det finns några modeller med riktigt fina linjer som denna Fountain Pajot Lucia 40:

IMG_7424.JPG.47d6ffd79ff6ee04636d96fd1f952bde.JPG

 

Och vill man ha extra mycket plats eller den maximala partybåten så är Bali 4.0 lounge riktigt läcker:

IMG_7425.JPG.18f29b55f9ca32d8bd506d609300b024.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turf to surf gänget har en Fountain Pajot, det ser ut att vara en riktigt fin katamaran. Det är intressant att läsa om deras erfarenheter av att köpa en sprillans ny båt, tydligen är det inte helt enkelt att få en fungerande båt levererad..

 

Jag vill poängtera att jag inte är någon seglare, och (nästan) all min erfarenhet är teoretisk. Vad jag har förstått så är det viktigaste när man seglar katamaran att anpassa segelsättningen efter rådande vind. Seglar man enskrov och det blåser 10 m/s med byar på 15 så har man segel för 10, byarna blåser ur seglen när båten lutar. Seglar man katta så har man segel för max byvind, dvs. man får ha lagom med tyg för 15 m/s i det här exemplet.

 

Oavsett vad man har för båt så får man justera seglen om det kommer en squall, den innebär oftast kraftigt ökad vind och inte sällan ändras vindens riktning. Inget jag skulle vara mer nervös för bara för att jag är ombord på en katamaran. Men, jag är ju ingen seglare heller ;)

 

Jag är mer som Baretta, drömmer om att få kasta loss för en längre period och segla runt lite..

 

För att få lite mer info om katamaran vs enskrovsbåt så har Delos-gänget gjort några videos där man dels kappseglar lite på skoj mot en katta för att jämföra och dels intervjuar en annan långseglare som har katamaran för att lära sig lite mer om skillanderna, sevärt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Seglade över Atlanten förra året och ångrar inte en sekund att jag tog ledigt 6 månader från jobbet för att resa. 

Vi hade kölbåt på 43 fot, var 6 personer på överfarten. Bara att ta sig till Karibien och segla runt där var magiskt. 

 

Kör säger jag! 

FB_IMG_1499183490203.jpg

FB_IMG_1499183498213.jpg

FB_IMG_1499183505118.jpg

FB_IMG_1499183513620.jpg

  • Like 2
  • Tumme upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies