Gå till innehåll

livskvalitet


mats larsson

Recommended Posts

Gissa varför en stridsbåt 90 är 15.9m lång, men bara 3.95m bred.....

 

 

Kunskap är bra. Och nästan all kunskap kommer genom praktik. Så se till att det är mycket praktik i kurserna.

jag kör själv en del instruktör i till exempel HSF, samt är instruktör på stridsbåt 90 i försvaret.

 

OM man inte behöver certifikatet/intyget, som tex klass 8 eller HSF, så kan jag dock rekommendera att köra ett par dagar med privatlärare istället. Det kommer ge enormt mycket större utväxling på pengarna, samt tillåta att man själv kan påverka innehållet och styra om man vill köra mer radar, mörker etc etc.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Lindskrot sade:

Gissa varför en stridsbåt 90 är 15.9m lång, men bara 3.95m bred.....

 

 

Kunskap är bra. Och nästan all kunskap kommer genom praktik. Så se till att det är mycket praktik i kurserna.

jag kör själv en del instruktör i till exempel HSF, samt är instruktör på stridsbåt 90 i försvaret.

 

OM man inte behöver certifikatet/intyget, som tex klass 8 eller HSF, så kan jag dock rekommendera att köra ett par dagar med privatlärare istället. Det kommer ge enormt mycket större utväxling på pengarna, samt tillåta att man själv kan påverka innehållet och styra om man vill köra mer radar, mörker etc etc.

 

Cool, var hittar man vettiga/dukrtiga privatlärare? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Flajjan sade:

Cool, var hittar man vettiga/dukrtiga privatlärare? 

 

 

I vilken ände av Sverige? Och vad önskar du lära dig mer om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stockholm - navigering, Radar navigering och mörker navigering, planering av rutter på mest rätt sätt. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara många som vill lära sig mer.

Bra initiativ! Själv stretar jag på med deviation och allt annat puh !!!!!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Flajjan sade:

Stockholm - navigering, Radar navigering och mörker navigering, planering av rutter på mest rätt sätt. 

Jag skall höra mig för. 

Men rutinerade stridsbåtsförare är överlägsna på radarnsvigering inomskärs. 

 

Har du tillgång till båt med radar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, mats larsson sade:

Kan vara många som vill lära sig mer.

Bra initiativ! Själv stretar jag på med deviation och allt annat puh !!!!!

 

Känner igen tragglandet. 

Det stökas med deviation, missvisning och strömavdrift på alla nivåer från förarbevis till sjökaptensutbildnlng. 

 

Men jag avverkar runt 15000M varje år professionellt och har gjort i 10 år och jag har aldrig räknat om en enda kurs när man kör båt ute i verkliga världen. 

 

Kan säkert vara jättebra om man långseglar och får black out på all elektronik. Men som genomsnittssvensken åker båt så används det aldrig. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Flajjan sade:

Jo jag har en gammal halvrisig Nord West med radar... 

 

 

Jag skall luska runt lite. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Så är Lilli-Christine sjösatt ! Frugan och jag är ute på premiär turen! Efter lite impeller problem så glider vi ut i 9 knop allt fungerar så jag provar i full muff 14,6kn fulltankad fylld vattentank Hm det duger nya kapellet blev ett superbra extra rum fernissan glänser som en ål i månsken och vi njuter verkligen av allt arbete vi lagt ner i vår, 16gr vi sitter inne och kör inte så mycket båtar ute! Tar Lindalsundet från Vaxholm Faan blir upphunnen av alla 40 fotare i Stockholm som ska ut! Vi gör 9 kn det rullar som fan! Burken med godare innehåll än Cola välter Hm jaja vi landar nära Karklö i en superskyddad vik! Såja nu har vi det helt underbart skål alla på sajten

IMAG0655.jpg

IMAG0658.jpg

IMAG0691.jpg

IMAG0693.jpg

IMAG0698.jpg

IMAG0700.jpg

IMAG0702.jpg

  • Like 1
  • Tumme upp 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skepp & Hoj ! Hur många är det som är ute idag ?

Vi njuter verkligen av vår båt har varit på sjön varje helg sedan sjösättning för4 veckor sen! 

IMAG0727.jpg

IMAG0717.jpg

IMAG0700.jpg

IMAG0709.jpg

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte lyckats tima in nån båttur än.

men om några veckor så kastar jag loss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, CarMan sade:

Jag har inte lyckats tima in nån båttur än.

men om några veckor så kastar jag loss.

Nice! Åker du norr något i sommar så hör av dig,vi bara måste ses och ta en stänkare 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har drattat i just där, kanske 50m västerut länge sen. Extremt otrevligt ställe att hamna i plurret på...förstår inte varför jag hakade på liggandes på brädan på någon som vindsurfa i det sundet ... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Navigare sade:

Nyfiken fråga, varför en MOB punkt på plottern? Brukar ni dratta i just där? :P 

Haha nop vi kom åt mob knappen och nu hittar jag inte hur man stänger av den 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies