Gå till innehåll

livskvalitet


mats larsson

Recommended Posts

Äntligen ser man resultat av allt j-la slipande !!! Blir nog till och med bra hehe så ikväll är man värd en god cognac.

Skål på er nämndemän och uppåt!

IMAG0585.jpg

IMAG0585.jpg

IMAG0586.jpg

IMAG0584.jpg

IMAG0583.jpg

IMAG0581.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fernissar med International Scooner, enligt alla rekomendationer som man får av gubbarna på klubben. spädde ca 20-25% ska bli spännande att komma tillbaka imorgon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag också gjort på teaken på min båt. Se till att lägga på tillräckligt många lager så det sitter ordentligt, jag fuskade lite med det och det fick jag igen i år när det blev lite merjobb att snygga till där det släppt. Det verkar som att det är känsligare med teak än mahogny som jag är van vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2017-04-26 at 09:40, Capitan sade:

 

Dessvärre för din del så finns jag och bågarna på andra  fel sida landet

Några mil norr om Göteborg 

 

Jag bara rättade @Capitan lite :D:lol::D
(fast jag är ju bara avundsjuk som ni förstår)

Kul att följa din tråd och lackningen kommer lyfta båten så galet mycket, jobba på! //Per

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Ja det ska avnjutas i sommar,om det är någon som rör sigi skärgårn så hör gärna av er såkan det häda att det bjuds på vuxendricka haha!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2017-04-26 at 21:11, Eken sade:

Det har jag också gjort på teaken på min båt. Se till att lägga på tillräckligt många lager så det sitter ordentligt, jag fuskade lite med det och det fick jag igen i år när det blev lite merjobb att snygga till där det släppt. Det verkar som att det är känsligare med teak än mahogny som jag är van vid.

Ja det lär bli 8 lager! Samt ett kapell så det håller längre tror jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska ha ett kapell på akterdäck, så ska du överväga om du ska ha en lösning som gör att du kan använda utrymmet med kapellet på.

Ett extra rum kan var bra att ha om det regnar eller är lite kallt en kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, CarMan sade:

Om du ska ha ett kapell på akterdäck, så ska du överväga om du ska ha en lösning som gör att du kan använda utrymmet med kapellet på.

Ett extra rum kan var bra att ha om det regnar eller är lite kallt en kväll.

Ja det blir ett stort kapell så det blir ett extra rum ! Va inne på att göra ett helt tak men inte nu

On 2017-04-26 at 21:11, Eken sade:

Det har jag också gjort på teaken på min båt. Se till att lägga på tillräckligt många lager så det sitter ordentligt, jag fuskade lite med det och det fick jag igen i år när det blev lite merjobb att snygga till där det släppt. Det verkar som att det är känsligare med teak än mahogny som jag är van vid.

Ja det lär bli 8 lager! Samt ett kapell så det håller längre tror jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin båt du har, blir kanon med det fina trät.

Vad är det för skillnad på 3218 och 3288.an?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma skrov ftån 81-95 men man har gjort uppgraderingar invändigt. Båtarna var enkla och plastiga på de första årsmodellerna, sen blir det bättre materialval i rutor och inredning.

Det skiljer också på hur layouten ser ut på flajan.

Sen är det många småsaker som inte alla ser, så som att hörnen på targabogen är rundare på de senare årsmodellerna.

 

Jag vet att det fins en bra beskrivning, ska leta upp den.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den här sidan finns en del info:

http://bayliner32xx.com/DesktopDefault.aspx?tabindex=0&tabid=1

 

 

sen hämtade jag texten nedan på:

 

 

http://www.baylinerownersclub.org

 

 

 

 


I think in general the following applies to the 32xx line.

1981 - 1987 = 3270
1988 = 3218 (some late 87's and some early 89's were called 3218's)
1989 - 1995 = 3288

In general, all years 1981-1995 are pretty much the same hull. The differences were pretty much in the engine choices available and the cabinetry/ color schemes used. One thing that's interesting is that Bayliner seems to have used the same color scheme for all the Motoryachts of that year (eg. 1986-87 3270, 3870, and 4550 have the same exterior trim).

1981-1984 3270 models were called EXPLORERS.

Most boats of this year range came with gas motors (some version of the marinized V-6). There were a few that came with 90hp Nissan engines. The ones with Nissan engines are pretty much just trawlers. Maximum speed is around 10 kts and normal cruise is around 8 kts.

Unless the previous owner added one, there is no factory radar arch.

The flybridge seating is a little different than the later models. The flybridge helm is on the starboard side.

The cabinetry is a little different in the galley. These don't have an extra cabinet above the stove (86's and later have a built in microwave).

1985-86 3270 Motoyacht.

110 Hino's were the diesel option. Marinized Chevy 305's were the standard engine. In the PNW, more than 1/2 of these year boats have 110 Hinos. The rest of the country seem to have the 305 motors. The gas version is a 15-17 kt cruise boat (3200-3500 rpm) while getting around 0.80 nmpg at that speed. Top speed is around 21-23 kts. The 110 hinos seem to cruise around 10-12 kts. with much better fuel economy (around 2 nmpg) but top speed is much less (14 kts?).

Radar arch seem to be a factory option on the 85 models. You see about 1/2 without on Yachworld listings. The radar arch was standard on the 86's.

The microwave cabinet above the stove is still missing on the 85's but
standard on the 86's and on.

From 1985 and on, the flybridge helm is in the middle of the panel and there is an L-type seat on the starboard side.

1988 3218 Motoryacht. (Some late production 87's and early 89's are called 3218's)

135 Hino's were the diesel option with the small block 305 GM's (VP or US Marine) as the gas standard. Diesel boats outnumber gas boats in the PNW for this year.

1989-1995 = 3288 Motoryacht.

150 Hino's are the diesel option with US Marine (marinized Chrysler 305's) being the standard engine.

Interior color schemes with variations of the galley sink thru out the years but overall the same as the 1986's and up.

Tramson doors are standard in 1992 models and up. However, many older models have been modified with a transome door by the previous owners.

Conclusion:

They all have the same hull from 1981-1995 but the cabin appointments are different on the EXPLORERS. 1985 is kind of a transition year for the Motoryacht. 1986 and on are pretty much the same except for power plant options.

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä nu får det räcka! 8 lager så imorgon blir det rubbing och vaxning 

Vi gjorde Sandhamn i helgen Ksss i ära spa avdelningen är okej men resturangen är under all kritik 1.45 tim för att få in förrätten och då har dem 2 att välja på nä seglarhotellet  blir det inte flera gånger 

IMAG0619.jpg

IMAG0620.jpg

IMAG0621.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seglarhotellet har varit helt stängt över en månad, öppnade nu i helgen med 180 bokade bäddar, behövs nog lite tid/övning innan det blir helt bra igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst kan dem behöva komma in i rytmen,men nästan två timmar för en förätt. Vi va bokade 1930 så med bara två alternativ borde det gå relativt fort! Tyvärr var det samma sak förra året i restaurangen i övrigt är det nice rakt igenom! Har hört av anställda att det va kaos ! Nog om det, vi hade en super nice helg 

IMAG0617.jpg

IMAG0611.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utö är bättre kan jag tycka.. 

Riktigt fin båt!! Kapell är helt rätt lösning, vi har vårt akterkapell på nästan helatiden och tycker att det är fantastiskt bra med ett extra rum! 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit förarbevis och nu kustskepparexamen igår kväll gjorde vi mörker navigering och radar utbildning! Fick en super bäst kväll på sjön.

Nu är frun och jag på väg till Linköping för att hälsa på sonen med flickvän!

På båten händer det grejor, kapell bågar uppe och prövning av kapell så sjukt stort rum det blir hehe. 

Skepp &Hoj på er alla på forumet

IMAG0627.jpg

IMAG0630.jpg

IMAG0623.jpg

IMAG0626.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju toppen!

Kust skepparen skulle jag med vilja ta, men det har inte blivit av.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, CarMan sade:

Låter ju toppen!

Kust skepparen skulle jag med vilja ta, men det har inte blivit av.

Måste man inte ha det på så stor båt som du har? Eller är den under 12m?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den är 10*3.5 men tänkte att det är kul att ha! Om man skulle hyra en båt utomlands

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mats larsson sade:

Ja den är 10*3.5 men tänkte att det är kul att ha! Om man skulle hyra en båt utomlands

Rätta mig om jag har fel.

Men det är först när båten är längre än 12m och samtidigt bredare än 4m som man måste ha kustskepparbevis.

Samt att det är båtens skråvmått man räknar, är badbrygga och peke fastskruvade i skrovet, räknas det inte som båtens längd.

 

@mats larsson:s båt är ca: 9,65m i skrovet + 0,6 badbrygga + 0,8 peke. (LÖA 11,05m)

Min båt har numera en badbrygga som är fastplastad i skrovet, så den får ett skrovmått på 10,8m + 0,8 peke. (LÖA 11,6m)

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt enligt min tolkning av regelverket!

 

Dock verkar det vara upp till skeppsmätaren hur längd och bredd ska mätas. Jag har en traditionell Princess, tillverkad i samma form som många andra Princesser av samma typ. Trots detta så skiljer måtten på båtarna högst avsevärt från varandra och vad som räknas in i måtten verkar vara i högsta grad godtyckligt.

 

I alla händelser ska i alla fall utanpåliggande peke och badbrygga inte räknas in i de mått som anger skeppsmått eller inte, återigen enligt min tolkning.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog klass VIII för några år sedan, det var väl investerade dygn och pengar. Förutom att det var otroligt lärorikt så var det fantastiska dagar på sjön. Vi var ute med en gammal tullkryssare, Petsamo. Mina planer är att fortsätta med mer utbildning, kanske högfarts radarutbildning - för att det är både lärorikt och roligt. Ju säkrare och mer kunskap man kan få desto bättre. 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies